Wtorek, 26 kwietnia 2022
¨Ukrainiec też otrzyma 40 zł za gościnę¨
¨Rząd chce uporządkować planowanie przestrzenne¨
¨Kredytobiorcom ma być lżej, ale zapłacą za to banki¨
¨Rząd zreformuje WIBOR i pomoże spłacającym hipoteki¨
¨Hipoteczny plan Morawieckiego¨
¨Miasta liczą uchodźców¨
¨Policzyli Ukraińców i chcą płacić mniej do budżetu¨
¨Karuzele w obrocie zabytkami wciąż jeszcze możliwe¨
¨Brak amortyzacji nie wyklucza daniny dla wójta¨
¨Elektroniczny Rejestr Urbanistyczny od stycznia 2026 r.¨
¨Ostatnie pięć minut dla deweloperów. Mimo przeszkód gra warta świeczki¨
Więcej poniżej.
¨Prawo co dnia¨ we wtorkowej ¨Rzeczpospolitej¨ informuje: ¨Ukrainiec też otrzyma 40 zł za gościnę¨. Wniosek o 40 zł dziennie na utrzymanie gości, którzy przybyli z Ukrainy po 23 lutego może złożyć każdy, niezależnie od obywatelstwa. Świadczenie przysługuje także obywatelowi Ukrainy mieszkającemu w Polsce, który sprowadził do Polski swoją żonę z dziećmi, zapewniając im zakwaterowanie i wyżywienie. Tak wynika z rządowych wyjaśnień przesłanych samorządom. Na przyznanie wsparcia nie ma wpływu, czy przyjęte na zakwaterowanie osoby są związane stosunkiem pokrewieństwa z zapewniającym im gościnę. Ustawodawca nie uzależnia również wypłaty świadczenia od posiadania przez osobę udzielającą pomocy polskiego obywatelstwa. Świadczenie będzie więc przysługiwało zarówno obywatelowi polskiemu, jak i ukraińskiemu. Więcej szczegółów- na 11 stronie głównego wydania.
(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 26.04.2022.).
¨Prawo co dnia¨ zauważa też: ¨Rząd chce uporządkować planowanie przestrzenne¨. Ogólne plany dla całych gmin mają zapanować nad chaosem inwestycji budowlanych. To jeden z instrumentów z projektu noweli ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym i wielu innych ustaw, przygotowany przez resort rozwoju i technologii. To również odpowiedź na problemy zidentyfikowane jako najpilniejsze, a są nimi przewlekłość procedur w sprawie uchwalania aktów planistycznych (1/3 jest procedowana przez ponad trzy lata) oraz niedostateczny wpływ studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego na kształtowanie polityki przestrzennej gminy. Kolejne to brak wyposażenia terenów mieszkaniowych w niezbędną infrastrukturę społeczną, która gwarantuje odpowiedni standard życia i niedostateczny dostęp do informacji o kształtowaniu i prowadzeniu polityki przestrzennej, w tym aktów planowania przestrzennego, rozstrzygnięć w procesie inwestycyjno- budowlanym. Nowym narzędziem ma być uchwalanie obowiązującego dla całej gminy planu ogólnego. Będzie on określał przeznaczenia konkretnego terenu, ale ma wskazywać na katalog przeznaczeń terenu możliwych do wyznaczenia w planach miejscowych. Planowany termin wejścia w życie większej części ustawy to 1 stycznia 2023 r.- czytamy na 13 stronie głównego wydania.
(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 26.04.2022.).
¨Rz¨ informuje również: ¨Kredytobiorcom ma być lżej, ale zapłacą za to banki¨. Przedstawione przez premiera pomysły pomocy posiadaczom kredytów w złotych nie były wielkim zaskoczeniem. Jednak ich koszty znacząco przewyższają oczekiwania rynku. Raty kredytów w złotych znacząco wzrosły w ostatnich miesiącach, w związku z zacieśnianiem polityki monetarnej przez NBP. Rząd planuje ulżyć kredytobiorcom poprzez czteropunktowy plan. Koszty będą liczone w miliardach złotych, a poniosą je pożyczkodawcy. Rząd proponuje tzw. wakacje kredytowe w latach 2022 i 2023 dla wszystkich kredytobiorców, którzy będą mieli trudność w spięciu budżetów domowych. Jedna rata kredytowa w kwartale roku 2022 i 2023 zostanie przesunięta do spłaty bez odsetek. Łącznie w tym okresie będzie to osiem rat kredytowych. Ponadto od 1 stycznia 2023 r. we współpracy z regulatorem rynku oraz Sejmem zostanie narzucony obowiązek posługiwania się inną niż WIBOR stawką pochodzącą z rynku międzybankowego depozytów overnight (ON). Banki będą musiały także przeznaczyć dodatkowe pieniądze na Fundusz Wsparcia Kredytobiorców. Ostatnim punktem jest utworzenie funduszu pomocowego w wysokości 3,5 mld zł. Kwota ta również będzie pochodzić z sektora bankowego. Reakcją inwestorów na rządowe pomysły była paniczna wyprzedaż walorów banków. Więcej szczegółów- na 15 stronie części ekonomicznej głównego wydania.
(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 26.04.2022.).
¨Dziennik Gazeta Prawna¨ odnotowuje równie obszernie: ¨Rząd zreformuje WIBOR i pomoże spłacającym hipoteki¨. Premier jest gotów dać rocznie 5 mld zł na wsparcie kredytobiorców. Z kieszeni banków. Zastąpienie stawki WIBOR nowym wskaźnikiem, darmowe wakacje kredytowe i więcej pieniędzy dla Funduszu Wsparcia Kredytobiorców ? to założenia programu pomocy osobom dotkniętym przez gwałtowny wzrost stóp procentowych i rat kredytów, z jakim mamy do czynienia od kilku miesięcy. Plan przedstawił wczoraj premier w Katowicach. Zaprezentował również wyliczenia dotyczące kosztów dla banków i korzyści dla klientów po wprowadzeniu nowych rozwiązań. Likwidacja WIBOR-u, co ma nastąpić na początku przyszłego roku, ma spowodować zmniejszenie wysokości rat kredytobiorców w sumie o ok. 1 mld zł. Wakacje kredytowe ? w tym i w przyszłym roku można będzie nie zapłacić ośmiu rat, zostaną one przeniesione do spłaty na później ? powinny zostawić w kieszeniach klientów 2,2 mld zł w skali roku. 1,4 mld w tym i 2 mld zł w przyszłym roku ma być przeznaczone na powiększenie FWK (warunki uruchomienia pomocy dla konkretnego kredytobiorcy pozostaną bez zmian). Do tego dochodzi uruchomienie kolejnego funduszu, który ma podnosić stabilność sektora bankowego. Ma on być zasilony przez banki kwotą rzędu 3,5 mld zł. Mowa o tzw. systemie ochrony instytucjonalnej, który wprowadza nowelizacja ustawy o listach zastawnych i bankach hipotecznych- czytamy na pierwszej stronie głównego wydania. ¨DGP¨ wraca również do sprawy w kolejnym tekście: ¨Hipoteczny plan Morawieckiego¨. Po inicjatywach dotyczących pomocy spłacającym kredyty, z jakimi wychodziła w ostatnim czasie opozycja, wczoraj plan wsparcia przedstawił premier. Więcej szczegółów- na drugiej i trzeciej stronie głównego wydania.
(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 26.04.2022.).
¨DGP¨ informuje również: ¨Miasta liczą uchodźców¨. Liczba mieszkańców Polski z powodu przyjęcia uchodźców z Ukrainy przekroczyła 41 mln ? wynika z raportu przygotowanego na zlecenie Unii Metropolii Polskich. Dane zebrane na podstawie analizy ruchu należących do Ukraińców smartfonów pokazują, że jest ich w naszym kraju 3,2 mln, z czego 1,7 mln przybyło po wybuchu wojny. Podsumowanie aktywności telefonów wskazuje ponadto, że gros przybyszów ? nawet 70 proc. ? przebywa w dużych miastach lub ich okolicach. Samorządowcy wyliczają zatem, że gdyby uwzględnić te dane, janosikowe dla największych miast powinno być o 200 mln zł rocznie mniejsze. Dla samej Warszawy byłoby to 117 mln zł mniej. Tymczasem rząd twierdzi, że o zmianach w daninie nie ma mowy, bo rozlokowanie Ukraińców ? według miejsc, gdzie otrzymali numery PESEL ? jest inne, niż twierdzi UMP- odnotowano także na pierwszej stronie głównego wydania. ¨DGP¨ kontynuuje wątek w kolejnym tekście: ¨Policzyli Ukraińców i chcą płacić mniej do budżetu¨– na czwartej i piątej stronie głównego wydania.
(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 26.04.2022.).
¨DGP¨ wskazuje w innym miejscu: ¨Karuzele w obrocie zabytkami wciąż jeszcze możliwe¨. Do końca roku można skorzystać z ulgi na zakup, konserwację, odnowienie i remont zabytku. Wystarczy ponieść choćby symboliczny wydatek. Od 2023 r. ulga będzie przysługiwać tylko na remonty. W tym roku możliwe są jeszcze karuzele w obrocie zabytkami, polegające na zakupie i dalszej odsprzedaży zabytkowej nieruchomości, po wykonaniu jakichkolwiek prac remontowych ? wyłącznie w celu skorzystania z ulgi w PIT. Nie będzie to możliwe dopiero od 2023 r. Po fali krytyki Ministerstwo Finansów zdecydowało się na korektę jednej z najbardziej kontrowersyjnych ulg wprowadzonych Polskim Ładem ? na pałacyki, dworki, zamki, kamienice itp. Zmiana nastąpi jednak dopiero od 1 stycznia 2023 r., bo nie można wprowadzić jej w trakcie roku podatkowego. Projekt nowelizacji, który zakłada m.in. tę właśnie zmianę, przyjął w ubiegłym tygodniu rząd. Korekta nie wyeliminuje jednak wszystkich wad tej ulgi- przyznają eksperci. Więcej- na drugiej stronie głównej wkładki prawnej.
(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 26.04.2022.).
¨DGP¨ zauważa też: ¨Brak amortyzacji nie wyklucza daniny dla wójta¨. Jeśli nowa budowla nie została wprowadzona na 1 stycznia do ewidencji środków trwałych, to nie można jej amortyzować, ale podatek od nieruchomości się należy, a wartość budowli musi ustalić biegły ? orzekł NSA. Sprawa dotyczyła spółki, która budowała farmę wiatrową i w październiku 2015 r. złożyła wniosek o pozwolenie na użytkowanie I etapu. Było to jeszcze przed zakończeniem wszystkich robót objętych pozwoleniem na budowę. Powiatowy inspektor nadzoru budowlanego wydał decyzję pozwalającą na użytkowanie. W związku z tym w styczniu kolejnego roku wójt gminy wezwał spółkę do złożenia deklaracji na podatek od nieruchomości za 2016 r. Spółka ją złożyła, ale nie uwzględniła budowli, których budowa została zakończona w 2015 r. Wyjaśniła, że nowe budowle wykaże do opodatkowania dopiero za rok ? od 1 stycznia 2017 r. Zasadniczym jej argumentem w tej sprawie była interpretacja indywidualna w zakresie CIT. Minister finansów wyjaśnił w niej, w którym momencie ? w świetle art. 16a ustawy o CIT ? środki trwałe wchodzące w skład farmy wiatrowej mogą być uznane za kompletne i zdatne do użytku. Więcej szczegółów- na trzeciej stronie głównej wkładki prawnej.
(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 26.04.2022.).
¨DGP¨ zapowiada również: ¨Elektroniczny Rejestr Urbanistyczny od stycznia 2026 r.¨. Rozwiązanie problemów wynikających z braku całościowego uregulowania ładu przestrzennego gospodarowaniem przestrzennym oraz ochrona istniejących inwestycji przed nadmierną ingerencją dużych inwestorów. To główne cele projektu kompleksowej nowelizacji ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych aktów prawnych. Pracuje nad nią resort rozwoju i technologii. Jak wskazuje ministerstwo, jedną z głównych bolączek utrudniających procesy inwestycyjne jest przewlekłość procedur podczas uchwalania aktów planistycznych. Dodatkowo, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, które na poziomie gminy jest przygotowywane przez specjalistów, zazwyczaj nie przekłada się bezpośrednio na wydawane decyzje administracyjne. Chaos potęguje również to, że na terenach nieobjętych planami miejscowymi panuje w dużej mierze samowola Jednym z proponowanych rozwiązań jest wprowadzenie nowego aktu prawa miejscowego ? planu ogólnego, uchwalanego obowiązkowo dla każdej gminy. Nie będzie on co prawda wiążący w zakresie m.in. procedur budowlanych, ale ma pomóc w prostszym i schematycznym określaniu sposobów i granic zagospodarowania przestrzeni. Dodatkowo, na mocy nowelizacji ma powstać Rejestr Urbanistyczny, prowadzony w formule online (ruszy w 2026 r.). Dostęp do niego zyska każdy zainteresowany, co ? zdaniem ministerstwa ? przyczyni się zarówno do zwiększenia transparentności procesów inwestycyjnych, jak i ułatwi zebranie wszystkich rozrzuconych danych w jednym miejscu. Więcej szczegółów- na piątej stronie głównej wkładki prawnej.
(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 26.04.2022.).
Kolejny dodatek ¨DGP¨– ¨Firma i Prawo¨ zamieszcza obszerny tekst pod hasłem: ¨Ostatnie pięć minut dla deweloperów. Mimo przeszkód gra warta świeczki¨. Trwa wyścig z czasem. Ten, kto do końca czerwca rozpocznie sprzedaż przedsięwzięcia deweloperskiego, będzie w dotychczasowym, korzystniejszym reżimie prawnym. A kto nie zdąży, będzie zmuszony stosować nową ustawę deweloperską. Chodzi o ustawę z 20 maja 2021 r. o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego oraz Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym). Branża uważa, że dzień uchwalenia ustawy był dla niej sądnym dniem. Jej przepisy zaprojektował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów i od początku cel zmian był jasny: zwiększyć ochronę nabywców nieruchomości, a tym samym ograniczyć prawa deweloperów. Nowe przepisy będą zdecydowanie korzystniejsze, ale przede wszystkim z punktu widzenia nabywcy. To właśnie pod kątem jego bezpieczeństwa oraz zapewnienia mu optymalnej, w pełni efektywnej ochrony w relacjach z deweloperem, nowa ustawa deweloperska została opracowana ? potwierdza Jarosław Jędrzyński, ekspert portalu RynekPierwotny.pl. I dodaje, że niestety coś za coś. Nowa ustawa nakłada na deweloperów kolejne wymagania, obciążenia i obowiązki, które ? co oczywiste ? nie są przez nich witane zbyt entuzjastycznie. ? Chodzi przede wszystkim o Deweloperski Fundusz Gwarancyjny, dodatkowe obowiązki informacyjne czy nowe restrykcyjne wymagania dotyczące usuwania wad w przekazywanych nabywcom lokalach. Eksperci, z którymi rozmawiał ¨DGP¨, nie mają wątpliwości, że dla przedsiębiorców przepisy tzw. starej ustawy deweloperskiej są o wiele korzystniejsze niż regulacje, które zaczną obowiązywać 1 lipca 2022 r. Na gruncie dotychczasowych przepisów deweloperzy będą mogli wciąż przygotowywać prospekty informacyjne dla inwestycji o mniej szczegółowej treści oraz przekażą po zakończeniu procesu inwestycyjnego lokale nabywcom korzystając z uproszczonej procedury. A nowe zasady odbiorów nadają już szczególne uprawnienia nabywcom, wprowadzając do gry zewnętrznych rzeczoznawców, co może zakończyć się odstąpieniem od umowy. Więcej szczegółów- na pierwszej i drugiej stronie dodatku.
(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 26.04.2022.).