Środa, 26 lutego 2025
„Prawo co dnia” w „Rzeczpospolitej” odnotowuje: „Podział gruntów rolnych pod okiem państwa”. Zniesienie współwłasności działki rolnej między współwłaścicielami nie pozbawia prawa Skarbu Państwa do nabycia tych działek – wynika z uchwały Sądu Najwyższego.
Czworo współwłaścicieli, w tym małżonkowie ponad trzech hektarów ziemi rolnej składających się z szeregu niedużych działek, dokonało umownego zniesienie tej współwłasności, dzieląc się tymi działkami i wystąpiło do sądu o wpis w księdze wieczystej tych zmian i założenia nowych ksiąg dla tych działek. Referendarz, a następnie sąd wieczystoksięgowy wniosek oddalili, wskazując, że umowa nieodpłatnego zniesienie współwłasności nieruchomości rolnej narusza rygory ustawy z 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego, co skutkuje jej nieważnością.
W myśl bowiem art. 4 ust. 1 pkt 1 tej ustawy Krajowemu Ośrodkowi Wsparcie Rolnictwa przysługuje prawo nabycia tej nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa po cenie (wartości) rynkowej. Wspólnicy tego gruntu powinni KOWR o swym zamiarze poinformować, czego nie zrobili.
Więcej szczegółów na dwunastej stronie głównego wydania.
(Źródło: „Rzeczpospolita” – 26.02.2025 r.).
„Rz” w części ekonomicznej głównego wydania informuje: „W 2024 r. Polacy pożyczyli na mieszkania 85 mld zł”. Kredyty hipoteczne są obecnie bardzo drogie, mimo to chętnych wciąż jest całkiem sporo. W ubiegłym roku na ich zaciągnięcie zdecydowało się ponad 200 tys. osób – wynika z raportu AMRON-SARFiN.
Obserwujemy stabilizację na rynku kredytowym – ocenił przewodniczący Komitetu ds. Finansowania Nieruchomości Związku Banków Polskich, podczas prezentacji najnowszej edycji badania AMRON-SARFiN, dotyczącego rynku mieszkaniowego. Dodał, że wzrost indeksu dostępności mieszkaniowej IDM wskazuje na zwiększającą się możliwość zakupu mieszkań przez Polaków, choć kluczowe znaczenie ma tu m.in. dalsza polityka regulacyjna.
Z raportu podsumowującego 2024 r. wynika, że w całym minionym roku banki udzieliły 202,7 tys. nowych kredytów mieszkaniowych o wartości ok. 85,2 mld zł. W porównaniu z 2023 r. liczba hipotek wzrosła o niemal 25 proc., a ich wartość o prawie 36 proc. To dosyć zaskakujący wzrost, biorąc pod uwagę, że koszty pożyczania w 2024 r. były wciąż relatywnie wysokie (stopy procentowe przez cały rok utrzymywały się na poziomie 5,75 proc.), a do tego w I kwartale skończył się rządowy program dopłat „Bezpieczny kredyt 2 proc.”.
Ostatecznie sektor bankowy zamknął rok 2024 bardzo dobrym wynikiem, zabrakło naprawdę niewiele, by przekroczyć rekordy z roku 2021, jeśli chodzi o wolumen zrealizowanej akcji kredytowej, gdy zanotowaliśmy 256 tys. udzielonych kredytów o wartości 85,6 mld zł. Systematycznie rośnie też średnia wartość udzielanego kredytu hipotecznego – na koniec 2024 r. było to już 427 tys. zł. Dla porównania – na koniec 2023 r. było to 408 tys. zł, a w 2020 r. – 296 tys. zł.
Wszystko wskazuje, że w 2025 r. można spodziewać się rosnących wynagrodzeń oraz obniżek stóp procentowych NBP, więc Polaków powinno być stać na kolejne zakupy mieszkań.
Szczegóły na siedemnastej stronie w części ekonomicznej głównego wydania.
(Źródło: „Rzeczpospolita” – 26.02.2025 r.).
„Rz” w środę zamieszcza Dodatek promocyjno – informacyjny „Monitor Biznesu”, w którym zamieszcza tekst pod hasłem: „Nowe mieszkania od SIM Śląsk”. Symbol Nowoczesnego Budownictwa 2024, nagroda przyznana przez redakcję „Monitor Biznesu”, trafiła w ręce prezes Społecznej Inicjatywy Mieszkaniowej Śląsk, Aliny Wadoń.
SIM Śląsk SP. z o.o. realizuje budownictwo społeczne na terenie Górnego Śląska. Główny cel spółki stanowi budowa mieszkań na wynajem z umiarkowanym czynszem.
Obecnie prowadzone są prace budowlane w ramach I etapu inwestycji w Chorzowie (112 mieszkań) oraz wykończeniowe w Tarnowskich Górach (122 mieszkania). Oddanie do użytku budynków w Tarnowskich Górach nastąpi w II kwartale br. a najemcy w Chorzowie otrzymają klucze do swoich lokali pod koniec bieżącego roku. w planach spółka ma realizację kolejnych etapów chorzowskiej inwestycji – łącznie powstanie tam jeszcze ok. 500 mieszkań. W trakcie realizacji są również inwestycje w Świętochłowicach i Zabrzu.
Więcej szczegółów na pierwszej stronie dodatku.
(Źródło: „Rzeczpospolita” – 26.02.2025 r.).
„Monitor…” informuje także: „Pierwszy budynek SIM Małopolska już gotowy”. Pierwszy budynek w Małopolsce realizowany w ramach Społecznych Inicjatyw Mieszkaniowych jest już gotowy. Znajdzie się w nim 40 lokali o wysokim standardzie. Michał Lysy, prezes SIM Małopolska, odebrał Symbol Nowoczesnego Budownictwa 2024.
W niepełna rok w gminie Wierzchosławice spółka SIM Małopolska wybudowała wielorodzinny budynek mieszkaniowy. Obiekt, w którym zlokalizowano 40 lokali mieszkalnych, wyposażony w energooszczędne instalacje OZE, jest przystosowany dla osób niepełnosprawnych. Mieszkania są w stanie wykończeniowym, wyposażone w armaturę łazienkową, kuchenkę elektryczną i zlewozmywak. W ramach inwestycji wykonano również parking dla mieszkańców oraz plac zabaw i „zieloną siłownię”. Wartość inwestycji to 12,5 mln zł. W najbliższych miesiącach zostaną oddane do użytkowania kolejne dwa obiekty.
Więcej szczegółów na pierwszej stronie dodatku.
(Źródło: „Rzeczpospolita” – 26.02.2025 r.).
„Monitor…” dedykowany jest nowoczesnemu budownictwu, w którym czytamy wstęp pod hasłem: „Budowy przyszłości. Branża w okresie innowacyjnych zmian”. Zaawansowane materiały, robotyka budowlana, cyfrowe narzędzia czy budownictwo ekologiczne to obszary, które zmieniają oblicze branży budowlanej. A ich stosowanie nie tylko przyspiesza sam proces budowy, ale minimalizuje też ryzyko oraz wpływa pozytywnie na środowisko naturalne.
Sektor budowlany stale wprowadza nowe rozwiązania, które zwiększają wydajność, bezpieczeństwo oraz trwałość konstrukcji. Branża sięga po zaawansowane materiały czy specjalistyczne maszyny, a także korzysta z rozwoju narzędzi cyfrowych.
Zrównoważony rozwój coraz szerzej dociera do budownictwa. Oznacza to m.in. wykorzystywanie materiałów o niskim śladzie węglowym, recykling materiałów budowalnych oraz minimalizowanie zużycia surowców nieodnawialnych. Zastosowanie nowoczesnych technologii jednocześnie oznacza obniżenie kosztów utrzymania.
Sztuczna inteligencja (AI) coraz częściej znajduje zastosowanie w budownictwie, pomagając w zarządzaniu projektem, optymalizacji zasobów oraz prognozowaniem kosztów i terminów. AI analizuje dane dotyczące lokalnych warunków, materiałów i przepisów, generując optymalne projekty. Poza tym takie narzędzia jak wirtualna rzeczywistość i drony znalazły swoje zastosowanie w różnych etapach projektowania i budowy.
Dodatek zawiera również artykuły dedykowane zachodzącym zmianom w procesie tworzenia i realizacji projektów budowlanych; nowych technologii wytwarzania materiałów budowlanych; budownictwa prefabrykatowego; przyjaznego środowisku; zasad bezpieczeństwa na budowie. Znajdziemy tam również wyzwania czekające rynek nieruchomości w najbliższej przyszłości.
Zachęcam do lektury – szczegóły na stronach dodatku.
(Źródło: „Rzeczpospolita” – 26.02.2025 r.).
„Dziennik Gazeta Prawna” w środę informuje: „Spółka outsourcingowa odliczy VAT przy wynajmie mieszkań dla pracowników”. Nieodpłatne zapewnienie zakwaterowania pracownikom przez spółkę outsourcingową nie pozbawia jej możliwości odliczenia VAT z faktur dokumentujących wynajem lokali – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku.
Chodziło o spółkę, która zamierzała specjalizować się w zatrudnianiu do prac magazynowych obcokrajowców m.in. z Ukrainy, Białorusi, Mołdawii, Nepalu. Mieliby oni wykonywać swoje obowiązki w wybranych lokalizacjach na terenie całej Polski, najczęściej na podstawie umowy-zlecenia trwającej od kilku dni do nawet kilku miesięcy. Spółka liczyła się z tym, że będzie musiała wynajmować mieszkania dla tych osób. W tym celu zamierzała podpisać umowę z podmiotem działającym na rynku nieruchomości pracowniczych i za jego pośrednictwem zamawiać miejsca noclegowe. Obliczyła, że będzie ją to kosztowało mniej, niż gdyby wynajmowała miejsca noclegowe w hotelach czy pensjonatach. Brała też pod uwagę to, że kwatery (mieszkania) należące do prywatnych właścicieli (na ogół prowadzących działalność gospodarczą) są lepiej zlokalizowane i są specjalnie przygotowane pod potrzeby większych grup pracowników, mają odpowiednią liczbę lodówek, łazienek itp.
We wniosku o interpretację podatkowa spółka podkreśliła, że gdyby nie zapewniła osobom zatrudnionym bezpłatnego zakwaterowania, to miałaby kłopot z rekrutacją. To z kolei uniemożliwiłoby jej wykonywanie czynności opodatkowanych VAT i osiąganie przychodów w ramach prowadzonej przez nią działalności gospodarczej. Dlatego uważała, że będzie mogła odliczyć VAT z faktur dokumentujących wynajem lokali.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej odmówił jednak spółce prawa do odliczenia VAT przy wynajmie lokali w celu nieodpłatnego udostępnienia ich zleceniobiorcom. Stwierdził, że wydatki, które poniesie spółka, będą bezpośrednio związane z czynnościami niepodlegającymi VAT.
Interpretację tę uchylił WSA w Gdańsku. Zwrócił uwagę na to, co będzie przedmiotem działania spółki. Będzie to działanie legalne, które dotyczy korzystania z cudzej pracy i oferowania jej jako pewnego rodzaju produktu, usługi. Jest to zatem źródło przychodów z prowadzonej przez spółkę działalności.
Więcej na drugiej stronie głównej wkładki prawnej wydania głównego.
(Źródło: „Dziennik Gazeta Prawna” – 26.02.2025 r.).
„DGP” informuje również: „Sprzedaż odrolnionej działki pod zabudowę to nie działalność wytwórcza”. Przekształcenie gruntu rolnego, jego uzbrojenie, uzyskanie pozwolenia na budowę, a następnie jego sprzedaż nie mogą być uznane za działalność wytwórczą. Dlatego stawka ryczałtu przy sprzedaży tej nieruchomości nie wynosi 5,5 proc., tylko 10 proc. – orzekł WSA w Gdańsku. Chodziło o mężczyznę, który prowadzi działalność gospodarczą w zakresie realizacji projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków. Jako formę opodatkowania wybrał on ryczałt.
W 2022 r. kupił grunt rolny. Wprowadził go do firmy jako towar handlowy, z zamiarem zainwestowania w niego, a następnie sprzedaży. Dwa lata później rzeczywiście go zbył. Przed sprzedażą wybudował na tym gruncie m.in. sieć wodociągową i kanalizację sanitarną, doprowadził do uzyskania warunków dostarczenia gazu i energii elektrycznej, uzyskał pozwolenie na budowę dwóch budynków, wystąpił do prezydenta miasta o nadanie nazwy ulicy dla wyodrębnionej na działce drogi, a także podjął wiele innych nakładów i prac. Uważał, że od przychodu z tej sprzedaży powinien zapłacić ryczałt według stawki 5,5- proc., właściwej m.in. dla działalności wytwórczej.
Nie zgodził się z nim dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. W interpretacji z 18 lipca 2024 r. stwierdził, że przeprowadzone przez podatnika działania nie doprowadziły do powstania nowego wyrobu, tylko do wzrostu wartości kupionego wcześniej gruntu. A tego nie można utożsamiać z działalnością wytwórczą. Wyjaśnił, że dla tego rodzaju działalności ryczałt wynosi 10 proc., bo jest to świadczenie usług w zakresie kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek. Stanowisko fiskusa potwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku.
Więcej szczegółów na stronach głównej wkładki prawnej wydania głównego.
(Źródło: „Dziennik Gazeta Prawna” – 26.02.2025 r.).
„DGP” w dodatku „Samorząd i Administracja” informuje: „Na kolejny okres najmu lokalu z tym samym przedsiębiorcą zgodzić się muszą rajcy”. Do urzędu miasta zgłosił się przedsiębiorca, któremu kończy się roczna umowa najmu lokalu użytkowego. Burmistrz zamierza zawrzeć umowę na kolejny rok. Czy potrzebna jest uchwała rady miasta wyrażająca na to zgodę, jeśli łączny okres najmu nie przekroczy trzech lat?
Burmistrz nie może bez zgody rady miasta zawrzeć kolejnej umowy najmu na tę samą nieruchomość.
Zasady zawierania umów najmu, w tym m.in. to, kiedy musi odbywać się to w trybie przetargu, a kiedy może bez niego – określa art. 37 ust. 4–4a ustawy o gospodarce nieruchomościami. Z ust. 4 wynika, że zawarcie umów najmu na czas oznaczony dłuższy niż trzy lata lub na czas nieoznaczony następuje w drodze przetargu. Przy czym wojewoda albo odpowiednio rada lub sejmik mogą wyrazić zgodę na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia tych umów.
Z punktu widzenia poruszonej problematyki kluczowe znaczenie ma jednak art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a ustawy o samorządzie gminnym. Zgodnie z tym przepisem „do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż trzy lata lub na czas nieoznaczony, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej”. Regulacja ta dodaje, że uchwała rady gminy jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony do trzech lat strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość oraz że do czasu określenia zasad wójt może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy.
Więcej szczegółów na stronach dodatku.
(Źródło: „Dziennik Gazeta Prawna” – 26.02.2025 r.).
„Samorząd…” zauważa również: „Wójt nie może wpisać w umowie dzierżawy wstecznej daty jej rozpoczęcia”. 20 lutego rada gminy podjęła uchwałę dotyczącą dzierżawy do 31 grudnia 2028 r. małej działki dla firmy montującej automaty paczkowe. Czy umowa dzierżawy (podpisywana na podstawie wspomnianej uchwały) może obejmować okres wsteczny, tj. od 2 stycznia 2025 r., aby daty pokrywały się z wnioskiem firmy i z faktycznym użytkowaniem działki?
Jednostki samorządu terytorialnego, w tym gminy, mogą być stronami umów dzierżawy, co wynika z art. 13 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Przedmiotem dzierżawy mogą być nieruchomości. Z kolei zgodnie z art. 37 ust. 4 u.g.n. zawarcie umów dzierżawy na czas oznaczony dłuższy niż trzy lata lub na czas nieoznaczony wymaga przeprowadzenia przetargu, chyba że wojewoda albo rada gminy wyrazi zgodę na odstąpienie od tego wymogu. Uchwała rady gminy jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony do trzech lat strony zawierają kolejne takie kontrakty, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość. Ważne jest to, że do czasu określenia zasad wójt może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy.
Sądy jednoznacznie wskazują, że uchwały rady gminy w sprawie dzierżawy nieruchomości działają na przyszłość i nie mogą obejmować okresu wstecznego.
Istotne jest to, że uchwały podejmowane w podanym zakresie przedmiotowym nie mogą być wykonywane przez organ wykonawczy jednostki samorządowej z mocą wsteczną. Uchwała taka działa z zasady na przyszłość, mimo tego że wchodzi w życie z dniem podjęcia. W konsekwencji niemożliwe jest takie ukształtowanie zapisów umowy dzierżawy, aby obejmowała okres wsteczny w stosunku do daty podjęcia uchwały przez radę gminy.
Podobne stanowisko zajęła Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie w wystąpieniu pokontrolnym z 15 stycznia 2025 r.
Więcej szczegółów na stronach dodatku.
(Źródło: „Dziennik Gazeta Prawna” – 26.02.2025 r.).
W „Samorządzie…” czytamy także: „O wydłużeniu terminu budowy ujęć wody decyduje w uchwale rada, a nie włodarz”. Rada gminy przyjęła uchwałę w sprawie dotacji celowej na budowę lub modernizację indywidualnych ujęć wody. W uchwale postanowiła, że „realizacja inwestycji ma się zakończyć do 30 listopada” , a jednocześnie dodała, że „na wniosek mieszkańca gmina może wyrazić zgodę na przedłużenie tego terminu”. Czy takie postanowienia w uchwale dotacyjnej są dozwolone?
Nie. Postanowienia w uchwale dające możliwość przedłużenia terminu realizacji dotowanego zadania (inwestycji) przez gminę są nieprawidłowe. W ten sposób rada gminy ceduje bowiem przysługujące jej uprawnienie na organ wykonawczy.
Gminy oraz powiaty mogą przyjmować różne programy dotacyjne z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej, w tym m.in. wspierające budowę lub modernizację indywidualnych ujęć wody. Uchwałę dotacyjną podejmuje rada gminy na podstawie upoważnienia ustawowego z art. 403 ust. 5–5b ustawy Prawo ochrony środowiska. Od 11 stycznia br. obowiązuje nowa treść tych regulacji. W myśl art. 403 ust. 5 p.o.ś. rada gminy albo rada powiatu określa w tej uchwale zasady udzielania dotacji celowej dotyczącej zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej obejmujące: 1) kryteria wyboru inwestycji do finansowania lub dofinansowania; 2) tryb weryfikacji spełnienia powyższych kryteriów; 3) tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji celowej i sposób jej rozliczania.
Jak wynika z pytania, rada gminy ujęła w uchwale dotacyjnej zapisy odnoszące się do okresu przeprowadzenia inwestycji, przy czym wprowadziła opcję przedłużenia tego terminu za zgodą gminy. Zatem w istocie rada gminy nie określiła terminu realizacji zadania. Taką interpretację przyjęło również Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku w uchwale z 20 lutego 2025 r. – uznała, że takie postanowienia w uchwale są nielegalne.
RIO zaakcentowała, że zaniechanie określenia terminu przedłużenia realizacji inwestycji pozostawia dowolność organowi wykonawczemu. Jej zdaniem rada gminy powinna określić termin ewentualnego przedłużenia realizacji inwestycji, o jaki mógłby starać się wnioskodawca, poprzez: wskazanie w sposób konkretny tego terminu albo określenie ram czasowych, w jakich realizacja inwestycji miałaby zostać wykonana ostatecznie.
Ważne jest bowiem to, że uchwała dotacyjna stanowi akt prawa miejscowego. Jej uregulowania muszą być formułowane w sposób czytelny, jasny i nie mogą budzić wątpliwości interpretacyjnych.
Więcej szczegółów na stronach dodatku.
(Źródło: „Dziennik Gazeta Prawna” – 26.02.2025 r.).
„Samorząd…” w Poradni stawia pytanie: „Czy gminna komisja budżetu i finansów może wydawać opinie dotyczące nabywanych nieruchomości?”
Radni podjęli uchwałę w sprawie ustalania zasad nabywania na własność gminy nieruchomości gruntowych celem zaspokojenia potrzeb rozwoju gminnej sieci drogowej. Ustalili, że nabywanie parceli następować będzie po otrzymaniu pozytywnej opinii komisji budżetu i finansów, która będzie oceniać czy przejęcie nieruchomości gruntowej przyczyni się do zabezpieczenia realizacji potrzeb i zadań gminy w zakresie rozwoju sieci drogowej mającej istotne znaczenie komunikacyjne i społeczne. Komisja ta ma też wydawać opinię w sprawie ceny za nabywaną nieruchomość. Czy radni prawidłowo przyznali komisji rady te kompetencje?
Nie. Kompetencje, które rada przyznała komisji budżetu i finansów wchodzą bowiem w uprawnienia wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Wojewoda mazowiecki w rozstrzygnięciu nadzorczym z 4 lutego 2025 r. wskazał, że zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a ustawy o samorządzie gminnym do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu. Chodzi o uchwały dotyczące zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż trzy lata lub na czas nieoznaczony, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej. Uchwała rady gminy jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony do trzech lat strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość. Do czasu określenia zasad wójt może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy. W myśl zaś art. 30 ust. 2 pkt 3 u.s.g. do zadań wójta należy gospodarowanie mieniem komunalnym.
Szczegóły na ostatniej stronie dodatku.
(Źródło: „Dziennik Gazeta Prawna” – 26.02.2025 r.).
„Kurier Szczeciński” informuje: „Immisje – na przykładzie gałęzi opadających na twoją nieruchomość”. W dzisiejszych czasach, gdy przestrzeń życiowa staje się coraz bardziej zatłoczona, a relacje sąsiedzkie nierzadko wystawiane są na próbę, kwestie związane z immisjami sąsiedzkimi zyskują na znaczeniu. Wszelkie działania, które mogą wpływać na korzystanie z nieruchomości sąsiednich, stanowią istotny obszar regulacji prawnych oraz praktyki sądowej. Z jednej strony, każdy z nas ma prawo do swobodnego korzystania z własności, z drugiej zaś istnieje konieczność poszanowania praw innych właścicieli.
Doktryna i orzecznictwo definiują immisje jako wywieranie wpływu na nieruchomość sąsiednią, polegające na takim działaniu właściciela nieruchomości, że jego skutki odczuwa nieruchomość sąsiednia (np. poprzez wytwarzanie pyłów, pary, dymu, wstrząsów, spalin). Źródłem immisji, co do zasady jest działalność podejmowana przez człowieka na własnej nieruchomości, co wyraźnie pozwala nam na rozróżnienie immisji od wtargnięcia, które to stanowi bezprawne wkroczenie na cudzą nieruchomość. Warto jednak podkreślić, iż zdarzają się sytuacje gdy źródłem immisji jest nieruchomość sama w sobie, czego przykładem mogą być dziko rosnące drzewa, które zagrażają bezpieczeństwu sąsiednich nieruchomości. Należy podkreślić, iż zakłócenia mogą spełniać kryteria immisji, również wówczas, gdy nieruchomość wyjściowa oraz sąsiadująca nie graniczą ze sobą bezpośrednio.
Jeśli działania Twojego sąsiada oddziałują na Twoją nieruchomość w taki sposób, że uniemożliwia Ci to swobodne i niezakłócone korzystanie z nieruchomości, w pierwszej kolejności warto, abyś poinformował sąsiada o problemie. Zalecane jest skierowanie wezwania w formie pisemnej z zachowaniem kopii pisma oraz dowodu jego nadania na poczet ewentualnego procesu. Warto w piśmie wyznaczyć sąsiadowi konkretny termin na reakcję i przedsiębranie żądanych przez nas działań, z uwzględnieniem indywidualnych okoliczności sprawy. Pamiętaj, że z wezwaniem do zaniechania immisji, może wystąpić każdy właściciel nieruchomości, którego korzystanie zostało zakłócone przez immisje. Masz prawo żądać zarówno zaprzestania naruszeń jak i przywrócenia stanu poprzedniego – takiego, który istniałby w przypadku braku immisji.
Niekiedy immisje mogą naruszać dobra osobiste sąsiadów, np. dobra w postaci nietykalności mieszkania, które zostaje naruszone w razie bezprawnego wtargnięcia osoby trzeciej w sferę określonego stanu psychicznego i emocjonalnego, jaką daje człowiekowi poczucie bezpiecznego i niezakłóconego korzystania z własnego mieszkania.
Więcej szczegółów na drugiej stronie wydania głównego.
(Źródło: „Kurier Szczeciński” – 26.02.2025 r.).
„Kurier” zauważa również: „Rewitalizacja miasta – spotkanie konsultacyjne”. W czwartek 27 lutego o godz. 17 w sali sesyjnej Urzędu Miasta Szczecin odbędzie się spotkanie konsultacyjne poświęcone projektowi „Regulaminu określającego zasady wyznaczania składu oraz zasady działania Komitetu Rewitalizacji”.
– Tylko do 3 marca mieszkańcy mogą jeszcze zgłosić swoje uwagi i opinie na temat projektu regulaminu – przypomina pracownik z Centrum Informacji Miasta UM. – Komitet będzie miał za zadanie pełnić funkcję opiniodawczo-doradczą w sprawach dotyczących przygotowania, prowadzenia i oceny rewitalizacji w Szczecinie. Konsultacje społeczne są przeprowadzane w formie: badania opinii mieszkańców miasta poprzez umieszczenie projektu „Regulaminu określającego zasady wyznaczania składu oraz zasady działania Komitetu Rewitalizacji” na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej UM Szczecin pod adresem: http://konsultuj.szczecin.pl.
Więcej szczegółów na szesnastej stronie wydania głównego.
(Źródło: „Kurier Szczeciński” – 26.02.2025 r.).