Wtorek, 12 lipiec 2022

¨Będą prawne podstawy, by zamieszkać w biurowcu¨
¨Falstart w kupnie lokalu odbiera ulgę¨
¨Deweloper nie ukryje już fetoru i hałasu¨
¨Czyste powietrze bardzo spóźnione¨
¨Polska znów będzie zieloną wyspą?¨
¨Wyburzony budynek nie ma związku z nową inwestycją¨
¨Kolejna batalia o granice gmin¨

Więcej poniżej.

¨Prawo co dnia¨ we wtorkowej ¨Rzeczpospolitej¨ informuje: ¨Będą prawne podstawy, by zamieszkać w biurowcu¨. Budynki biurowe i centra handlowe, które wyludniły się podczas COVID- 19, będzie można łatwiej przekształcić w obiekty mieszkalne. Do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów trafił projekt ustawy o zmianie sposobu użytkowania niektórych budynków niemieszkalnych na budynki mieszkalne. Jego inicjatorem jest Ministerstwo Rozwoju i Technologii, które w ten sposób chce zwiększyć zasoby mieszkaniowe w kraju, w tym zapewnić dach nad głową m.in. uchodźcom z Ukrainy. Proponowany projekt zakłada w razie konieczności przebudowy budynku złagodzenie przepisów na potrzeby tego przekształcenia, atak aby każda przebudowa służące regulowanej zmianie sposobu użytkowania, w tym przebudowa ścian zewnętrznych, nie wymagała ani pozwolenia na budowę, ani zgłoszenia. Wyjątkiem będzie konieczność przebudowy elementów  konstrukcyjnych budynku jako kluczowych dla jego bezpieczeństwa- czytamy na 10 stronie głównego wydania.

(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 12.07.2022.).

¨Prawo co dnia¨ zauważa też: ¨Falstart w kupnie lokalu odbiera ulgę¨. Sprzedający mieszkanie przed upływem pięciu lat nie ma prawa do zwolnienia z podatku, jeśli pospieszy się z zakupem drugiego lokalu. Właściciel nieruchomości uniknie podatku od jej sprzedaży, jeżeli uzyskane pieniądze zainwestuje w zakup innej. Nie ma jednak prawa do ulgi, jeśli drugi lokal kupi przed sprzedażą pierwszego. Takie stanowisko zajęła skarbówka w sprawie podatniczki, która w listopadzie 2021 r. sprzedała mieszkanie kupione w maju 2021 r. Umowę przedwstępną na zakup drugiego mieszkania podpisała z deweloperem w lipcu 2021 r. Przelewów na jego konto dokonała w czterech transzach w lipcu i sierpniu. Umowę notarialną podpisała w czerwcu 2022 r. Zapytała, czy może skorzystać z ulgi mieszkaniowej, jeśli wpłaty na konto dewelopera z lipca i sierpnia 2021 r. nie były finansowane ze sprzedaży poprzedniego mieszkania. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej  stwierdził, że nie. Przypomniał, że zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT sprzedaż nieruchomości nie podlega opodatkowaniu po upływie pięciu lat. By skorzystać z ulgi trzeba zainwestować środki ze sprzedaży na własne cele mieszkaniowe. Jak uznał dyrektor KIS, zapłata ceny nowej nieruchomości w omawianej sprawie nie pochodziła ze środków ze sprzedaży poprzedniego mieszkania, gdyż wpłaty na konto dewelopera z lipca i sierpnia 2021 r.  były finansowane przychodem ze sprzedaży mieszkania. W związku z tym uznał, że nie kwalifikują się one jako wydatki na własne cele mieszkaniowe. Więcej- na 11 stronie głównego wydania.

(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 12.07.2022.).

¨Prawo co dnia¨ informuje również: ¨Deweloper nie ukryje już fetoru i hałasu¨. Prospekt informacyjny to prawdziwe pole minowe- mówią deweloperzy przygotowujący się do inwestycji pod nową ustawą. Bez wątpienia uczy ona perfekcyjnego planowania- mówią eksperci rynku deweloperskiego. Dodają, że mocno namiesza tym, którzy do tej pory niespecjalnie przejmowali się ustawowymi ramami inwestycji. W prospekcie od 1 lipca, poza opisem nieruchomości, jej uwarunkowaniami prawnymi oraz cechami przedsięwzięcia deweloper musi dokonać w treści swoistej ¨antyreklamy¨. Czyli uczciwie wskazać wszystkie dające się zidentyfikować okoliczności faktycznie mogące utrudnić korzystanie z nieruchomości. Wzór prospektu załączony do ustawy wymienia np. stałe źródła nieprzyjemnych zapachów oraz ponadnormatywne zanieczyszczenie terenu światłem lub dźwiękiem, które jest stale obecne na nieruchomości lub w jej okolicy. Nowa ustawa deweloperska rozszerza też przekazywane dane o szczegółowych informacje o ich sytuacji prawno- finansowej, czy działka jest obciążona hipoteką, albo jakie jest przeznaczenie sąsiednich nieruchomości w promieniu kilometra. Więcej szczegółów- na 11 stronie głównego wydania.

(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 12.07.2022.).

¨Rz¨ zauważa też: ¨Czyste powietrze bardzo spóźnione¨. Jedynie 7 proc. ze 103 mld zł wykorzystano w ramach programu ¨Czyste powietrze¨. A jeszcze mniej wypłacono. Rząd nie przekonał nawet do udziału wszystkich gmin. W piątek rusza jednak ¨nowe otwarcie¨ programu- z łatwiejszymi regułami. Nadrabianie ¨wieloletnich zapóźnień cywilizacyjnych¨- jak przed czterema laty określał zadanie programu ¨Czyste powietrze¨ ówczesny minister środowiska- rozwija się z ogromnym opóźnieniem. Na 103 mld zł budżetu, który musi zostać zrealizowany do 2029 r., wypłacono Polakom zaledwie… 3,072 mld zł. W maju było 7 tys. wniosków o dotacje na pompy ciepła, a tylko 220 na kotły węglowe. Do programu dołączyło dotychczas 2065 gmin, czyli 83 proc. Kolejna, zmodyfikowana edycja programu powinna ruszyć 15 lipca- w piątek wchodzą bowiem w życie nowe zasady, tzw. ¨Czyste powietrze plus¨. Pojawi się m.in. prefinansowanie inwestycji, a nawet wpłaty od razu na konto wykonawców prac. Polska ma jeszcze siedem lat na wydanie łącznie 103 mld zł na wymianę starych pieców i termoizolację budynków- czytamy na 14 stronie części ekonomicznej głównego wydania.

(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 12.07.2022.).

¨Rz¨ także krótko: Materiały budowlane były w czerwcu br. średnio o 32 proc. droższe niż rok temu, a w całym półroczu 2022, w porównaniu z analogicznym okresem ub.r., średni wzrost cen wyniósł 30 proc.- podały Polskie Składy Budowlane. Najbardziej, bo o 62,4 proc. zdrożały izolacje termiczne oraz ściany i kominy- 48,3 proc. I może mały powiew optymizmu- tym razem w kolejnym dodatku ¨Rz¨¨Prognozy gospodarcze¨ czytamy w tekście wprowadzającym: ¨Polska znów będzie zieloną wyspą?¨. Przyszły rok może być w światowej gospodarce jednym z najgorszych w ostatnich 80 latach. Rokowania dla Polski są zdumiewająco dobre. Autorzy tekstu powołują się na prognozę ekonomistów z Departamentu Analiz i Badań Ekonomicznych NBP. Trudno powiedzieć, jak wyglądają podane wnioski  w kontekście najnowszych przewidywań analityków NBP, upublicznionych na wtorkowej konferencji prasowej (reakcją okazał się gwałtowny ¨zjazd¨ naszej rodzimej waluty). Ale skonfrontować obie wersje zawsze można. Lektura- na pierwszej stronie dodatku.

(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 12.07.2022.).

¨Dziennik Gazeta Prawna¨ informuje z kolei: ¨Wyburzony budynek nie ma związku z nową inwestycją¨. Strata powstała w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonego budynku jest, z chwilą jego wyburzenia, jednorazowym kosztem uzyskania przychodu, jeżeli budynek ten nie utracił przydatności gospodarczej na skutek zmiany rodzaju działalności- orzekł NSA. Wyjaśnił, że w takiej sytuacji niezamortyzowana wartość starego budynku nie powiększa wartości początkowej nowego. Spytała o to spółka prowadząca działalność deweloperską, która wraz z podmiotem powiązanym była współużytkownikiem wieczystym dwóch działek oraz współwłaścicielem posadowionych na nich budynków i budowli. Na jednej z nich znajdował się budynek biurowy, który w obu spółkach był środkiem trwałym i podlegał amortyzacji podatkowej (z wyjątkiem użytkowania wieczystego). Miał on jednak zostać wyburzony, by ustąpić miejsca nowemu budynkowi, który należałby wyłącznie do podmiotu powiązanego. Nie podjęto przy tym wiążącej decyzji, czy byłby on zakwalifikowany jako środek trwały tego podmiotu, czy zostałby sprzedany. Na drugiej działce miał powstać hotel, który należałby do spółki. W związku z tym oba podmioty złożyły do sądu wniosek o zniesienie współużytkowania wieczystego obu działek i współwłasności budynków. Zniesienie współużytkowania wieczystego odbyło się bez żadnych spłat i dopłat, ponieważ powierzchnie nowo wydzielonych działek odpowiadały powierzchni liczonej według dotychczasowych udziałów spółki i podmiotu powiązanego we współużytkowaniu wieczystym. Spółka uważała, że jeśli nowy budynek zostałby uznany za środek trwały, to jego wartość początkowa mogłaby zostać powiększona o niezamortyzowaną wartość starego budynku. Zależało jej na tym, ponieważ planowano wykorzystywać nowy budynek w prowadzonej działalności przez długi czas i najbardziej korzystne byłoby uwzględnienie kosztu wyburzenia starego biurowca w wartości początkowej nowego budynku. Więcej szczegółów- na trzeciej stronie głównej wkładki prawnej.

(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 12.07.2022.).

¨DGP¨ zauważa też: ¨Kolejna batalia o granice gmin¨. Miasto Słupsk chce przejąć tereny niektórych okalających sołectw, a te się na to nie godzą. Przejęcie ma polityczne tło. Rada Ministrów przygotowała projekt rozporządzenia w  sprawie ustalenia granic niektórych gmin i miast oraz nadania niektórym miejscowościom statusu miasta. Zmiany będą dotyczyły m.in. 35 gmin. ? Z naszej perspektywy najwięcej kontrowersji budzą propozycje, które dotyczą np. Słupska, Sanoka i Mielna ? komentuje Leszek Świętalski ze Związku Gmin Wiejskich RP (ZGW RP). Przykładowo miasto Słupsk chce przyjąć niektóre tereny gminy Słupsk. Gmina jest temu przeciwna, ponieważ część z nich otrzymała w ramach rekompensaty i  przekształciła w  tereny inwestycyjne. Tymczasem miasto ma jeszcze swoje niewykorzystane grunty, które mogłoby przeznaczyć na ewentualne inwestycje, zamiast przyjmować część gruntów od sąsiedniej gminy- czytamy na dziewiątej stronie głównej wkładki prawnej.

(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 12.07.2022.).

Zobacz również