Środa, 26 styczeń 2022
¨Fiskus zwróci uwagę na zakup kuchenki¨
¨Wzrost WIBOR- u wywoła problemy?¨
¨Serial poprawek w PIT¨
¨Mniejszy apetyt na obligacje¨
¨Rynek najmu biur w Warszawie odżył, gorzej z deweloperami¨
¨Niejasne przepisy utrudniają planowanie inwestycji¨
¨Rządowe rekompensaty nie wystarczą, by pokryć niedobory¨
¨13. emerytura jest dochodem w dodatku osłonowym¨
¨<> dla niezamożnych¨
¨Kolejne gminy sięgają po zamówienia w trybie in- house. Czy na tym zyskają i uda im się zmniejszyć koszty?¨
Więcej poniżej.
¨Prawo co dnia¨ w ¨Rzeczpospolitej¨ odnotowuje: ¨Fiskus zwróci uwagę na zakup kuchenki¨. Za pieniądze ze sprzedaży starego mieszkania można kupić sprzęt kuchenny i meble w zabudowie do nowego lokalu, by skorzystać ze zwolnienia z podatku. Ten, kto nie odliczył ulgi w poprzednich latach, może skorygować zeznanie PIT- 39. Po latach sporów fiskus przyznaje rację podatnikom i pozwala odliczyć koszty wyposażenia mieszkania. W najnowszej interpretacji potwierdza, że są to wydatki na cele mieszkaniowe. Co ważne, podatnicy, którzy w poprzednich latach nie skorzystali z ulgi, mogą teraz skorygować zeznania za te lata i otrzymać zwrot. Taką odpowiedź dostał podatnik, który sprzedał mieszkanie w 2017 r., przed upływem pięciu lat od nabycia. W zeznaniu PIT- 39 za 2017 r. wykazał wydatki na remont domu jako stanowiące realizację własnego celu mieszkaniowego. Dzięki temu część przychodów ze sprzedaży mieszkania została zwolniona z podatku na podstawie ulgi mieszkaniowej. Podatnik nie wykazał jednak w PIT- 39 wydatków na zakup i montaż wyposażenia domu, w tym sprzętu AGD w stałej zabudowie. Również te wydatki sfinansował z pieniędzy ze sprzedaży mieszkania. Wystąpił do fiskusa z pytaniem, czy może odliczyć je teraz, na podstawie interpretacji ogólnej. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zgodził się. Przypomniał, że zgodnie z interpretacją ogólną do ulgi mieszkaniowej zalicza się również także wydatki na zakup kuchenek: gazowej, elektrycznej lub gazowo- elektrycznej, płyty indukcyjnej, płyty ceramicznej, piekarnika, zmywarki, pralki, oświetlenia sufitowego i ściennego wewnętrznego, w tym taśm LED i oczek halogenowych, okapów kuchennych. Mogą być one traktowane jako wydatki budowlane, remontowe lub wykończeniowe. Dyrektor KIS stwierdził więc, że wnioskodawcy przysługuje prawo złożenia korekty zeznania podatkowego dotyczącego odpłatnego zbycia nieruchomości w 2017 r. Więcej szczegółów- na 11 stronie głównego wydania.
(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 26.01.2022.).
¨Rz¨ zastanawia się w innym miejscu: ¨Wzrost WIBOR- u wywoła problemy?¨. Rośnie stopa referencyjna, a wraz z nią stawka WIBOR, na której oparte są kredyty. Tempo zwyżki jest szybkie, co może zwiększyć ryzyko w systemie bankowym. Gdzie jest ¨próg bólu¨ dla kredytobiorców? Cytowany w tekście analityk Erste Securites przyznaje, że sektor bankowy widzi ryzyko, gdyby stopy poszły w okolice 4 proc. i wyżej. Wówczas nagły skok obciążeń dla budżetu domowego u niektórych kredytobiorców może rzeczywiście się pojawić. Przy obecnych stawkach WIBOR 3M poniżej 3 proc., a dla WIBOR 6M powyżej 3 proc., to nie są poziomy, które mogą spowodować problemy. Podsumowując, ¨próg bólu¨ dla niektórych kredytobiorców może być powyżej 4 proc. Z kolei szef działu analiz Millenium DM mówi, że rosnący WIBOR to wyższe dochody banków, ale także większe ryzyko portfela kredytowego (coraz więcej podmiotów ma kłopoty ze spłacaniem kredytów, dodatkowo spada wartość obligacji skarbowych posiadanych przez banki, co znajduje odzwierciedlenie w spadku ich kapitału). Na pewno problematyczne dla sektora byłyby stawki powyżej 5- 6 proc. Mogłoby się okazać, że wzrost dochodów odsetkowych nie rekompensuje wyższych rezerw związanych ze wzrostem stóp- czytamy na 16 stronie części ekonomicznej głównego wydania.
(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 26.01.2022.).
¨Rz¨ obok zauważa też ¨Serial poprawek w PIT¨. Rząd ogłasza coraz to nowe korekty Polskiego Ładu. Jeszcze nie jest za późno, by zawiesić chociaż część niekorzystnych rozwiązań- oceniają eksperci. Minister finansów zapewniał we wtorek, że resort pracuje nad rozwiązaniami korzystnymi dla podatników. Chodzi o rozszerzenie ulgi dla klasy średniej, objęcie nią emerytów i rencistów, osób na umowach zlecenie, w większym wymiarze nauczycieli akademickich, czy na tzw. zbiegi umów. Nowe rozwiązania mają poprawić sytuację samotnych rodziców, zapewnić wpływy dla organizacji pożytku publicznego z 1 proc., czy wprowadzać system złotówka za złotówkę przy uldze dla klasy średniej (choć nikt nie wie, o co dokładnie chodzi). Te poprawki będą już kolejnymi do Polskiego Ładu. We wtorek Rada Ministrów przyjęła bowiem projekt ustawy o PIT, który nakazuje pracodawcom naliczanie zaliczek na PIT według nowych i starych zasad podatkowych i wypłatę takiego wynagrodzenia pracownikowi, które jest dla niego korzystniejsze. Chodzi o osoby zarabiające do 12,8 tys. zł brutto. Eksperci ostrzegają natomiast, że różnych ¨kwiatków¨ Polskiego Ładu będzie więcej. Szczególnie jeśli chodzi o rozliczenia osób prowadzących działalność gospodarczą. Dla firm przygotowano zupełnie nowy system jeśli chodzi o płatności składki zdrowotnej, co będzie dla wszystkich ogromnym wyzwaniem. Polski Ład może też okazać się poważnym zagrożeniem dla finansów samorządów, ponieważ promuje jako formę prowadzenia działalności ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, a który nie jest dochodem lokalnych budżetów. Więcej- na 16 stronie części ekonomicznej głównego wydania.
(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 26.01.2022.).
¨Rz¨ odnotowuje również ¨Mniejszy apetyt na obligacje¨. W nowej rzeczywistości budowniczowie mieszkań będą ostrożniej planować ruchy, co przełoży się na niższe zapotrzebowanie na kapitał. Nie ma się jednak co spodziewać załamania rynku pierwotnego ani spadku cen. W ubiegłym roku deweloperzy mieszkaniowi z Catalyst pozyskali niemal 2 mld zł z emisji obligacji, a wykupili lub zrolowali papiery o wartości 1,53 mld zł, w tym 390 mln zł przed terminami zapadalności- wynika z raportu Domu Maklerskiego Navigator. W tym roku budowniczowie mieszkań muszą wykupić obligacje o wartości 0,9 mld zł, a w dwóch kolejnych po 1,5 mld zł. Tymczasem od października ub.r. sytuacja jest trudna, bo z funduszy dłużnych identyfikowanych przez DM Navigator jako nabywców obligacji korporacyjnych, w tym deweloperskich, wyparowało w IV kwartale aż 6,7 mld zł. W ostatnim kwartale ub.r. jednym z głównych tematów były dynamicznie rosnące, niewidziane w Polsce od 20 lat, odczyty inflacyjne, które były główną przyczyną cyklu podwyżek stóp procentowych, co spowodowało wzrost rentowności obligacji skarbowych oraz WIBOR. Dla deweloperów wyraźnie rosnące stopy procentowe to ryzyko dla popytu, zwłaszcza nabywców korzystających z kredytu hipotecznego. To również wyższe koszty ponoszone z tytułu wyemitowanych obligacji i kredytów bankowych, które w przeważającej części opierają się na konstrukcji WIBOR+ marża. Wzrost rentowności obligacji skarbowych oznacza też spadek wycen jednostek funduszy posiadających portfele skarbowe, co w znacznym stopniu odbiło się na wynikach funduszy aktywnych także na rynku obligacji korporacyjnych. Powoduje to trudniejszą sytuację na rynku emisji obligacji kierowanych przez deweloperów do funduszy. Kiedy fundusze dłużne są w kryzysie, deweloperzy mogą wyjść z ofertą obligacji do inwestorów indywidualnych. Z perspektywy Kowalskich mogą stanowić one ciekawy temat inwestycyjny, co deweloperzy już wykorzystują. Z ofertami papierów dla inwestorów detalicznych wyszły Echo Investment i Marvipol. Chociaż barierą wejścia było 50 tys. zł, Echo bez trudu uplasowało obligacje o wartości 50 mln zł. Odzew inwestorów indywidualnych był tak znaczny, że zapisy trzeba było zredukować o 79 proc. Jak dalej czytamy, coraz śmielej na polskim rynku mieszkaniowym poczynają sobie fundusze PRS (najem instytucjonalny mieszkań), teraz jako przejmujący deweloperów. Zmiany właścicielskie mogą wiązać się z przetasowaniami na Catalyst. Budowniczowie mieszkań to jeden z filarów publicznego rynku długu korporacyjnego, tymczasem niewykluczone, że liczba emitentów stopnieje. Według DM Navigator deweloperzy w najbliższych kwartałach mogą zmniejszyć apetyt na pieniądze do zainwestowania, będą ostrożniej podchodzić do nowych projektów i zakupów ziemi, uzależniając decyzje głównie od popytu na mieszkania. Więcej- na 18 stronie części ekonomicznej głównego wydania.
(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 26.01.2022.).
¨Rz¨ zauważa też: ¨Rynek najmu biur w Warszawie odżył, gorzej z deweloperami¨. Warszawski drapacz chmur SkySawa został w całości wzięty przez jednego najemcę, PKO BP. Eksperci firmy Newmark podkreślają, że aktywność najemców w stolicy wraca do poziomu sprzed pandemii. Pod koniec ub.r. warszawski rynek biurowy pod względem najmu wyraźnie odżył, co w połączeniu z jedną z największych w ostatnich kwartałach umową zawartą kilka dni temu pozwala z optymizmem spojrzeć na cały 2022 r. W całym ub.r. wynajęto w Warszawie ponad 646 tys. mkw. biur, o 7,4 proc. więcej niż rok wcześniej, z czego aż 251 tys. mkw., 40 proc., przypadło na kontrakty podpisane w ostatnim kwartale. Odnotowany wówczas popyt zdecydowanie przyśpieszył, osiągając poziom sprzed pandemii. Widać też wyraźny wzrost zainteresowania najemców biurowcami oferującymi najwyższy standard oraz bardziej zaawansowane rozwiązania technologiczne. Na koniec 2021 r. wskaźnik powierzchni niewynajętej wyniósł 12,7 proc., o 2,8 pkt proc. więcej niż rok wcześniej. Powyżej średniej sięgnął odsetek pustostanów na Mokotowie: 17,5 proc., w tym na Służewcu aż 20,1 proc. Zdaniem ekspertów w kolejnych kwartałach można się spodziewać poprawy średniego wskaźnika ze względu na malejąca nową podaż. Co więcej, już między II połową przyszłego roku a końcem 2024 r. spodziewana jest w stolicy luka podażowa. To efekt zatrzymanej przez pandemię aktywności deweloperów. Na koniec 2021 r. w budowie było 375 tys. mkw. biur, podczas gdy w latach przed pandemią było to 700- 800 tys. Na koniec 2021 r. całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni biurowej w Warszawie wyniosły 6,15 mln mkw., z czego 56 proc. przypada na obszary poza centrum. Na warszawskim rynku stabilnie było, jeśli chodzi o czynsze, zauważalne jest jednak redukowanie zachęt, szczególnie w centrum miasta, gdzie podaż biur o powierzchni ponad 5 tys. mkw. topnieje i rynek klienta zmienia się w rynek właściciela. Szczegóły- także na 18 stronie części ekonomicznej głównego wydania.
(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 26.01.2022.).
¨Dziennik Gazeta Prawna¨ w komercyjnej wkładce ¨DGP event¨ zamieszcza z kolei tekst pod hasłem: ¨Niejasne przepisy utrudniają planowanie inwestycji¨. Samorządy po raz kolejny zmierzą się z okresem przejściowym między unijnymi perspektywami. Choć mają już doświadczenie, to tym razem wyzwanie jest większe. Dotychczas między kolejnymi rozdaniami funduszy samorządy intensywnie przygotowywały projekty. Dziś jest to bardzo utrudnione. Przede wszystkim dlatego, że brakuje informacji o zasadach nowego unijnego wsparcia. Wstępne wersje programów operacyjnych w ramach polityki spójności zostały co prawda opracowane, ale dotychczas nie na tyle uszczegółowione, żeby dać samorządom podstawę do zlecenia pełnych, kosztownych dokumentacji technicznych. Nowe prawo zamówień publicznych, które weszło w życie stycznia, wprowadza do polskiego systemu zamówień publicznych wiele instytucji. A stosowanie przepisów tej ustawy jest kluczowym zagadnieniem związanym z prawidłowym wydatkowaniem środków unijnych w ramach nowej perspektywy finansowej. Zmiany w prawie i oczekiwane nowe przepisy to istotny element okresu przygotowawczego. Na to wszystko nakłada się znaczne ograniczenie możliwości finansowych samorządów. Fundusze z polityki spójności zaczniemy wydawać dopiero w 2023 r., co oznacza, że w tym roku JST mogą liczyć na środki z Krajowego Planu Odbudowy oraz własne, pozyskane z emisji obligacji lub funduszu covidowego. Ten pomost finansowy może jednak nie wystarczyć do realizacji nowych inwestycji. I to nie tylko dlatego, że wciąż nie nastąpiło odblokowanie przez KE środków z KPO dla Polski. KPO powinien obowiązywać od roku. O ile zostanie odblokowany, będzie więc wymagał aktualizacji. Ponadto przewidziane w nim dotacje są silnie scentralizowane, samorządy nie liczą więc na bezpośrednie, silne wsparcie z tego źródła. Więcej szczegółów- na pierwszej stronie wkładki.
(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 26.01.2022.).
¨DGP event¨ zauważa w innym miejscu: ¨Rządowe rekompensaty nie wystarczą, by pokryć niedobory¨. Finanse samorządów mają się całkiem nieźle. To jednak efekt przyznanej subwencji i cięć w inwestycjach. Prognozy na ten rok nie są już jednak tak optymistyczne. A to oznacza dalsze ograniczenie nowych przedsięwzięć. Po 11 miesiącach 2021 r. jednostki samorządu terytorialnego wypracowały o ponad 29 proc. większą nadwyżkę niż w tym samym czasie 2020 r. i dwa razy taką jak w 2019 r. Wyniosła ona 22,832 mld zł. Stało się to możliwe, bo dochody ogółem JST osiągnęły poziom 292,133 mld zł, a wydatki wyniosły 269,302 mld zł. Wynik bieżący jest jeszcze wyższy niż ten ogółem- wynika z danych resortu finansów. Jeśli chodzi o prognozy finansowe na ten rok, to zdaniem samorządów są one tragiczne. Mimo wsparcia z rządu mającego zrekompensować skutki Polskiego Ładu. Więcej szczegółów- na drugiej i trzeciej stronie wkładki.
(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 26.01.2022.).
¨DGP¨ zwraca uwagę w innym miejscu: ¨13. emerytura jest dochodem w dodatku osłonowym¨. Jeśli w jednym budynku jest kilka gospodarstw domowych, każdemu z nich może przysługiwać podwyższona kwota świadczenia, pod warunkiem że został spełniony wymóg wpisania źródła ogrzewania do centralnej ewidencji emisyjności budynków. Obowiązująca od 4 stycznia ustawa o dodatkach osłonowych wciąż rodzi wiele pytań i wątpliwości. W ich rozstrzyganiu mają pomóc przygotowany przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska specjalny podręcznik dla samorządów i webinaria, w których mogą uczestniczyć urzędnicy (wczoraj było pierwsze z nich). Choć ustawa weszła w życie trzy tygodnie temu, już wkrótce dojdzie w niej do pierwszej zmiany, która została przyjęta przez posłów w trakcie prac nad tzw. ustawą gazową. A to nie koniec, bo MKiŚ zapowiada, że będzie nowelizacja przepisów w szerszym zakresie. Do najbardziej kontrowersyjnych kwestii należy to, czy 13. i 14. emerytura są wliczane do dochodu osiąganego przez członków gospodarstwa domowego. Resort w odpowiedzi na pytanie ¨DGP¨ w tej sprawie wskazał, że dodatkowe wsparcie dla emerytów i rencistów będzie wliczane do dochodu gospodarstwa domowego. Kolejna wątpliwość wiąże się z wypłacaniem dodatku osłonowego w podwyższonej kwocie. Zgodnie z ustawą takie zwiększone wsparcie przysługuje, gdy budynek jest ogrzewany węglem, a źródło ogrzewania jest wpisane do CEEB. Powstaje jednak pytanie, czy jeśli pod jednym adresem jest kilka gospodarstw domowych i każde z nich może otrzymać dodatek, wszystkim im zostanie on wypłacony w wyższej wysokości. Resort klimatu w tej kwestii nie udzielił jednoznacznej odpowiedzi, ale w podręczniku dla samorządów znajduje się już informacja, że wpis do CEEB jest rozpatrywany w kontekście adresu budynku zamieszkiwanego przez gospodarstwo domowe, którego członek wnioskuje o dodatek osłonowy. Gdy więc pod jednym adresem funkcjonuje kilka gospodarstw, podwyższony dodatek może przysługiwać każdemu z nich. Już wkrótce uzyskanie dodatku w wyższej kwocie stanie się łatwiejsze, bo nie będzie wymagane wpisanie pieca do CEEB- wystarczy samo zgłoszenie do ewidencji. Przewidująca to zmiana przepisów ustawy o dodatku osłonowym została wprowadzona w Sejmie jako poprawka do ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców paliw gazowych w związku z sytuacją na rynku gazu- czytamy na pierwszej stronie głównej wkładki prawnej.
(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 26.01.2022.).
¨DGP¨ informuje również: ¨<<Czyste powietrze>> dla niezamożnych¨. Wyższe dofinansowanie na wymianę starego źródła ogrzewania dla osób najuboższych zakłada kolejna odsłona rządowego programu, który ma rozwiązać problem smogu. Nabór wniosków ruszył wczoraj. Maksymalne dofinansowanie w wysokości 69 tys. zł przy 90 proc. kosztów kwalifikowanych przewidziano dla gospodarstw domowych, w których miesięczny dochód nie przekracza 900 zł (wieloosobowe) lub 1260 zł (jednoosobowe). Dofinansowanie w wysokości do 69 tys. zł będzie przysługiwało, jeśli przedsięwzięcie będzie obejmować instalację fotowoltaiczną (bez niej dofinansowanie wyniesie maksymalnie 60 tys. zł). Minister klimatu zapowiada też, że program ¨Czyste powietrze¨ będzie modyfikowany. Większy nacisk ma być kładziony na termomodernizację, która przy rosnących cenach paliw ma się przyczynić do ograniczenia wydatków. W przygotowaniu jest również kolejny program o zasięgu ogólnopolskim: ¨Ciepłe mieszkanie¨ dla mieszkańców budynków wielorodzinnych (z ¨Czystego powietrza¨ mogą korzystać wyłącznie właściciele domów jednorodzinnych). Więcej szczegółów- na siódmej stronie głównej wkładki prawnej.
(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 26.01.2022.).
¨DGP¨ zaprasza przy okazji do debaty pod hasłem: ¨Kolejne gminy sięgają po zamówienia w trybie in- house. Czy na tym zyskają i uda im się zmniejszyć koszty?¨. Warszawa chce przez powierzenie miejskiej spółce odbioru odpadów z połowy dzielnic obniżyć koszty systemu. Urzędnicy argumentują, że korzyścią wdrożenia zamówienia in- house realizowane przez Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania będą ¨większy potencjał do stabilizacji cen¨ oraz większa kontrola nad systemem i strumieniem odpadów¨. O tym, czy in- house jest receptą na bolączki gmin zmagających się z rosnącymi kosztami systemu odpadowego, ¨DGP¨ zapytała ekspertów. Obszerny zapis debaty- na ósmej stronie głównej wkładki prawnej.
(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 26.01.2022.).