Środa, 9 marzec 2022

¨Fiskus nie weźmie daniny od Ukraińców i pomagających¨
¨Jest szansa na uchwałę w sprawie kredytów frankowych¨
¨Oprocentowanie ma związek z działalnością deweloperską¨
¨Polski Ład i droga energia zamykają firmy¨
¨Budowy jak po lockdownie¨
¨To jeszcze nie bańka. Ale co dalej¨
¨NBP walczy z inflacją i słabością złotego¨
¨Stopy najwyżej od dziewięciu lat¨
¨Zachęty do wynajmowania mieszkań Ukraińcom¨
¨Pomoc mieszkaniowa dla uchodźców z Ukrainy, czyli z jakich rozwiązań mogą skorzystać samorządy¨

Więcej poniżej.

¨Prawo co dnia¨ w ¨Rzeczpospolitej¨ odnotowuje: ¨Fiskus nie weźmie daniny  od Ukraińców i pomagających¨. Ofiary wojny nie zapłacą ani podatku od darowizn, ani PIT. Firmy rozliczą wsparcie w kosztach. Sejm pracuje nad specustawą dla Ukraińców. Są w niej też rozwiązania podatkowe. Specustawa załatwia najważniejsze kwestie podatkowe, takie jak zwolnienie Ukraińców z danin czy rozliczenie wydatków przez pomagających przedsiębiorców. Ukraińcy, którzy otrzymają różnego rodzaju wsparcie, pieniężne czy rzeczowe, zostaną zwolnieni z podatku od darowizny. Ulga obejmuje pomoc zarówno od osób fizycznych, firm, jak i organizacji  pozarządowych. Kolejna preferencja jest dla firm. Rozliczą w kosztach wydatki na nabycie bądź wytworzenie rzeczy przekazanych (od 24 lutego do końca 2022 r.) na pomoc dla ofiar wojny. Musi się to odbyć m.in. za pośrednictwem organizacji pozarządowych (także ukraińskich), samorządu czy podmiotów prowadzących działalność leczniczą lub zajmujących się ratownictwem medycznym. Specustawa ma wejść w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od 24 lutego (z wyjątkami). Więcej szczegółów-na 10 stronie głównego wydania.

(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 09.03.2022.).

¨Prawo co dnia¨ informuje też: ¨Jest szansa na uchwałę w sprawie kredytów frankowych¨. Prezydent powołał we wtorek czterech nowych sędziów do Sądu Najwyższego, tym samym przewaga starych sędziów  nad nowymi w SN stopniała do dwóch. W Izbie Cywilnej starzy sędziowie stracili przewagę, a to chyba oni opóźniali wydanie uchwały frankowej. Trzech nowych sędziów zostało powołanych właśnie do Izby Cywilnej SN i będzie ich tam 14  przy 13 ze starego nadania, które nie może się już zwiększyć. Tymczasem Izba Cywilna już od ponad roku nie jest w stanie rozwiązać chyba najważniejszej kwestii orzeczniczej przed jaką stoi, tj. odpowiedzieć na sześć pytań, na które czekają setki frankowiczów, które zadała I prezes SN. A dotyczą określenia zasad unieważniania umów frankowych, sposobu oceny roszczeń obu stron po rozstaniu. Kolejne dotyczy momentu przedawnienia roszczeń i jest najważniejsze: czy banki mogą żądać wynagrodzenia za korzystanie z tych pieniędzy.  Gdyby SN orzekł na niekorzyść banków, koszty unieważniania kredytów byłyby liczone w dziesiątkach miliardów złotych- czytamy także na 10 stronie głównego wydania.

(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 09.03.2022.).

¨Prawo co dnia¨ informuje również: ¨Oprocentowanie ma związek z działalnością deweloperską¨. Odsetki ze środków zgromadzonych na powierniczych rachunkach mieszkaniowych prowadzonych dla dewelopera, które służą rozliczeniom z jego klientami, nie są przychodem z kapitałów pieniężnych. We wtorek NSA wydał  ważny wyrok w sporze o podatkową kwalifikację odsetek od tzw. powierniczych rachunków deweloperskich. Sprawa dotyczyła banku jako płatnika. We wniosku o interpretację wyjaśnił, że ma w ofercie m.in. rachunki mieszkaniowe  prowadzone na podstawie ustawy o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego. To specjalny rodzaj rachunku dla deweloperów, którzy odpowiadają wymogom ustawy. Środki z tego rachunku przeznaczone są na budowę i wykończenie lokali mieszkalnych, a deweloper otrzymuje je od banku w miarę postępu prac budowlanych. Bank zauważył, że zgromadzone na nich środki są oprocentowane, ale beneficjentem odsetek nie jest nabywca nieruchomości, ale deweloper. W tej sytuacji bank chciał się upewnić, jak ma je traktować podatkowo. Więcej szczegółów- na 12 stronie głównego wydania.

(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 09.03.2022.).

¨Rz¨ zauważa w innym miejscu: ¨Polski Ład i droga energia zamykają firmy¨. W lutym 2022 r. działalność zamknęło lub zawiesiło o ponad 10 tys. więcej firm niż przed rokiem. To efekt składki zdrowotnej oraz wysokich rachunków za prąd i gaz. To, że firmy wchodzą na rynek i z niego znikają, to rzecz normalna. Jednak z danych Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej wynika, że w lutym 2022 r.  zawieszone zostały 24 433 firmy, do tego zamknięto 17 110 firm. Z rynku zniknęły więc 41 543 biznesy. To aż przeszło o 10 tys. więcej niż w lutym 2021 r. Co gorsza teraz na rynek wchodzi mniej firm, niż z niego wypada. W lutym tego roku pojawiły się bowiem na nim 21 583 nowe firmy i 9772, które wznowiły działalność. Daje to 31 355 firm, a więc o przeszło 10 000 mniej niż z rynku zniknęło. Ekonomiści oraz eksperci są zgodni- to efekt Polskiego Ładu oraz rosnących rachunków za prąd i gaz. Polski Ład uderzył też w część osób, które pracowały na etatach i dodatkowo dorabiały niewielkie kwoty, prowadząc małe działalności gospodarcze. Do tej pory, gdy nie miały one dochodu z tej działalności, to nawet jeśli zapłaciły składkę zdrowotną, odliczały ją sobie od podatku płaconego od dochodu z innego źródła. Teraz, gdy odliczenia składki zdrowotnej nie ma i trzeba ją płacić nawet, jak się nie ma dochodu, wiele osób uznało, że to nie ma sensu. Więcej-na 16 stronie części ekonomicznej głównego wydania.

(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 09.03.2022.).

¨Rz¨ odnotowuje też: ¨Budowy jak po lockdownie¨. Klienci przeglądają oferty, ale wstrzymują się z decyzjami. Inwestycje idą według planu, ale koszty będą rosły- tak firmy relacjonują na gorąco stan rynku. Dopiero za miesiąc, wraz z publikacją przez spółki wyników sprzedaży mieszkań za I kw., zobaczymy skalę schłodzenia rynku. Już styczniowe dane GUS pokazały ostre hamowanie rozpoczynanych projektów w skali kraju (liczba mieszkań poszła w dół o 40 proc. rok do roku i miesiąc do miesiąca)- to skutek m.in. rosnących stóp, spadku zdolności kredytowej klientów i obawy o sytuację na Ukrainie, co zmaterializowało się w ostatnich dniach. Jak wskazują cytowani w tekście deweloperzy, w pierwszych dniach była panika: odwoływane akty notarialne, pytania o warunki odstąpienia od umów. Od początku marca widać jednak pewną normalizację. Jest oczywiście wyraźny spadek klientów kredytowych, za to przybywa osób kupujących mieszkania w charakterze lokaty kapitału. Sytuacja wygląda trochę jak po ogłoszeniu lockdownu w marcu 2020 r. Co z ryzykiem budowlanym? W pierwszych dniach była duża nerwowość i sygnały od wykonawców, że może być problem z terminami z powodu exodusu ukraińskich pracowników. Odpływ jest istotnie mniejszy niż się obawiano. Generalnie wciąż ostrzegają, że może być gorzej, sygnalizują, że w związku z sytuacją na rynku surowców może trzeba będzie renegocjować umowy. Więcej szczegółów- na 17 stronie części ekonomicznej głównego wydania.

(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 09.03.2022.).

¨Rz¨ zauważa w innym miejscu: ¨To jeszcze nie bańka. Ale co dalej¨. Dynamika zwyżek cen nieruchomości jest dużo mniejsza w Polsce niż w Niemczech, w Czechach czy na Węgrzech. Wpływ na  nasz rynek będzie miał rozwój najmu instytucjonalnego. Może się zmniejszyć podaż mieszkań na sprzedaż. Polski rynek nieruchomości na tle innych krajów analizuje Cenatorium. Z raportu tej firmy wynika, że opinia o tworzeniu się u nas w ostatnich dwóch latach bańki mieszkaniowej nie znajduje potwierdzenia w danych. Dynamika zwyżek cen w Polsce jest dużo mniejsza niż u naszych sąsiadów. Trzeba zaznaczyć, że raport powstał przed napaścią Rosji na Ukrainę. Cenatorium podaje za Deloitte (¨Jak mieszkają Europejczycy i ile to kosztuje. 2021¨) średnie ceny nowych mieszkań w Polsce i innych krajach. W Polsce to niespełna 1,6 tys. euro za mkw. Roczna zmiana: 3,98 proc.  Eksperci podsumowują, że ceny nieruchomości w Polsce są dalekie  od poziomów, które można nazwać bańką. Z kolei do 2028 r. instytucje w modelu PRS (najem instytucjonalny) planują wybudować ok. 60 tys. mieszkań. To oznacza, że podaż lokali przeznaczonych na sprzedaż spadnie o ok. 10 tys. rocznie, z tym że efekt dla największych miast będzie różny. Podaż mieszkań najbardziej zostanie ograniczona w Warszawie. Cenatorium podaje, że ok. 34 proc. z tych 60 tys. mieszkań PRS powstanie właśnie w stolicy. Przez kolejne sześć lat, co roku będzie wypadać ze sprzedaży ok. 3,4 tys. lokali- odnotowano. Więcej szczegółów- na 19 stronie części ekonomicznej głównego wydania.

(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 09.03.2022.).

¨Dziennik Gazeta Prawna¨ informuje natomiast: ¨NBP walczy z inflacją i słabością złotego¨. Główna stopa NBP od dziś wynosi 3,5 proc. Jest najwyżej od marca 2013 r. Rada Polityki Pieniężnej kolejny raz podniosła wczoraj stopy procentowe. Dla kredytobiorców oznacza to wyższe raty. Jednak stopa realna, po odjęciu inflacji, cały czas pozostaje wyraźnie poniżej zera. W styczniu ceny były bowiem o 9,2 proc. wyższe niż rok wcześniej. Z nowej projekcji NBP wynika, że w tym roku inflacja powinna się mieścić w przedziale 9,3?12,2 proc. Projekcja zakłada brak zmiany stóp procentowych (również tej dokonanej wczoraj). Uwzględnia jednak wpływ wojny w Ukrainie i związanego z nią wzrostu cen surowców czy żywności. ¨RPP podwyższyła stopy, żeby umocnić złotego. Stabilizacja kursu walutowego jest głównym zmartwieniem polskich władz monetarnych. W kolejnych kwartałach zainteresowanie przesunie się w kierunku spowolnienia gospodarczego¨ ? ocenili analitycy Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Aktualna wycena sygnalizuje możliwość wzrostu stawki WIBOR 3M w okolice 5,4 proc. Strategia ta powinna być kontynuowana nawet w obliczu trwającej wojny w Ukrainie. ¨DGP¨ wraca do sprawy w kolejnym tekście: ¨Stopy najwyżej od dziewięciu lat¨. RPP zdecydowała o podniesieniu kosztu pieniądza. O kredyt  będzie jeszcze trudniej. Szczegóły- na ósmej stronie głównego wydania.

(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 09.03.2022.).

¨DGP¨ informuje również: ¨Zachęty do wynajmowania mieszkań Ukraińcom¨. Kancelaria Premiera Rady Ministrów złożyła autopoprawkę do projektu specustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku wojną. Z jednej strony łagodzi ona obostrzenia związane z najmem i użyczeniem lokali mieszkalnych dla właścicieli, a z drugiej zmniejsza ochronę przed eksmisją. Zgodnie z projektowanym art. 70a do użyczenia obywatelowi Ukrainy budynku lub jego części w celu tymczasowego zamieszkania nie będzie stosować się niektórych przepisów o ochronie praw lokatorów ani art. 15zzu ust. 1 specustawy covidowej, zgodnie z którym przez okres epidemii oraz zagrożenia epidemicznego nie można wykonywać eksmisji z lokali mieszkalnych. Autopoprawka zawiera też uproszczenia w nieodpłatnym udostępnianiu lub wynajmie mieszkań wchodzących w skład Społecznej Inicjatywy Mieszkaniowej (dawne TBS-y). Możliwe będą wynajem lub użyczenie bez zawarcia umowy w sprawie partycypacji. Dzięki temu SIM będzie miała możliwość pobrania partycypacji od kolejnego najemcy w wysokości wypłaconej poprzedniemu najemcy będącemu jednocześnie partycypantem. Takie rozwiązanie ma na celu zabezpieczenie SIM, która po okresie wymagającym udzielenia pomocy powinna dążyć do stabilizacji finansów spółki. Do uchodźców z Ukrainy nie będą też miały zastosowania przepisy uzależniające m.in. najem lokalu mieszkalnego od spełnienia przez najemcę określonych kryteriów majątkowych. Ze względu na działania wojenne przedstawienia przez osobę ubiegającą się o najem dokumentów koniecznych do weryfikacji jej stanu majątkowego (standardowo wymaganych w ramach procedury najmu w SIM) może być niemożliwe- czytamy na szóstej stronie głównej wkładki prawnej.

(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 09.03.2022.).

W kolejnym tekście czytamy: ¨Pomoc mieszkaniowa dla uchodźców z Ukrainy, czyli z jakich rozwiązań mogą skorzystać samorządy¨. Zagospodarowanie pustostanów i szybsze tworzenie społecznych agencji najmu (SAN) to dwa wyjścia dla samorządów, które chcą długofalowo wspierać uchodźców z Ukrainy. Liczba osób przekraczających granicę RP na przejściach granicznych z Ukrainą rośnie o kilkadziesiąt tysięcy dziennie. Zapewnienie im dachu nad głową i zabezpieczenie podstawowych potrzeb to podstawa, by w ogóle mogli zmierzyć się z przyszłością. Ale trzeba zadać sobie pytanie, co dalej? Wszyscy chyba zdajemy już sobie sprawę, że czeka nas długi maraton, a  nie krótki egzamin sprawnościowy. Samorządy nie mają obecnie możliwości szerokiego finansowania kosztów przyjęcia tak dużej liczby uchodźców, jakby chciały. Choć oczywiście intensywnie wspierają Ukraińców w potrzebie. Szacuje się, iż spory odsetek uchodźców z Ukrainy zdecyduje się zostać w Polsce, nie tylko na czas ustania działań wojennych, lecz także koniecznej odbudowy. Wobec zbyt małych zasobów komunalnych w gminach (w  2021 r. kolejka gospodarstw domowych oczekujących na najem mieszkania z zasobów gmin sięgała prawie 160 tys.) nie można liczyć, że takie lokale szybko powstaną i że będą dostępne w przyspieszonym trybie. Z  uwagi na długotrwały charakter procesu budowlanego należałoby zwrócić uwagę przede wszystkim na zasoby już istniejące, czyli w pierwszej kolejności na pustostany, które można wyremontować stosunkowo niewielkim nakładem i  w  krótkiej perspektywie przystosować na cele mieszkalne. Przepisy pozwalają także elastycznie łączyć środki z Funduszu Dopłat i Funduszu Termomodernizacji i Remontów, gminy mogą skorzystać z  premii termomodernizacyjnej (budynki z  zasobu gminy i wspólnoty mieszkaniowe z większościowym udziałem gmin). Z taką inicjatywą wystąpili niedawno aktywiści i działacze miejscy w Warszawie. Wezwali władze stolicy do przystąpienia do pilnej inwentaryzacji pustostanów mieszkaniowych, które mogłyby zostać czasowo przeznaczone na zakwaterowanie uchodźców, a także do zidentyfikowania innych powierzchni użytkowych w dobrym stanie (puste biurowce, dawne szkoły i hotele robotnicze), które można by wyremontować i zaadaptować na cele mieszkaniowe. Z innych istniejących, wypróbowanych już w Polsce narzędzi o charakterze usługi mieszkaniowej ze wsparciem społecznym, należy też wskazać mieszkania wspomagane, które mogą funkcjonować również w lokalach pozyskanych z zasobu prywatnego i być finansowane z pieniędzy regionalnych programów operacyjnych (nowa perspektywa budżetowa właśnie ruszyła, a w zapisach powinny zostać uwzględnione pieniądze na uruchamianie mieszkań wspomaganych). Pobyt w mieszkaniu jest okresowy, na podstawie regulaminu pobytu lub częściowo odpłatnego najmu, a także są dostarczane inne usługi, możliwe jest współzamieszkiwanie kilku osób (np. po jednej osobie w pokoju w mieszkaniu kilkupokojowym). Jest to rozwiązanie sprawdzone, odpowiednio obudowane przepisami, a usługa mieszkaniowa tego typu może długoterminowo posłużyć w procesie integracji uchodźców w społeczności lokalnej. Jeszcze więcej- na dziewiątej stronie głównej wkładki prawnej.

(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 09.03.2022.).

Zobacz również