Środa, 30 październik 2024

„Prawo co dnia” w „Rzeczpospolitej” odnotowuje: „E- faktury jeszcze bardziej odroczone”. Powszechne e- fakturowanie ma ruszyć w lutym 2026 r., ale będzie możliwość wystawiania faktur offline jeszcze przez kolejnych 11 miesięcy. Ministerstwo Finansów szykuje ustawę, która określi róże techniczne szczegóły funkcjonowania Krajowego Systemu e- Faktur. Po tym, jak w styczniu br. wykryto techniczne nieprzygotowanie do uruchomienia KSeF (zapowiadanego na lipiec 2024 r.) do ustawy wpisano nowe terminy jego startu. Zasadniczo system ma ruszyć 1 lutego 2026 r. , a dla przedsiębiorców o rocznych obrotach poniżej 200 mln zł- 1 kwietnia 2026 r. Według zapowiedzi kolejna ustawa ma odroczyć do 31 lipca 2026 r. niektóre inne obowiązki związane z KSeF. Aż do końca 2026 r. wszyscy podatnicy będą mogli stosować tryb offline do wystawiania faktur. Nie będzie to jednak oznaczało możliwości wystawiania ich „po staremu”. Podczas konsultacji w MF tryb offline definiowano bowiem jako wystawienie faktury ustrukturyzowanej, według wzoru określonego dla systemu KSeF. Więcej szczegółów- na 16 stronie głównego wydania.

(Źródło: „Rzeczpospolita”– 30.10.2024.).

„Prawo co dnia” zauważa też: „Środki trwałe bez składki zdrowotnej. To nie jest reforma”. Przy obliczaniu podstawy wymiaru składki zdrowotnej przedsiębiorca nie będzie wykazywał przychodów i kosztów ze sprzedaży środków trwałych. Rząd przyjął we wtorek projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej. Nowe przepisy pozytywnie wpłyną na rozliczenia ryczałtowców. Generalnie jednak te propozycje nie budzą wielkiego aplauzu. Nawet wśród rządzących. W uwagach do projektu Ministerstwo Obrony Narodowej napisało, że propozycja resortu zdrowia „stanowi jedynie niewielką korektę dla sytuacji przedsiębiorców znacznie obciążonych obowiązującymi regulacjami co do składki zdrowotnej” i jest „dalece niewystarczająca”. Podobnego zdania jest Ministerstwo Rozwoju i Technologii, które podkreśliło, że „co do zasady projekt ustawy nie zmniejsza obciążeń mikroprzedsiębiorców”. O oczekiwaniach biznesu przypomina też Konfederacja Lewiatan w raporcie podsumowującym rok rządów. Czytamy w nim: „wciąż nie przedstawiono propozycji uproszczenia systemu opłacania składki na ubezpieczenie zdrowotne przedsiębiorców, co było jedną z ważniejszych obietnic wyborczych”. Więcej- na 17 stronie głównego wydania.

(Źródło: „Rzeczpospolita”– 30.10.2024.).

„Rzecz o prawie”– kolejny dodatek „Rz”– zamieszcza natomiast tekst: „Niepotrzebne straszenie działkowców”. Zanim zacznie się ich straszyć niestworzonymi historiami, warto pomyśleć, że mają oni nie tylko działki, ale też dzieci, które potrzebują własnych mieszkań. Jak zauważa autor tekst, odnosząc się do spekulacji na temat ewentualnych zagrożeń własności Rodzinnych Ogrodów Działkowych,  możliwość likwidacji ROD zachodzi jedynie wówczas, gdy koliduje on z celem publicznym, np. drogą, linią kolejową lub lotniskiem. Jak dalej czytamy, prawo zabudowy, po spełnieniu ustawowych warunków, ma każdy właściciel nieruchomości budowlanej. Prawo takie posiadają także inwestorzy instytucjonalni. Głód mieszkaniowy jest ogromny. Jak trudno się je buduje, dowodzi nie tylko problem złej legislacji paraliżującej niepotrzebnie tereny inwestycyjne daleko wokół lotnisk użytku publicznego. Dowodem jest ilość faktycznie wybudowanych mieszkań z obiecanych przez poprzednią władzę trzech milionów lokali. Zamrażanie terenów budowlanych, dla których zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym istnieją przesłanki ustalenia warunków zabudowy tylko dlatego, że źle sformułowany przepis art. 55 ust. 9 prawa lotniczego można interpretować na wiele sposobów, jest po prostu szkodliwy społecznie. Całość tekstu- na czwartej stronie dodatku.

(Źródło: „Rzeczpospolita”– 30.10.2024.).

„Dziennik Gazeta Prawna” również informuje: „KSeF jednak będzie obowiązkowy. Znamy założenia projektu. Kluczowe daty to 1 lutego, 1 kwietnia, 31 lipca i 30 września 2026 roku”. W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowano założenia do projektu ustawy, która ma wprowadzić obowiązek stosowania KSeF dla wszystkich podatników. W 2024 roku wprowadzenie go zostało odroczone w czasie, a dziś już wiemy do kiedy. Z założeń nowelizacji VAT, które zostały opublikowane w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów (projektu nr UD158) wynika, że system będzie wprowadzany etapami: od1 lutego 2026 roku dla największych podatników, których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) przekroczyła w 2025 r. 200 mln zł; od 1 kwietnia 2026 roku dla pozostałych przedsiębiorców. Dodatkowo resort przewidział regulacje szczególne, które będą miały zastosowanie w okresie przejściowym i umożliwią podatnikom „wykluczonym cyfrowo”, u których skala i wartość wystawianych faktur jest niewielka, możliwość wystawiania faktur w dotychczasowej formie – będzie to możliwe aż do 30 września 2026 roku. Wszyscy podatnicy będą mieli również możliwość stosowania końca do 2026 r. tzw. trybu offline. Z kolei do 31 lipca 2026 roku zostaną odroczone: wymóg podania numeru KSeF w płatnościach za e-faktury, także za te faktury, za które płatność jest dokonywana w mechanizmie podzielonej płatności; stosowanie KSeF w odniesieniu do faktur wystawianych z kas rejestrujących i stosowanie kar za nieprzestrzeganie obowiązków KSeF.

(Źródło: „Dziennik Gazeta Prawna”– 30.10.2024.).

W „DGP” znajdziemy także tekst: „Czy starosta może zweryfikować oświadczenie o prawie dysponowania nieruchomością na cele budowlane?”. Takie oświadczenie to jeden z wielu dokumentów, które inwestor musi załączyć do wniosku o pozwolenie na budowę. W praktyce często pojawia się pytanie: czy organ administracji budowlanej powinien poprzestać na przyjęciu tego oświadczenia, czy też musi je zweryfikować, prowadząc postępowanie dowodowe na ogólnych zasadach postępowania administracyjnego? Poglądy w orzecznictwie są niejednolite. Na podstawie art. 3 pkt 11 prawa budowlanego pod pojęciem prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowlane należy rozumieć „tytuł prawny wynikający z prawa własności, użytkowania wieczystego, zarządu, ograniczonego prawa rzeczowego albo stosunku zobowiązaniowego, przewidującego uprawnienia do wykonywania robót budowlanych”. Zarówno z konstrukcji przepisów, jak i treści tej definicji można wywieść, że inwestor, jako uczestnik procesu budowlanego (art. 17 prawa budowlanego), nie zawsze musi być tożsamy z właścicielem bądź użytkownikiem wieczystym nieruchomości. Potwierdził to w wyroku z 22 lutego 2013 r. Naczelny Sąd Administracyjny, który stwierdził, że inwestorem może być także najemca, o ile w umowie najmu wynajmujący, który sam ma stosowny tytuł prawny do nieruchomości, zawarł upoważnienie dla drugiej strony umowy do wykonywania robót budowlanych. Dalszy ciąg rozważań- na łamach „DGP”.

(Źródło: „Dziennik Gazeta Prawna”– 30.10.2024.).

„DGP” zauważa też: „Wiceminister i analizy widma”. Analiza Instytutu Techniki Budowlanej wcale nie potwierdza, jakoby bez kredytu #naStart ceny na rynku miały rosnąć- wynika z ustaleń „DGP”. W koalicji 15 października wciąż nie ma zgody co do wspierania zakupu mieszkań dzięki kredytowi #naStart. Przeciwko są politycy Polski 2050 i Nowej Lewicy. Na specjalnym posiedzeniu komisji infrastruktury do poparcia ustawy przekonywał ich wiceminister rozwoju Jacek Tomczak. Jak tłumaczył, jego resort jest w stanie  pokazać „bardzo szczegółowe analizy” tego, co się wydarzy w przyszłym roku, jeśli program nie zostanie uruchomiony. W jego ocenie efekt będzie taki, że spadnie podaż, ceny wzrosną- czytamy na pierwszej stronie głównego wydania. Jak wiadomo, sam wiceminister podał się do dymisji po publikacjach Wirtualnej Polski, wskazujących na jego biznesowe powiązania z branżą deweloperską…

(Źródło: „Dziennik Gazeta Prawna”– 30.10.2024.).   

Zobacz również