Środa, 21 grudzień 2022
¨Obywatel ma interes prawny w ochronie powietrza¨
¨Podatek od przychodu z prywatnego najmu można płacić co kwartał¨
¨Nowy ETS także dla mieszkalnictwa¨
¨Lokum dla załogi da korzyści w firmowym rozliczeniu¨
¨Pracownicy wracają do biur, a hossa na rynek¨
¨Do e-licytacji komorniczych wróci prawdziwa rywalizacja¨
¨Kolejne zadania dla JST. Zwrócą VAT od paliwa gazowego¨
Więcej poniżej.
¨Prawo co dnia¨ w ¨Rzeczpospolitej¨ odnotowuje: ¨Obywatel ma interes prawny w ochronie powietrza¨. Osoby fizyczne i organizacje pozarządowe powinny mieć możliwość zaskarżenia planu ochrony powietrza- twierdzą autorzy pisma do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka. We wtorek do Strasburga wysłano pierwszą polską skargę w sprawie smogu. Dotyczy naruszenia prawa do rzetelnego procesu oraz odpowiedniego środka odwoławczego, ale także prawa do czystego powietrza. Pięcioro warszawiaków i dwie organizacje pozarządowe ? Stowarzyszenie Miasto Jest Nasze oraz Fundacja ClientEarth Prawnicy dla Ziemi próbowali najpierw zaskarżyć przygotowany przez sejmik mazowiecki plan ochrony powietrza. Skarżących w tym postępowaniu poparł też rzecznik praw obywatelskich. Sądy administracyjne obu instancji uznały jednak, że prawo do takiej skargi nie przysługuje NGO ani osobom indywidualnym. Sądy administracyjne uznają, że skarga jest dopuszczalna tylko dla osób, których ten skarżony stan prawny bezpośrednio dotyczy. Tymczasem w zeszłym roku zapadł w Polsce głośny wyrok stwierdzający, że zaniedbania państwa w walce ze smogiem naruszają dobra osobiste (prawo do zdrowia, życia, nietykalności) mieszkańca. Więcej szczegółów- na dziewiątej stronie głównego wydania.
(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 21.12.2022.).
¨Prawo co dnia¨ informuje w innym miejscu: ¨Podatek od przychodu z prywatnego najmu można płacić co kwartał¨. Właściciel wynajmowanego mieszkania nie musi rozliczać się z fiskusem co miesiąc. Polski Ład zmienił zasady rozliczeń osób zarabiających na mieszkaniach. Wynajem prywatny (czyli taki, który nie jest działalnością gospodarczą), od 2023 r. będzie na obowiązkowym ryczałcie. Czy trzeba będzie go płacić co miesiąc, czy co kwartał? O to pyta jeden z czytelników, obecnie rozliczający najem prywatny według skali. Ma tak wysokie koszty (przede wszystkim amortyzacja), że wychodzi mu strata i nie płaci PIT. Ale od 2023 r. musi przejść na ryczałt. Daniny już nie uniknie, bowiem na ryczałcie nie można odliczać kosztów. Podatek liczymy od czystego przychodu. Kiedy go trzeba płacić? Z art. 21 ust. 1 ustawy o ryczałcie wynika, że co miesiąc, do 20. dnia następnego miesiąca. Art. 21 ust. 1a ustawy o ryczałcie mówi z kolei o rozliczeniu kwartalnym. Z art. 21 ust. 1b wynika, że mają do niego prawo podatnicy rozpoczynający prowadzenie działalności oraz ci, których przychody z działalności w poprzednim roku nie przekroczyły 200 tys. euro. W interpretacji oraz wykładni resortu finansów znajdujemy jednak potwierdzenie, że przepisy odnoszące się do możliwości opłacanie należnego ryczałtu w formie kwartalnej dotyczą również osób, które uzyskują przychody z najmu prywatnego rozliczanego na zasadach ryczałtu. Więcej- na 11 stronie głównego wydania.
(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 21.12.2022.).
¨Rz¨ także krótko: Budowa domu 150- 200 mkw., od początku roku, bez pozwolenia- podał minister rozwoju i technologii. Będzie można skorzystać ze zgłoszenia, bez konieczności ustanowienia kierownika i prowadzenia dziennika budowy.
(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 21.12.2022.).
¨Rz¨ zauważa też: ¨Nowy ETS także dla mieszkalnictwa¨. Mimo szalejących cen energii Unia Europejska nie zbacza z zielonego kursu. Pakiet legislacyjny Fit for 55 jest już na półmetku. W ostatni weekend Parlament Europejski i unijna Rada uzgodniły kolejne ważne- i kontrowersyjne- fragmenty legislacji. Po pierwsze, o nowym kształcie ETS, czyli unijnego systemu handlu emisjami. Do 2030 r. gałęzie gospodarki objęte ETS muszą zredukować emisję CO2 o 62 proc. (to nawet 1 pkt proc. więcej niż proponowała pierwotnie Komisja Europejska) w porównaniu z obecnym celem 43 proc. Żeby to osiągnąć, co roku będzie wycofywana z rynku część darmowych uprawnień. Ponadto w 2027 r. powstanie ETS II, nowy system handlu emisjami obejmujący mieszkalnictwo i transport. Od początku był to bardzo kontrowersyjny pomysł, krytykowany nie tylko przez kraje, takie jak Polska, ale też np. Francję. Projektodawcy nowego systemu zamierzają jednak kompensować jego koszty- tak przynajmniej wynika z konstrukcji całego pakietu. Dla gospodarstw domowych, które będą musiały zapłacić za ocieplenie budynków i zwiększenie efektywności energetycznej, a także za zazielenienie transportu, powstaje społeczny fundusz klimatyczny. Ma gromadzić pieniądze ze sprzedaży uprawnień emisyjnych, co powinno dać 65 mld euro. Do tego dojdą środki krajowe i całość sięgnie 86,7 mld euro. Według wstępnych szacunków Polska może z tego dostać blisko 12 mld euro. Będzie też beneficjentem mniejszego funduszu modernizacyjnego. Dodatkowo w ETS II wprowadza się bezpieczniki chroniące przed nadmiernym wzrostem cen. Jego uruchomienie może zostać opóźnione o rok, jeśli ceny energii będą zbyt wysokie. Poza tym zostanie wprowadzony limit 45 euro na cenę uprawnień ETS. Jeśli będzie ona zbyt wysoka, zwiększona zostanie liczba darmowych uprawnień. Więcej szczegółów- na 16 stronie części ekonomicznej głównego wydania.
(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 21.12.2022.).
Kolejny dodatek ¨Rz¨– ¨Rachunkowość¨ zamieszcza tekst: ¨Lokum dla załogi da korzyści w firmowym rozliczeniu¨. Wydatki na najem mieszkań dla pracowników warunkują uzyskanie obrotu opodatkowanego i podatnik powinien mieć prawo do odliczenia podatku naliczonego. Spór w sprawie dotyczył prawa do odliczenia VAT z faktur dokumentujących usługi wynajmu. We wniosku o interpretację spółka wyjaśniła, że jest częścią międzynarodowej grupy i do prowadzenia oraz rozwijania swojej działalności potrzebuje także wykwalifikowanego personelu posiadającego specjalistyczne umiejętności. W związku z tym podpisała z inną spółką z grupy ramową umowę oddelegowania. Firma zauważyła, że oddelegowanie długoterminowe trwa zazwyczaj kilka lat. Zdarza się też, że ma ono charakter krótkoterminowy. Niemniej w związku z tym spółka zobowiązana jest m.in. do pokrywania kosztów zakwaterowania pracowników. Dlatego zawiera umowy najmu mieszkań lub domów. Wynajmującymi są co do zasady podatnicy VAT wystawiający faktury. Spółka podkreśliła, że zasadniczo nie podnajmuje nieruchomości pracownikom, a udostępnia im je do nieodpłatnego użytkowania na podstawie umowy użyczenia. Spółka chciała potwierdzenia, że od nabywanych usług najmu nieruchomości o charakterze mieszkalnym na rzecz pracowników przysługuje jej prawo do odliczenia VAT na zasadach ogólnych. Fiskus stwierdził, że nie. W jego ocenie skoro spółka nieodpłatnie udostępnia pracownikom wynajęte wcześniej nieruchomości, czynność ta przekreśla bezpośrednio możliwość odliczenia VAT z wystawionych przez wynajmujących nieruchomości. Z taką wykładnią nie zgodził się WSA w Łodzi. W ocenie sądu wynajęte lokale niewątpliwie będą służyć niezakłóconemu prowadzeniu działalności przez spółkę, a ich zagwarantowanie może stanowić podstawową zachętę do podjęcia pracy dla osób, zmuszonych do czasowego oddelegowania poza miejsce ich zamieszkania. I choć sąd zgodził się, ze sporne wydatki nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych dochodach, to ich poniesienie warunkuje uzyskanie obrotu opodatkowanego VAT niejako poprzez zabezpieczenie utrzymania źródła przychodu. Zatem podatnik powinien mieć prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z ich poniesieniem. Więcej szczegółów- na siódmej stronie dodatku.
(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 21.12.2022.).
¨Dziennik Gazeta Prawna¨ odnotowuje natomiast: ¨Pracownicy wracają do biur, a hossa na rynek¨. Popyt zbliża się do poziomu sprzed wybuchu pandemii. W tym roku wyniesie ponad 1,4 mln mkw. W pierwszych trzech kwartałach 2022 r. wynajęto ponad 1 mln mkw. biur. W ostatnim kwartale spodziewane są natomiast transakcje na łącznie ok. 350 tys. mkw. ? wynika z danych agencji nieruchomości komercyjnych Newmark Polska. To efekt powrotu pracowników do biur. Widać to zwłaszcza w Warszawie. Z pracy zdalnej w stolicy wróciło 40?50 proc. zatrudnionych. W innych miastach ten wskaźnik wynosi ok. 15 proc. Popyt na nową powierzchnię generuje też sektor publiczny, a także firmy, które się rozwijają. Dotyczy to zwłaszcza sektora bankowego, finansowego, IT ? one w tym roku dominują wśród klientów zawierających transakcje. Do nowych biur przeprowadzają się też kancelarie prawnicze. Można śmiało powiedzieć, że większość z nich w ciągu ostatniego 1,5 roku zmieniła adres. Nowych biur w Polsce szukają też firmy, które dotychczas działały za wschodnią granicą. Początkowo wynajmowały powierzchnie coworkingowe. Dziś zamieniają je na własne biura. Eksperci zwracają uwagę na wysoki współczynnik renegocjacji umów. Dotyczy to ok. 40 proc. Zdaniem rozmówców ¨DGP¨ coraz trudniej o nowe biuro w podobnej cenie, jaką płaciło się dotychczas. Z powodu wzrostu kosztów budowy, związanych nie tylko z cenami materiałów, lecz także zapotrzebowaniem na rozwiązania w zakresie energooszczędności, wchodzące na rynek powierzchnie są droższe od 10 do 30 proc. od istniejących. Dlatego przedsiębiorcy często wolą pozostać w dotychczasowej lokalizacji, ale starają się wynegocjować lepsze warunki finansowe. Utrzymujące się wysokie koszty wykończenia po#wierzchni oraz wzrost zainteresowania nowoczesnymi rozwiązaniami z zakresu energooszczędności mają też inne konsekwencje. Sprawiają, że częstsze stało się podpisywanie umów najmu na dłużej ? nie na 3?5 lat, ale na 7?10 lat. Coraz częściej słychać o ryzyku luki podażowej. Pod koniec III kw. 2022 r. całkowite zasoby nowoczesnych biur w Polsce wyniosły ponad 12,7 mln mkw. wobec 12,1 mln w 2021 r. czy 11,7 mln mkw. w 2020 r. W 2023 r., m.in. ze względu na wysoki koszt i ograniczoną dostępność finansowania dłużnego, prognozowany jest spadek aktywności deweloperów na rynku biurowym w całej Polsce. Zjawisko to będzie szczególnie widoczne w Warszawie, gdzie nowa podaż sięgnie zaledwie ok. 60 tys. mkw. Dodatkowo w wyniku modernizacji budynku Warta Tower na rynek powróci też ok. 32 tys. mkw. biur, czyli w sumie ok. 100 tys. mkw. Natomiast rynki regionalne mogą liczyć na ok. 400 tys. mkw. nowej powierzchni. Zatem poza stolicą powstanie o 30 proc. mniej powierzchni biurowych niż przed pandemią, natomiast w Warszawie buduje się pięć razy mniej biur niż trzy lata temu. Mniejsza aktywność deweloperów to z kolei konsekwencja rekordowego poziomu inflacji, co napędza wzrost kosztów m.in. cen materiałów budowlanych, gruntów, mediów czy płac. Więcej szczegółów- na 10 stronie głównego wydania.
(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 21.12.2022.).
¨DGP¨ zauważa w innym miejscu: ¨Do e- licytacji komorniczych wróci prawdziwa rywalizacja¨. Dzięki przeniesieniu licytacji komorniczych do internetu może w nich brać udział znacznie więcej uczestników, niż by to było fizycznie możliwe w budynku sądu. W dodatku stacjonarne licytacje rzadko kiedy ściągają chętnych do zakupu spoza regionu, podczas gdy w e-licytacji organizowanej np. przez komornika z Rzeszowa może wziąć udział bez wychodzenia z domu mieszkaniec Szczecina. I rzeczywiście możliwości techniczne, jakie daje sieć, coraz częściej przekładają się na większe zainteresowanie. Tyle że nawet uczestnictwo kilkuset licytantów nie oznacza wyższych cen uzyskiwanych ze sprzedaży. Wszystko dlatego, że licytujący czekają ze złożeniem oferty do ostatnich minut trwania licytacji, tym samym utrudniając, a czasem nawet uniemożliwiając przebicie oferty. Z danych Krajowej Rady Komorniczej wnika, że przeważająca część postąpień dokonywana jest w ostatnich minutach, z czego aż w 40 proc. internetowych przetargów wygrywa oferta złożona w ostatnich 60 s. Ba, w 7 proc. aukcji ostatnia oferta złożona była w ostatniej sekundzie. Dlatego komornicy postulowali zmianę przepisów określających tryb przeprowadzania elektronicznych przetargów ?dotyczących sprzedaży w ten sposób zarówno ruchomości, jak i nieruchomości ? by w przypadku złożenia oferty tuż przed zakończeniem aukcja automatycznie przedłużała się o pięć minut. Argumenty KRK przekonały parlamentarzystów. Podczas prac nad nowelizacją kodeksu postępowania cywilnego przewodniczący podkomisji do spraw jego rozpatrzenia, Piotr Lorek z PiS, zgłosił poprawkę zmieniającą wiele przepisów dotyczących elektronicznych licytacji komorniczych. Wśród z nich znalazła się propozycja dodania do art. 8796 kodeksu postępowania cywilnego nowego par. 21, zgodnie z którym, jeżeli w ciągu pięciu minut przed planowanym terminem zakończenia przetargu zgłoszono postąpienie, termin ten ulega odroczeniu o pięć minut. Jeżeli w dodatkowym czasie zgłoszono dalsze postąpienie, termin zakończenia przetargu podlega każdorazowo odroczeniu o kolejne pięć minut, aż do momentu, gdy ustaną postąpienia. Więcej szczegółów- n czwartej stronie głównej wkładki prawnej.
(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 21.12.2022.).
Dodatek ¨DGP¨– ¨Samorząd i Administracja¨ zamieszcza tekst: ¨Kolejne zadania dla JST. Zwrócą VAT od paliwa gazowego¨. Będą przyjmować wnioski o dodatki gazowe, a po ich weryfikacji wypłacać pieniądze beneficjentom. Ważne będzie, czy źródło ich ogrzewania zostało wpisane do bazy CEEB oraz jakie mają kryterium dochodowe w gospodarstwie domowym. Kłopot może być jednak z fakturami za gaz wystawionymi na przełomie roku. A wszystko za sprawą ustawy z 15 grudnia 2022 r. o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku gazu (dalej: ustawa o zamrożeniu cen gazu; w chwili zamykania tego numeru ¨DGP¨ czekała na podpis prezydenta). Reguluje ona kilka kwestii, m.in.: 1. Utrzymuje ceny maksymalne paliw gazowych dla odbiorców chronionych paliw gazowych oraz odbiorców realizujących zadania z zakresu użyteczności publicznej na poziomie nie wyższym niż z 2022 r. (czyli obecnie 200,17 zł za MWh), a także zamraża stawki opłat usług dystrybucji. 2. Przyznaje najbardziej wrażliwym odbiorcom paliw gazowych refundację z tytułu podatku od towarów i usług (co określa się mianem dodatku gazowego). 3. Utrzymuje mechanizm rekompensat dla sprzedawców paliw gazowych, który służy zrekompensowaniu im skutków wprowadzenia ceny maksymalnej dla odbiorców objętych taryfą. 4. Wprowadza funkcjonujący równolegle mechanizm rekompensat dla operatorów systemu dystrybucyjnego paliw gazowych. Z punktu widzenia gminy kluczowe znaczenie ma zatem procedura związana z przyznawaniem refundacji za poniesione koszty podatku od towarów i usług (VAT) odbiorcom paliw gazowych, którzy należą do kategorii chronionych. Jak określono w art. 18 ustawy o zamrożeniu cen gazu, refundacja kwoty odpowiadającej VAT, wynikającej z opłaconej faktury dokumentującej dostarczenie paliw gazowych od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r., przysługuje w przypadku, gdy odbiorca paliw gazowych w gospodarstwie domowym wykorzystuje jako główne źródło ogrzewania gospodarstwa domowego urządzenia grzewcze zasilane paliwami gazowymi. Wspomniany dodatek gazowy nie będzie jednak wypłacany przez gminy automatycznie, ustawodawca przewidział tryb wnioskowy. Z przepisów samej ustawy nie wynika, co powinno zostać ujęte w ramach wniosku gospodarstwa domowego. Jego wzór minister właściwy ds. energii udostępni w Biuletynie Informacji Publicznej- czytamy. Lektura dla zainteresowanych- na pierwszej i drugiej stronie dodatku.
(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 21.12.2022.).