Poniedziałek, 8 sierpień 2022

¨Wszystko, co masz wiedzieć o dodatku węglowym¨
¨Ustawa o hipotekach przyjęta¨
¨Dodatek, który rozpala wyobraźnię¨
¨Ciepłownie i klienci doczekają się wsparcia¨
¨Rusza pakiet energetyczny¨
¨NSA: belki w garażu czy hali sposobem na niższy podatek¨
¨1,5 mln zł z najmu można opodatkować ryczałtem¨
¨Amortyzacja mieszkań jeszcze tylko w 2022 r.¨
¨Ulga mieszkaniowa nie dla kontenerów mieszkalnych¨
¨Instytucje interweniują w sprawie wakacji kredytowych¨
¨Gminy szykują się na dodatki węglowe¨

Więcej poniżej.

¨Prawo co dnia¨ w poniedziałkowej ¨Rzeczpospolitej¨ zamieszcza tekst: ¨Wszystko, co masz wiedzieć o dodatku węglowym¨. Wsparcie w wysokości 3 tys. zł na gospodarstwo domowe otrzymają tylko ci, którzy ogrzewają się węglem. Sejm w piątek odrzucił poprawki Senatu. Choć senatorowie postanowili rozszerzyć stosowanie ustawy o dodatku węglowym na tych, którzy ogrzewają domy innymi paliwami, poprawka ta nie zyskała poparcia w Sejmie. Oznacza to jedno: o dodatek w myśl przepisów mogą się starać tylko te gospodarstwa domowe, dla których głównym źródłem ogrzewania jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe- zasilane węglem kamiennym, brykietem lub pelletem, zawierającym co najmniej 85 proc. węgla kamiennego. Żeby jednak dostać dodatek należy mieć zarejestrowane swoje źródło ogrzewania w Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. Rząd obiecuje jednak, że będzie pomoc dla ogrzewających domy innymi paliwami, np. gazem, drewnem lub olejem opałowym. Dodatek węglowy jest jednorazowy. Wnioski o niego będzie można składać w urzędzie gminy lub miasta do 30 listopada. Pieniądze mają być wypłacane w ciągu 30 dni na rachunek bankowy. Wzór wniosku ma być jednolity dla całej Polski. Przy przyznawaniu dodatku węglowego nie przewidziano kryterium dochodowego. A to oznacza, że każdy, kto spełni wymienione wcześniej warunki, może na niego liczyć- niezależnie od tego, jakie ma dochody. Nie wiadomo jeszcze, od kiedy będzie można składać wnioski. Ustawę musi podpisać prezydent. Ma na to 21 dni. Dopiero potem zostanie opublikowana w Dzienniku Ustaw i wejdzie w życie. Więcej- na 12 stronie głównego wydania.

(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 08.08.2022.).

¨Prawo co dnia¨ informuje też: ¨Ustawa o hipotekach przyjęta¨. Banki zwrócą marżę pobieraną od kredytobiorców  w oczekiwaniu na wpis do księgi wieczystej. Nowela czeka już tylko na podpis prezydenta. Sejm nakazał bankom zwrot pobieranych prowizji. Te już pobrane będą zwracane kredytobiorcom lub zaliczone w poczet spłaty kredytu mieszkaniowego, bez potrzeby składania specjalnych wniosków. Rozwiązanie to nie będzie jednak działało wstecz. Dzięki Senatowi nowelizacja obejmie także tych, którzy już podpisali umowę kredytową i oczekują na wpis. Odrębną ustawą resort sprawiedliwości chce dać uprawnienia do wpisów także notariuszom. Kredytobiorca będzie miał wybór. Albo złoży wniosek do sądu za pośrednictwem notariusza, albo wystąpi do notariusza, aby dokonał wpisu. Radca prawny Polskiego Związku Firm Deweloperskich ocenia, że generalnie kierunek zmian jest dobry. Jednak obecnie opłaty są mniejszym problemem. Głównym jest opieszałość sądów lub ich zakorkowanie. Ustawa wejdzie w życie po upływie 30 dni od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw- czytamy na 13 stronie głównego wydania.

(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 08.08.2022.).

W ¨Rz¨ znajdziemy również tekst pod hasłem: ¨Dodatek, który rozpala wyobraźnię¨. Sposób przyznawania rządowego wsparcia daje szerokie pole do popisu osobom, które będą chciały ¨kombinować¨. Czy dodatek węglowy może trafić do osób, które nie spełniają kryterium jego otrzymania? Jeszcze zanim uchwalono wprowadzającą go ustawę, pojawiły się pierwsze sygnały wskazujące, że takie ryzyko istnieje. Procedury wprowadzające specjalny dodatek zostały przyjęte przez parlament z końcem ubiegłego tygodnia, czekają teraz na podpis prezydenta. Przewidują, że dodatek będzie przysługiwał ¨osobie w gospodarstwie domowym¨, w którym głównym źródłem ogrzewania jest kocioł na paliwo stałe. Jak sygnalizują samorządy, zainteresowanie możliwością przyznania dodatku jest tak duże, że sporo osób chciało składać wnioski jeszcze zanim uchwalono przepisy. Olbrzymiego zainteresowania dodatkiem można się było spodziewać. Kłopot w tym, że konstrukcja nowych przepisów oraz specyfika rejestru CEEB (który powstał z myślą o innych celach) otwiera pole do nadużyć. CEEB nie zawiera bowiem informacji, które z z urządzeń grzewczych zgłoszonych dla danej nieruchomości, jest w jej przypadku głównym źródłem ogrzewania. Tymczasem dodatek ma być przyznawany tam, gdzie to główne źródło opalane jest węglem. Za pomocą samego rejestru CEEB  nie da się zatem zweryfikować, czy zgłoszony piec jest głównym źródłem ogrzewania. A innych sposobów weryfikacji ustawa nie przewiduje. Osoby, które już dokonały wpisu, lub przekazały zgłoszenie do urzędu, mogą dokonywać korekt. Po ogłoszeniu nowych zasad ubiegania się o dodatek węglowy zrobiło to wiele osób. Oczywiście, nie można wykluczyć, że wiele osób, słysząc zapowiedzi o wprowadzeniu dopłat do węgla, faktycznie zdecydowało się zmienić sposób ogrzewania nieruchomości. Zarówno GUNB, jak i samorządy tłumaczą, że chęć dokonywania korekt w rejestrze może być właśnie z tym związana. Więcej szczegółów- na 20 stronie części ekonomicznej głównego wydania.

(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 08.08.2022.).

¨Życie Regionów¨ w ¨Rz¨ obszernie informuje z kolei: ¨Ciepłownie i klienci doczekają się wsparcia¨. Rząd zaproponował już wsparcie przy zakupie węgla dla ciepłowni, teraz będzie ograniczał wzrost ceny ciepła systemowego. Podwyżek jednak nie unikniemy, tyle że ich skala będzie mniejsza. Kilkudziesięcioprocentowe podwyżki za ogrzewanie zapowiadane miesiąc temu przez prezesa URE, dziś dla wielu odbiorców ciepła systemowego stają się normą. Wśród propozycji taryf coraz częściej pojawiają się takie, które zakładają podwyżki o 200- 400 proc. Przedsiębiorstwa ciepłownicze w mniejszych miejscowościach pokazują wyliczenia, z których wynika, że ceny w najbliższych tygodniach wzrosną o 500 proc. To już się dzieje- czego przykładem jest małopolska Bochnia. Przedstawiciele kolejnych ciepłowni w mniejszych miastach podkreślają, że przy tak drastycznym wzroście cen paliw podwyżki ciepła systemowego są nieuniknione. Podrożał gaz, węgiel, a także uprawnienia do emisji CO2, które przedsiębiorstwa ciepłownicze muszą przecież kupować. Sytuacja ekonomiczna branży ciepłowniczej od wielu już lat jest bardzo trudna. Według informacji URE w 2020 r. wskaźnik rentowności przedsiębiorstw ciepłowniczych wynosił -2,36 proc. , a wskaźniki płynności są od lat poniżej bezpiecznych poziomów. Problemy sektora z płynnością finansową dodatkowo potęgują ceny paliw. Producenci ciepła systemowego w ciepłowniach zużywają ok. 5 mln t. węgla rocznie, a polscy dostawcy zapewniają jedynie 2,1 mln t. Brakujące 2,9 mln branża jest zmuszona importować, by zabezpieczyć sezon grzewczy. Tu ma pomóc państwo, dając gwarancje BGK do zakupu węgla. Gwarancje będą wynosić do 20 mln zł, a maksymalny budżet programu to 2 mld zł. Więcej szczegółów- na pierwszej stronie dodatku.

(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 08.08.2022.).

¨Dziennik Gazeta Prawna¨ odnotowuje  również: ¨Rusza pakiet energetyczny¨. Ustawa o dodatku węglowym czeka na podpis prezydenta, a rząd po wakacjach zajmie się kolejnymi rozwiązaniami mającymi zmniejszyć skutki podwyżek cen ciepła i energii. We wrześniu parlament będzie pracował nad dodatkami dla osób korzystających z innych niż węgiel rodzajów opału. To kolejny krok w ramach tworzonego pakietu energetycznego. W piątek minister klimatu i środowiska Anna Moskwa zaprezentowała projekt ustawy dotyczącej wsparcia dla niektórych źródeł ciepła i ciepłowni. Według niego używający pelletu otrzymają 3 tys. zł, drewna kawałkowego ? 1 tys. zł, oleju opałowego ? 2 tys. zł, a gazu LPG ? 500 zł. Jak wyjaśniała Anna Moskwa, kwoty zostały wyliczone tak, by ograniczyć wzrost kosztów opału do 40 proc., licząc od marca. Wypłaty ? podobnie jak w przypadku dodatków węglowych ? będą na wniosek zainteresowanego. Otrzymają je osoby, które zgłosiły swoje źródło ciepła w deklaracji składanej do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. Co jeśli ktoś ma dwa takie źródła? Wówczas, składając deklarację, musi zadeklarować, co jest głównym źródłem, na które dostanie dodatek. Druga część pakietu dotyczy odbiorców ciepła systemowego z ciepłowni miejskich. Tam gdzie obowiązują taryfy, wzrost cen zostanie ograniczony do 40 proc. Na tym poziomie resort klimatu mrozi taryfę. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki nie będzie wyższej podwyżki akceptował, a koszty przewyższające 40 proc. będą  rekompensowane przez budżet państwa. Także ciepłownie zwolnione z taryf mogą liczyć na rekompensaty, by podwyżka dla klientów nie przekroczyła 40 proc. A jeśli podwyżki już nastąpiły, firmy będą miały rozliczyć je wstecznie, uwzględniając jako nadpłatę w rachunku. Na takie dopłaty będą mogły liczyć także    najmniejsze ciepłownie, będące własnością wspólnot i małych     spółdzielni mieszkaniowych. Resort klimatu pokazał w piątek     przykładowe wyliczenia, zgodnie z którymi np. nietaryfowani odbiorcy   ciepła systemowego otrzymają do 3,9 tys. zł wsparcia. Pomoc obejmie   6,6 mln gospodarstw domowych, co ma kosztować budżet 9,1 mld zł.   Do tego trzeba doliczyć 11,5 mld zł, które państwo wyda na wypłatę    dodatków węglowych. Plus koszty działań rządu związanych z    ograniczeniem wzrostu cen gazu czy energii w ramach rozwiązań z    tarczy antyinflacyjnej. Jak w zeszłym tygodniu szacował premier, łączny   koszt wszystkich ulg związanych z węglowodorami, paliwami, ciepłem   systemowym węglem, pelletem i gazem może osiągnąć 50 mld zł.    Więcej szczegółów- na siódmej stronie głównego wydania.

(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 08.08.2022.).

¨DGP¨ zauważa też: ¨NSA: belki w garażu czy hali sposobem na niższy podatek¨. Przy określeniu wysokości kondygnacji na potrzeby daniny od nieruchomości należy uwzględnić odległość mierzoną od podłoża do najniższego trwałego elementu konstrukcyjnego stropu- orzekł NSA. To korzystny wyrok dla podatników, ale i kontrowersyjny.  Stanowisko NSA przełamuje niekorzystne dla podatników orzecznictwo części wojewódzkich sądów administracyjnych ? komentuje cytowany w tekście ekspert ds. podatku od nieruchomości, członek Rady Podatkowej Konfederacji Lewiatan. Sprawa dotyczyła spółki, ale wyrok ma znaczenie również dla osób fizycznych. Spółka jest właścicielem hali produkcyjnej z podziemną kondygnacją. Są to pomieszczenia zakończone stropem, z którego wystają belki konstrukcyjne. Podobne belki znajdują się zwykle w garażach podziemnych bloków mieszkalnych oraz na strychach użytkowych w domach. We wszystkich tych przypadkach problem sprowadza się do tego, jak policzyć powierzchnię użytkową. Zgodnie bowiem z art. 4 ust. 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych powierzchnię pomieszczeń lub ich części oraz część kondygnacji o wysokości w świetle od 1,40 m do 2,20 m zalicza się do powierzchni użytkowej budynku w 50 proc., a jeżeli wysokość jest mniejsza niż 1,40 m ? powierzchnię tę się pomija. Spór sprowadza się więc do tego, jak liczyć wysokość pomieszczeń w świetle ? do wysokości belek konstrukcyjnych czy inaczej. Ma to swój praktyczny wymiar. Od tego zależy bowiem, czy podatek bardziej uderzy podatnika po kieszeni (od całej powierzchni użytkowej), czy jednak zapłaci on fiskusowi mniej (od połowy powierzchni użytkowej). NSA opowiedział się za interpretacją korzystniejszą dla podatników. Wyrok wzbudził jednak kontrowersje. Zdaniem Rafała Dowgiera, profesora Uniwersytetu w Białym#stoku, NSA pominął bowiem przepisy (art. 1a ust. 1 pkt 5 oraz art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych), które wprost wskazują na możliwość obliczenia powierzchni użytkowej nie tylko dla całego budynku, lecz także jego części. Więcej szczegółów- na pierwszej stronie głównej wkładki prawnej.

(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 08.08.2022.).

W ¨DGP¨ czytamy również: ¨1,5 mln zł z najmu można opodatkować ryczałtem¨. Podatnik, który nie wprowadził nieruchomości do działalności, mógł opodatkować przychody z ich najmu ryczałtem ? potwierdził Naczelny Sąd Administracyjny. Obecnie nie ma już co do tego wątpliwości, bo od początku 2021 r. ryczałt od przychodów ewidencjonowanych mogą opłacać nie tylko wynajmujący swoje nieruchomości prywatnie, lecz także prowadzący działalność gospodarczą. W sądach zapadają jednak kolejne wyroki w sprawie okresów sprzed 2021 r. WSA wydawały wówczas odmienne orzeczenia. Wynikało z nich, że jeśli podatnik nie wprowadził lokali lub budynków do działalności gospodarczej, ale podejmował działania podobne jak w biznesie, to nie mógł opodatkować przychodów z najmu ryczałtem i musiał odprowadzić PIT na zasadach ogólnych. Organy podatkowe nadal prezentują takie stanowisko i to mimo uchwały NSA z 24 maja 2021 r.  Poszerzony skład sądu kasacyjnego wyjaśnił wtedy, że przychody z najmu mogą być opodatkowane ryczałtem (są zaliczane bez ograniczeń do przychodów z najmu prywatnego), chyba że osoba wprowadziła wynajmowane nieruchomości do majątku związanego z wykonywaniem działalności gospodarczej. Z uchwały wynika więc, że to podatnik decyduje, czy wprowadza nieruchomości do działalności i opodatkowuje przychody z ich najmu na zasadach ogólnych (co ma swoje zalety), czy też pozostawia je w majątku osobistym ? i wtedy może opodatkowywać przychody ryczałtem. Więcej szczegółów- na trzeciej stronie głównej wkładki prawnej.

(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 08.08.2022.).

¨DGP¨ przypomina również: ¨Amortyzacja mieszkań jeszcze tylko w 2022 r.¨. Tylko w tym roku można jeszcze dokonać odpisów amortyzacyjnych od lokali mieszkalnych nabytych przed 1 stycznia 2022 r. i zaliczać je do kosztów uzyskania przychodów na zasadach obowiązujących w 31 grudnia 2021 r. ? wyjaśnił dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Z pytaniem wystąpił przedsiębiorca, który w ewidencji środków trwałych ma trzy mieszkania nabyte przed 1 stycznia 2022 r. Amortyzuje je metodą liniową stawką 10 proc. Chciał się upewnić, czy nadal może dokonywać odpisów amortyzacyjnych na dotychczasowych zasadach do pełnego zamortyzowania. Przypomnijmy, że ograniczenia w tym zakresie wprowadziła nowelizacja zwana Polskim Ładem. Co do zasady od tego roku Polski Ład wykluczył amortyzację nieruchomości mieszkalnych oraz praw o charakterze    mieszkalnym. Zakaz amortyzacji wynika ze zmienionego art. 22c pkt 2   ustawy o PIT oraz z dodanego w art. 16c ustawy o CIT punktu 2a. Nadal   będzie można amortyzować dla celów podatkowych budynki i lokale   użytkowe. Dodano jednak przepis przejściowy ? art. 71 ust. 2 ? zgodnie   z którym podatnicy PIT i CIT ¨mogą, nie dłużej niż do dnia 31 grudnia   2022 r., zaliczać do kosztów uzyskania przychodów odpisy     amortyzacyjne od środków trwałych i wartości niematerialnych i    prawnych będących odpowiednio budynkami mieszkalnymi, lokalami   mieszkalnymi stanowiącymi odrębną nieruchomość, spółdzielczym    własnościowym prawem do lokalu mieszkalnego lub prawem do domu   jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, nabytych lub     wytworzonych przed dniem 1 stycznia 2022 r.¨. Więcej- na czwartej    stronie głównej wkładki prawnej.

(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 08.08.2022.).

Niżej w ¨DGP¨ czytamy: ¨Ulga mieszkaniowa nie dla kontenerów mieszkalnych¨. Dochód ze zbycia nieruchomości przeznaczony na budowę niezwiązanych trwale z gruntem kontenerów mieszkalnych jest opodatkowany. Wydatki z tego tytułu nie są poniesione na ¨własne cele mieszkaniowe¨ ? wynika z niedawnej interpretacji dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Pytanie zadał mężczyzna, który sprzedał odziedziczone mieszkanie, uzyskując dochód do opodatkowania w wysokości 170 tys. zł. Złożył zeznanie    roczne PIT-39 za 2021 r., deklarując w nim chęć skorzystania z ulgi    mieszkaniowej. Planował pieniądze ze sprzedaży mieszkania wydać do   2024 r. na zakup działki, na której posadowiłby trzy połączone ze sobą   kontenery mieszkalne. Zostałyby one połączone w całość, osadzone na   trwałej konstrukcji betonowej, ocieplone styropianem i elewacją, razem   utworzyłyby budynek mieszkalny wyposażony w centralne ogrzewanie,   wodę i prąd. Miałby on powierzchnię 45 mkw. Dyrektor Krajowej    Informacji Skarbowej zwrócił uwagę, że kontenery mieszkalne nie spełniają definicji ¨budynku¨ w rozumieniu art. 3 pkt 2 prawa    budowlanego. Skoro zwolnienie z PIT dotyczy wyłącznie wydatków    poniesionych na ¨budowę, rozbudowę, nadbudowę lub remont własnego   budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego¨,   mężczyzna nie ma do niego prawa i zapłaci 19 proc. podatek dochodowy   na podstawie art. 30e ust. 1 ustawy o PIT ? podsumował dyrektor KIS.   Więcej szczegółów- także na czwartej stronie głównej wkładki prawnej.

(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 08.08.2022.).

¨DGP¨ informuje w innym miejscu: ¨Instytucje interweniują w sprawie wakacji kredytowych¨. 550 ? tyle skarg od klientów banków wpłynęło do UOKiK w pierwszym tygodniu obowiązywania przepisów o wakacjach kredytowych. Jak podał urząd, dotyczyły one głównie: problemów z elektronicznym składaniem wniosków, wymagania przez banki złożenia odrębnych wniosków na zawieszenie każdej z rat, straszenia negatywnym wpływem wakacji kredytowych na ocenę zdolności kredytowej czy utrudniania nadpłaty kredytu w przypadku zawieszenia rat. Jeszcze przed zmianą prawa prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wyjaśniające względem 16 banków, zapowiadając, że będzie sprawdzał ich sposób informowania konsumentów o możliwości wstrzymania spłat kredytu hipotecznego. W efekcie wiele banków zmieniło niekorzystne dla konsumentów praktyki. Więcej szczegółów- na szóstej stronie głównej wkładki prawnej.

(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 08.08.2022.).

¨DGP¨ odnotowuje też: ¨Gminy szykują się na dodatki węglowe¨. Samorządy będą miały miesiąc na rozpatrzenie wniosku i wypłacenie 3 tys. zł na zakup węgla. To krótko, biorąc pod uwagę, że w tym samym czasie wiele z nich będzie zajmować się przyznawaniem innych świadczeń. Już wkrótce gminy zaczną zajmować się nowym zadaniem ? wypłatą dodatków węglowych. Zgodnie z szacunkami rządu prawo do takiego wsparcia będzie miało ok. 3,8 mln rodzin. Przyznawanie dodatków będzie więc znacznym wyzwaniem dla urzędników, którzy w krótkim czasie będą musieli obsłużyć dużą liczbę wniosków. W związku z tym, że prace nad ustawą były prowadzone w szybkim tempie i nie został w niej przewidziany żaden okres vacatio legis (przepisy wchodzą w  życie następnego dnia po ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw), gminy zaczęły już przygotowania do obsługi nowego zadania. W pierwszej kolejności muszą zdecydować, kto ma się nimi zająć. W wielu z nich będą za to odpowiadać ośrodki pomocy rodzinie lub centra świadczeniowe. Poza kwestiami związanymi z przygotowaniem się do nowego zadania urzędnicy mają też wątpliwości dotyczące niektórych przepisów. ?Artykuł 3ust. 2 ustawy stanowi, że wójt, burmistrz lub prezydent miasta może upoważnić inną osobę do prowadzenia postępowań w sprawie dodatku węglowego, ale nie wspomina nic o ich rozstrzyganiu. Nie jest więc jasne, czy upoważnienie zgodne z tą treścią będzie wystarczające, również do wydawania informacji, zwłaszcza że w innych ¨ustawach świadczeniowych¨ jest to uwzględnione. Samorządy zastanawiają się też, co robić w sytuacji, gdy np. małżonkowie mają więcej niż jeden dom   i osobno wystąpią o dodatek węglowy na każdą nieruchomość.    Ministerstwo Klimatu i Środowiska informuje, że w przypadku    małżeństw mamy do czynienia z jednym gospodarstwem     wieloosobowym. A zgodnie z ustawową definicją takiego gospodarstwa   nie można wspólnie zamieszkiwać i gospodarować w dwóch odrębnych   nieruchomościach. Więcej szczegółów- na dziewiątej stronie głównej   wkładki prawnej.

(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 08.08.2022.). 

Zobacz również