Środa, 19 październik 2022

¨Ustawy energetyczne prawie uzgodnione¨
¨Nikt nie przyznaje się do najmu krótkoterminowego¨
¨Nowe przepisy o gruntach spółdzielczych do korekty¨
¨Notariusze mogą zyskać dostęp do bazy PESEL¨
¨Zarządca drogi nie musi zapewniać dojazdu do drogi głównej¨
¨Jest wzór wniosku o dodatek elektryczny¨
¨Spółki komunalne nie muszą się już obawiać podatku minimalnego¨

Więcej poniżej.

¨Prawo co dnia¨ w ¨Rzeczpospolitej¨ zamieszcza tekst pod hasłem: ¨Odsetki w kosztach firmy? Skarbówka ma wątpliwości¨. Przedsiębiorca nie rozliczy wydatku na zakup mieszkania. Ale nie ma zakazu na procenty od kredytu. Podatnicy nie wiedzą, czy po zmianach wprowadzonych przez Polski Ład odsetki od kredytu na mieszkanie, w którym prowadzą biznes, nadal będą kosztem PIT. Eksperci twierdzą, że tak, ale fiskus się zastanawia i każe czekać na ostateczne stanowisko. Dla biznesu to bardzo ważna sprawa, odsetki znacznie w ostatnich miesiącach wzrosły, rozliczanie ich w kosztach częściowo je rekompensuje. Zgodnie z Polskim Ładem, w 2023 r. firmy nie będą już amortyzować mieszkań i domów. Czyli rozliczać w podatkowych kosztach wydatków na ich zakup (teraz jeszcze można te nabyte przed 2022 r.). Wydatki związane z utrzymaniem mieszkania, np. na remonty czy wyposażenie, nadal będzie można zaliczać do kosztów. W tej sprawie przepisy się nie zmieniły- potwierdza Krajowa Informacja Skarbowa. Czy podobnie będzie z odsetkami od kredytu na zakup mieszkania/ domu? Fiskus od wielu lat potwierdza, że są kosztem. Teraz jednak nabrał wątpliwości. Jak tłumaczą konsultanci KIS, Polski Ład nie wprowadził zakazu do przepisów. Z drugiej strony intencją ustawodawcy było wykluczenie z podatkowych kosztów wydatków związanych z nabyciem mieszkania/ domu. Potwierdzają, że przedsiębiorcy pytają już o rozliczenie odsetek, ale na razie muszą się uzbroić w cierpliwość. KIS jest w trakcie wypracowywania ostatecznego stanowiska i poleca występowanie z wnioskami o indywidualne interpretacje. Jak wskazują eksperci, obecnie żadna regulacja nie zakazuje rozliczania w kosztach odsetek. Fiskus nie może powoływać się przy tym na intencje ustawodawcy, bo najważniejsze są przepisy. Dodają, że zakaz amortyzacji jest już wystarczająco dużym ciosem dla przedsiębiorców, skarbówce nie wolno interpretować go rozszerzająco. Kredyty spłacają też osoby zarabiające na prywatnym wynajmie mieszkań. Czy mogą zaliczyć odsetki do kosztów? Tak. Ale ta możliwość jest jeszcze w tym roku. W przyszłym wynajmujący prywatnie muszą przejść na ryczałt (taką zmianę również wprowadził Polski Ład). Nie będą więc zaliczać do kosztów żadnych wydatków. Taka możliwość (oprócz amortyzacji) zostanie tym, którzy rozliczają najem w biznesie- czytamy na 10 stronie głównego wydania.

(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 19.10.2022.).

¨Rz¨ zauważa w innym miejscu: ¨Chwila oddechu dla banków¨. Dosyć nieoczekiwanie kursy niemal wszystkich kredytodawców notowanych na GPW znacząco rosły we wtorek. Ale perspektywy dla sektora raczej się nie zmieniły. Od początku roku notowania banków  w zasadzie nieustająco spadały, wtorkowa sesja przyniosła jednak pewną niespodziankę i to banki okazały się liderem zwyżek na warszawskim parkiecie. Jak dalej czytamy, oprócz danych o dobrych wynikach sektora bankowego w USA, być może pewien wpływ na lepszy sentyment wobec kredytodawców miała również rysująca się wizja możliwości poluzowania polityki kredytowej. Związek Banków Polskich wystąpił w imieniu wszystkich banków do KNF o rozważenie możliwości zdjęcia bufora 5 proc. dla kredytów stałoprocentowych. Do decyzji KNF w tej kwestii jeszcze daleko, ale gdyby zapadła, być może zmniejszyłaby się obecna zapaść w popycie i sprzedaży kredytów hipotecznych. Więcej szczegółów- na 18 stronie części ekonomicznej głównego wydania.

(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 19.10.2022.).

¨Rz¨ także krótko: Średnio o 9 proc. droższe niż przed rokiem były w październiku mieszkania w sześciu największych miastach Polski. Natomiast w porównaniu z wrześniem ceny ustabilizowały się lub spadły- podał serwis Domiporta.pl. Na rynku pierwotnym mieszkania najbardziej zdrożały w Poznaniu- średnio o 16 proc., i we Wrocławiu- 14 proc., najmniejszy wzrost odnotowano w Krakowie i Łodzi- o 4 proc. w skali roku. Na rynku wtórnym w większości analizowanych miast ceny utrzymały się na wrześniowych poziomach. Jedynie w Gdańsku i Łodzi spadły o ok. 1 proc.

(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 19.10.2022.).

¨Dziennik Gazeta Prawna¨ informuje natomiast: ¨Węglowe dodatki z różnym odsetkiem odmowy wypłat¨. Składanie kilku wniosków o dodatek węglowy na jeden adres, brak wpisu lub błędny wpis do ewidencji Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB) ? to główne powody odmownych decyzji samorządów w sprawie ich przyznania. To konkluzje z sondy, przeprowadzonej przez ¨DGP¨ w dużych miastach. W 10 miastach, które odpowiedziały na pytania, do tej pory złożono ponad 91 tys. wniosków o różnego rodzaju dodatki ? dominują węglowe, stanowiąc średnio ok. 90 proc. W Warszawie do zeszłego tygodnia zgłoszono ich niespełna 5 tys., w Łodzi 23 tys., a w Częstochowie 13,5 tys. Do tej pory te samorządy wydały ponad 5 tys. decyzji odmownych lub o umorzeniu sprawy, co dawałoby 6 proc. negatywnie załatwionych wniosków. Ale średnia w tym przypadku jest myląca, bowiem mocno zawyża ją Poznań. Tam na łącznie złożonych ponad 10 tys. wniosków odrzucono więcej niż 3 tys. Z przesłanych informacji wynika, że w przypadku pozytywnie rozpatrzonych spraw wypłaty idą obecnie sprawnie, choć np. Szczecin informuje o kłopotach, jakie miał ze startem wypłat. Problem pojawił się w połowie września, kiedy powinny ruszyć pierwsze przelewy. Szczecińskie Centrum Świadczeń było gotowe do rozpoczęcia wypłat, ale brakowało na nie dotacji. Po jej wpływie została zwołana nadzwyczajna sesja rady miasta konieczna do wprowadzenia zmian do budżetu. Do tej pory wypłacono prawie 11,5 mln zł. Więcej szczegółów- na czwartej stronie głównego wydania.

(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 19.10.2022.).

Obok ¨DGP¨ zauważa: ¨Ustawy energetyczne prawie uzgodnione¨. Samorządowcy przekonali rząd do daleko idących korekt zarówno w projekcie umożliwiającym im dystrybucję surowca, jak i wprowadzającym maksymalną cenę energii. Na czwartkowym posiedzeniu Sejm ma zająć się przede wszystkim dwoma projektami ustaw ¨energetycznych¨. Wczoraj na posiedzeniu rządu wprowadzano do nich autopoprawki. Do rządowego projektu ustawy o  zakupie preferencyjnym paliwa stałego przez gospodarstwa domowe, który wprowadza możliwość udziału samorządów w dystrybucji i handlu węglem, poprawki zgłosił szef resortu aktywów państwowych Jacek Sasin. Rząd przyjął te propozycje. ¨Zmiany usprawnią proces rozdysponowania węgla przez samorządy¨ ? wynika z komunikatu po posiedzeniu rządu. Propozycje MAP zakładają np. zmianę zasady rozliczeń między gminą a spółką sprzedającą jej węgiel. Projekt wyjściowo zakładał, że termin dokonania przez gminę płatności nie może być krótszy niż 60 dni liczonych od dnia wystawienia faktury. W autopoprawce zaproponowano 60 dni, ale liczonych od dnia wydania paliwa stałego na rzecz samorządu. MAP zaproponował też, by kupujący węgiel po preferencyjnej cenie składał jednocześnie oświadczenie, że nie nabył już wcześniej paliwa stałego na aktualny sezon grzewczy po cenie niższej niż 2000 zł brutto. Doprecyzowano też kwestię rozliczania rekompensat, które otrzymają spółki węglowe za sprzedaż samorządom węgla po cenie 1500 zł za tonę. Rada Ministrów przyjęła także przedłożoną przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska autopoprawkę do projektu ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 r. Projekt wprowadza maksymalne ceny energii dla gospodarstw domowych w wysokości 693 zł/MWh oraz 785 zł dla samorządów i przedsiębiorstw. Tu też swoje ugrali samorządowcy. Przede wszystkim to, że ceną maksymalną objęte będzie nie 80 proc. ? jak wstępnie zakładał projekt ? ale 100 proc. energii zużytej przez podmioty objęte wsparciem. Włodarze szacują, że tylko na tej korekcie samorządy mogą zaoszczędzić nawet kilka miliardów złotych w skali całego kraju. To jednak oznacza odpowiednio wyższe koszty dla budżetu państwa. Więcej- także na czwartej stronie głównego wydania.

(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 19.10.2022.).

¨DGP¨ zauważa w innym miejscu: ¨Nikt nie przyznaje się do najmu krótkoterminowego¨. Żadne ministerstwo nie czuje się kompetentne do uregulowania najmu mieszkań na doby. Problemu nie ma z tym natomiast Komisja Europejska, która, jak dowiedział się ¨DGP¨, niedługo przedstawi swój projekt. ¨Podzielam pogląd o konieczności rozwiązania problemu związanego z wykorzystywaniem lokali mieszkalnych w budynkach wspólnot mieszkaniowych na cele najmu krótkoterminowego¨ ? pisał w lipcu w odpowiedzi na wystąpienie rzecznika praw obywatelskich wiceminister rozwoju i technologii Piotr Uściński. To jednak nie oznacza, że jego resort zajmie się sprawą. Minister stwierdził, że systemowymi rozwiązaniami ¨w zakresie regulacji rynku i samej instytucji najmu krótkoterminowego¨ powinno zająć się Ministerstwo Sportu i Turystyki. Rzecznik zwrócił się do resortu rozwoju w reakcji na sygnały od mieszkańców mieszkań sąsiadujących z lokalami przeznaczonymi na najem krótkoterminowy. Obywatele skarżyli się rzecznikowi na zakłócanie spokoju czy niszczenie klatek schodowych przez gości turystycznych apartamentów. RPO zaapelował więc o przygotowanie zmian w prawie, które uwzględniłyby interesy sąsiadów takich lokali. Odesłany z kwitkiem przez Ministerstwo Rozwoju rzecznik napisał do resortu sportu. Jego wiceszef Andrzej Gut- Mostowy, nie rozwijając swojej odpowiedzi, poinformował tylko pod koniec września, że ta problematyka ¨pozostaje poza właściwością Ministra Sportu i Turystyki¨. Tymczasem jeszcze w lipcu biuro komunikacji MSiT w odpowiedzi na pytanie ¨DGP¨ o regulację najmu krótkoterminowego informowało, że ministerialni urzędnicy pracują nad dokumentem o roboczej nazwie ¨Założenia do projektu ustawy o rodzajach usług turystycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw¨. Prace obejmowały sformułowanie definicji ¨usług zakwaterowania w innych niż obiekty hotelowe turystycznych obiektach noclegowych¨, zobowiązanie wszystkich obiektów do ustanowienia regulaminu porządkowego czy wprowadzenie kar administracyjnych za nielegalne działania w obszarze zakwaterowania turystycznego. Zanim jesienią ubiegłego roku doszło do rekonstrukcji rządu, przedstawiciele MRiT wstępnie kontaktowali się już z przedsiębiorcami w sprawie przyszłej regulacji najmu krótkoterminowego. Problemy związane z tego typu działalnością to oczywiście nie tylko polski problem, więc miasta z całej Unii Europejskiej zaczęły wywierać nacisk na władze także na poziomie europejskim. Konsultacje społeczne wokół planów na uregulowanie najmu krótkoterminowego Komisja Europejska przeprowadziła jeszcze w ub.r. Projekt unijnych przepisów ma zostać zaprezentowany w najbliższych tygodniach. Propozycja ma dotyczyć dwóch obszarów: udostępniania lokalnym władzom danych o wynajmie przez platformy rezerwacyjne i określenia, jakie obowiązki i ograniczenia będą mogły nałożyć na branżę krajowe i lokalne przepisy- czytamy na czwartej stronie głównej wkładki prawnej.

(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 19.10.2022.).

¨DGP¨ informuje również: ¨Nowe przepisy o gruntach spółdzielczych do korekty¨. Nie zapewni kompleksowych, systemowych rozwiązań spółdzielczych kłopotów ani nie przyspieszy już wszczętych procedur. Tak Unia Spółdzielców Mieszkaniowych w Polsce (USMwP) ocenia projekt ustawy o uregulowaniu praw do gruntów zabudowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, nad którym pracuje resort rozwoju. Zgodnie z założeniami ministerstwa przepisy miałyby wejść w życie jeszcze przed końcem roku. USMwP wskazuje, że głównych problemów związanych z nieuregulowaniem stanu prawnego części gruntów użytkowanych przez spółdzielnie jest kilka. Przede wszystkim brakuje niezbędnych definicji prawnych, apostępowania administracyjne ciągną się w nieskończoność. Z kolei urzędnicy i samorządy albo pozostają bierni, albo mnożą dodatkowe problemy w trakcie postępowań. Niewątpliwie więc potrzebna jest ustawa, która obejmie wszystkie zagadnienia. Ale ? jak zaznacza stowarzyszenie ? inicjatywa resortu rozwoju raczej takim kompleksowym rozwiązaniem nie będzie. USMwP podkreśla, że w projekcie nadmiernie zawężono krąg podmiotów, które będą mogły dochodzić roszczeń na podstawie nowych przepisów. Te są bowiem skierowane do spółdzielni, które wzniosły budynki po 5 grudnia 1990 r., ewentualnie również tych, które realizowały inwestycję przed tą datą, ale do tej pory nie zgłaszały roszczeń. Więcej szczegółów- na piątej stronie głównej wkładki prawnej.

(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 19.10.2022.).

¨DGP¨ informuje również: ¨Notariusze mogą zyskać dostęp do bazy PESEL¨. Krajowa Rada Notarialna otrzymała od Kancelarii Prezesa Rady Ministrów warunki techniczne, których spełnienie umożliwiłoby notariuszom uzyskanie dostępu do rejestru PESEL oraz Rejestru Dowodów Osobistych ? poinformował Janusz Cieszyński, pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa w odpowiedzi na interpelację poselską. Zgodnie z art. 85 par. 1 i 2 prawa o notariacie  rejenci muszą skutecznie potwierdzać tożsamość osób biorących udział w czynności notarialnej, przede wszystkim na podstawie dokumentów ? najczęściej dowodu osobistego lub paszportu. I choć notariusze mają doświadczenie w zakresie weryfikacji prawdziwości oraz istniejących zabezpieczeń dokumentów tożsamości, to i tak mogą dać się zwieść dobrej fałszywce.  Janusz Cieszyński wskazuje, że notariusze mogliby sprawdzić poprawność danych osobowych znajdujących się w dokumencie tożsamości i porównać je z widniejącymi w bazie PESEL. Kiedy notariusze mogliby zyskać dostęp do tej bazy? Tego nie wiemy. Na razie KRN wskazała, że najpilniejszą potrzebą dla notariuszy jest otrzymanie możliwości pobierania odpisów skróconych aktów stanu cywilnego (urodzenia, małżeństwa, zgonu). I rząd postanowił tę potrzebę zaspokoić- czytamy na szóstej stronie głównej wkładki prawnej.

(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 19.10.2022.).

¨DGP¨ odnotowuje też: ¨Zarządca drogi nie musi zapewniać dojazdu do drogi głównej¨. Jeżeli dojazd do posesji położonej przy drodze głównej może zagrażać bezpieczeństwu lub sprzeciwiają się mu warunki techniczne określone w przepisach o drogach publicznych, zarządca ma prawo odmówić zgody na lokalizację takiego zjazdu i nie musi zastanawiać się, czy posesja ma zapewniony dojazd do drogi publicznej z innej strony ? orzekł Naczelny Sąd Administracyjny. Więcej szczegółów- na ósmej stronie głównej wkładki prawnej.

(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 19.10.2022.).

W ¨DGP¨ czytamy również: ¨Jest wzór wniosku o dodatek elektryczny¨. Osoba, która będzie chciała otrzymać dodatek elektryczny w  podwyższonej kwocie, będzie musiała dołączyć do wniosku roczne rozliczenie potwierdzające, że zużycie prądu w jej gospodarstwie domowym w 2021 r. przekroczyło 5 MWh, choć przepisy tego nie wymagają. Na konieczność przedstawienia takiego dokumentu wskazuje projekt rozporządzenia ministra klimatu i środowiska  w sprawie wzoru wniosku o  wypłatę dodatku elektrycznego. Zgodnie z art. 29 ustawy z 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej jednorazowe świadczenie dla rodzin, które ogrzewają domy lub mieszkania prądem, przysługuje co do zasady w wysokości 1 tys. zł, ale kwota ta może być podwyższona o 500 zł w przypadku, gdy jego zużycie wynosiło więcej niż 5 MWh. Szczegóły- na dziewiątej stronie głównej wkładki prawnej.

(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 19.10.2022.).

¨DGP¨ w kolejnym dodatku- ¨Księgowość Budżetowa¨ zamieszcza obszerny tekst: ¨Spółki komunalne nie muszą się już obawiać podatku minimalnego¨. Ustawodawca przesądził: jeżeli spółka z udziałem JST prowadzi działalność służącą bieżącemu i nieprzerwanemu zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej, to nie zapłaci tej daniny w ogóle. Pozostali natomiast skorzystają z dwuletniego zwolnienia, a później ustalą podatek na korzystniejszych zasadach. W nowo dodanym art. 24ca ust. 14 pkt 8 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych  zaznaczono, że podatek minimalny nie ma zastosowania do podatników będących spółkami prowadzącymi gospodarkę komunalną, o których mowa w rozdziale 3 ustawy z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej. W powołanych regulacjach dotyczących gospodarki komunalnej mowa jest o spółkach akcyjnych i spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, tworzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, a także do których takie jednostki przystępują. Jeżeli zatem taka spółka samorządowa prowadzi gospodarkę komunalną, tj. służącą bieżącemu i nieprzerwanemu zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej (zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych), to w ogóle nie podlega podatkowi minimalnemu. Co ważne, wyłączenie to ? chociaż zawiera aspekt przedmiotowy przejawiający się poprzez wymóg, by spółka samorządowa prowadziła gospodarkę komunalną ? w istocie ma charakter generalny i stricte podmiotowy. Jeżeli bowiem nawet taka spółka oprócz swojej podstawowej działalności (np. zaopatrzenie mieszkańców w wodę i odprowadzenie ścieków) dodatkowo wykonuje działalność o charakterze komercyjnym (np. korzystając z parku maszyn i fachowych zasobów personalnych, dodatkowo wykonuje roboty budowlane), nie skutkuje to (inaczej niż do tej pory przy zastosowaniu jedynie wyłączenia dla cen regulowanych) koniecznością prowadzenia analizy i badania, czy jednak spółka nie podlega pod podatek minimalny. Niewątpliwie zatem jest to dobra informacja dla spółek komunalnych- czytamy. Więcej szczegółów- na pierwszej stronie dodatku.

(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 19.10.2022.).

Zobacz również