Poniedziałek, 31 lipca 2023

¨Znów będziemy kupować dziury w ziemi. Lokale z odbiorem w 2026 r.¨
¨KSeF¨- czy mamy się czego obawiać¨
¨Podatki i opłaty lokalne do zmiany¨
¨E-faktury już przesądzone¨
¨Kto planuje budowę, niech się spieszy¨
¨Przyśpieszenie na finiszu kadencji. Na część zmian czasu zabraknie¨
¨Szczegóły funkcjonowania KSeF zostaną podane jesienią¨
¨Kto planuje budowę, niech się spieszy¨
¨Mieszkania treningowe zamiast chronionych¨
¨Nieruchomości nie muszą być środkami trwałymi w księgach rachunkowych¨

Więcej poniżej.

Poniedziałkowa ¨Rzeczpospolita¨ odnotowuje: ¨Znów będziemy kupować dziury w ziemi. Lokale z odbiorem w 2026 r.¨. Tani kredyt napędza popyt na mieszkania. Deweloperzy odmrażają inwestycje. Lokale zaczynają znikać na coraz wcześniejszym etapie budowy, a ich ceny rosną. Na 14 największych rynkach deweloperzy oferują 71 tys. mieszkań- wynika z danych BIG DATA RynekPierwotny.pl. Cała oferta w Polsce jest szacowana na ok. 95 tys. lokali. Udział mieszkań gotowych w ofercie 14 rynków wzrósł z 15 proc. na początku roku do 19,6 proc. w czerwcu. W sześciu największych metropoliach udział ten wzrósł do 21,8 proc. Portal podaje, że w Warszawie deweloperzy oferowali pod koniec czerwca ponad 11,4 tys. mieszkań, z czego gotowych- niespełna 2,5 tys. (21,7 proc.). We Wrocławiu cała oferta nowych lokali w tym czasie to ponad 7,1 tys. Gotowych- ponad 2 tys. (29,5 proc.). W Poznaniu było to ponad 4,7 tys. wszystkich, 890 gotowych (18,7 proc.), w Łodzi- 6,1 tys. i 640 (10,5 proc.), w Krakowie- niemal 7,1 tys. i 1819 (25,7 proc.), a w Trójmieście 5,8 tys. i 1,4 tys. (25,2 proc.). W aglomeracji katowickiej do kupienia było ponad 6,5 tys. lokali, z czego ukończonych- ponad 2 tys. (31 proc.). Według GUS w czerwcu br. deweloperzy rozpoczęli budowę niespełna 8,9 tys. mieszkań- o 43 proc. mniej r./r. Spadek wynika m.in. z wysokiej ubiegłorocznej bazy. Teraz firmy ośmielone rosnącym popytem na mieszkania, zaczynają odmrażać inwestycje. Wciąż są jednak ostrożne. W ocenie analityków oferta mieszkań z segmentu popularnego w cenach poniżej średniej może się kurczyć, jeśli deweloperzy nie będą rozpoczynać budów na większą skalę. Marek Wielgo, ekspert portali RynekPierwotny.pl i GetHome.pl, spodziewa się w ofercie więcej ¨dziur w ziemi¨. Już dziś najbardziej odległe terminy odbioru mieszkań z aktualnej oferty to IV kw. 2026 r. Cytowana w tekście ekspertka CBRE przyznaje, że na fali obecnego ożywienia mieszkania rzeczywiście sprzedają się na coraz wcześniejszym etapie budowy. W II kw. niemal jedna trzecia sprzedaży dotyczyła mieszkań w inwestycjach na etapie prac przygotowawczych lub ziemnych. Jedna czwarta sprzedaży objęła mieszkania gotowe lub na etapie prac wykończeniowych. Jak dalej czytamy, na razie ożywienie na rynku nie przekłada się na spektakularnym zwiększeniu oferty. Jego konsekwencją jest raczej wzrost cen mieszkań. RynekPierwotny.pl podaje, że średnie ceny ofertowe lokali w stolicy w ciągu roku wzrosły o 10,5 proc., do 14,9 tys. zł za mkw. W Krakowie- o 18 proc., do ponad 13,7 tys. zł, w Szczecinie- o 15,3 proc., do 12,2 tys. zł, w Katowicach- o 14,9 proc., do 10,5 tys. zł, a w Trójmieście o 13,9 proc., do niemal 12,9 tys. zł za mkw. Więcej szczegółów- na 16 stronie części ekonomicznej głównego wydania.

(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 31.07.2023.).

Kolejny dodatek ¨Rz¨¨Podatki i księgowość¨ zamieszcza tekst: ¨KSeF¨- czy mamy się czego obawiać¨. Od 1 lipca 2024 r. przedsiębiorcy (poza nielicznymi wyjątkami) będą zobowiązani do wystawiania i udostępniania faktur ustrukturyzowanych. Od 1 lipca 2024 r. Krajowy System e- Faktur zastąpi prawie w całości tradycyjne papierowe oraz elektroniczne faktury. Co do zasady, poza nielicznymi wyjątkami, od tego dnia przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i udostępniania faktur ustrukturyzowanych. Dla małych i średnich przedsiębiorców zwolnionych z VAT obowiązek ten został jednak przesunięty na 1 stycznia 2025 r. Dla podatników wdrożenie KSeF wiąże się zarówno z pozytywnymi, jak i negatywnymi aspektami. Sam system będzie stanowić przede wszystkim narzędzie ułatwiające szybkie przeprowadzenie kontroli podatkowych i równie szybkie wykrywanie nieprawidłowości w rozliczeniach podatników. Liczne obawy budzi nieograniczony i natychmiastowy organów do faktur dotyczących danego podatnika, m.in. w toku czynności sprawdzających, kontroli podatkowej oraz celno- skarbowej. Z jednej strony organ rzeczywiście uzyska narzędzie do pozyskiwania faktur wystawionych w KSeF, z drugiej wiąże się to ze zdjęciem z podatników obowiązku ich dostarczenia. Organ będzie w posiadaniu pełnego obrazu dotyczącego fakturowania przedsiębiorcy, a nie jedynie wybiórczych, zażądanych przez siebie faktur. Jak wskazuje zastępca szefa KAS, możliwość bieżącego monitorowania transakcji w praktyce ograniczy potrzebę prowadzenia działań kontrolnych- większość będzie wykrywana jeszcze na etapie czynności sprawdzających- czytamy. Więcej- na pierwszej i trzeciej stronie dodatku.

(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 31.07.2023.).

¨Życie Regionów¨ w ¨Rz¨ odnotowuje natomiast: ¨Podatki i opłaty lokalne do zmiany¨. Mocniejsze powiązanie wysokości podatku ze sposobem użytkowania nieruchomości i jej wartością oraz likwidacja niektórych zwolnień- takich zmian w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych chce duża część samorządów. Postulat przeprowadzenia gruntownej reformy systemu podatków i opłat lokalnych nie jest nowy. Fakt, że powraca właśnie teraz, to efekt wyroku Trybunału Konstytucyjnego, który 4 lipca br. stwierdził, że jeden z artykułów tej ustawy jest niezgodny z konstytucją. Chodzi o zapis definiujący budowlę, który w swej treści odsyła do przepisów prawa budowlanego. Przepis ten został uchylony, przestanie obowiązywać po 18 miesiącach od momentu publikacji wyroku. Dyrektor biura Związku Miast Polskich przypomina, że samorządowcy już od dłuższego czasu wskazywali na co najmniej problematyczny sposób definiowania budowli w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych. I wskazuje: Na przestrzeni ostatnich lat kilkakrotnie byliśmy zaskakiwani zmianami różnych ustaw, niosącymi za sobą automatyczne zwolnienia z podatku od nieruchomości dla niektórych rodzajów budowli. Wyrok TK oznacza, że w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych musi powstać nowy przepis definiujący budowlę. Wielu ekspertów wskazuje, że już samo to oznacza jedną z największych zmian od początku istnienia tej ustawy, czyli do 1991 r. Zdaniem sporej części samorządów warto pójść krok dalej i całą ustawę poddać gruntownej zmianie, a być może napisać ją od nowa. ZMP i Unia Metropolii Polskich swego czasu przedstawiły nawet konkretne propozycje zmian w podatku od nieruchomości. Zawarte w nich rozwiązania szły nie tylko w kierunku zdecydowanego różnicowania stawek w zależności od sposobu wykorzystania danej nieruchomości, ale również lokalizacji (wskazując, że ma ona bardzo istotne znaczenie dla jej wartości) i poziomu dochodów mieszkańców danego regionu. W tym celu Polska miałaby zostać podzielona na kilka stref- w każdej z nich obowiązywałyby nieco inne stawki. Absolutnym minimum jest w ocenie samorządowców wypracowanie definicji budynku i budowli dla celów podatkowych. W przypadku większej reformy są oczekiwania, by powiązać podatki z wartością nieruchomości, czyli jednak przejścia w kierunku podatku katastralnego. Tu największe dyskusje będą dotyczyły tego, czy wymiar podatku w zależności od wartości rynkowej nieruchomości powinien dotyczyć wszystkich ich rodzajów, czy jednak nie powinno się przewidzieć pewnych wyjątków, np. w zakresie lokali mieszkalnych. Więcej szczegółów- na pierwszej stronie dodatku.

(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 31.07.2023.).

¨Dziennik Gazeta Prawna¨ odnotowuje z kolei: ¨E-faktury już przesądzone¨. Za niecały rok dobrowolne dziś korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur stanie się obowiązkowe. W piątek Sejm odrzucił senackie weto do nowelizacji. Teraz jest potrzebny tylko podpis prezydenta. Rewolucja w rozliczaniu się z fiskusem jest przesądzona. Najpierw, od 1 lipca 2024 r., e-faktury będą musieli wystawiać czynni podatnicy VAT. Pół roku później ? również podatnicy zwolnieni z VAT. Od tego momentu fiskus będzie mógł już nakładać kary, ale nie za typowe błędy, które często zdarzają się dziś na fakturach papierowych. ? To wszystko będzie widoczne w KSeF, a korekta tego rodzaju błędów nie spotka się z sankcjami ? zapewnia w dzisiejszym wywiadzie dla DPG dyrektor Przemysław Krawczyk z Ministerstwa Finansów. Zaręcza, że skarbówka nie będzie miała nieograniczonego dostępu do faktur ustrukturyzowanych ani nie będzie na ich podstawie na bieżąco sprawdzać rozliczeń danego podatnika- czytamy na pierwszej stronie głównego wydania.

(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨- 31.07.2023.).

¨DGP¨ radzi też: ¨Kto planuje budowę, niech się spieszy¨. Prezydent podpisał ustawę o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. To wielka zmiana w wydawaniu decyzji o warunkach zabudowy (WZ). Jeszcze przez jakiś czas będą one obowiązywały bezterminowo. Ustawa nie tylko skraca czas ważności WZ, lecz także daje gminom możliwość podjęcia decyzji, czy w ogóle je wydawać. Eksperci nie mają wątpliwości ? kto planuje budowę, niech się lepiej postara o wydanie decyzji o warunkach zabudowy już teraz. Najlepiej byłoby, gdyby się one uprawomocniły do 1 stycznia 2026 r. Do tego momentu gminy powinny mieć przyjęte plany ogólne. Jeśli nie zdążą, to budowanie tam będzie bardzo utrudnione- czytamy także na pierwszej stronie głównego wydania.

(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨- 31.07.2023).

¨DGP¨ odnotowuje natomiast szerzej: ¨Przyśpieszenie na finiszu kadencji. Na część zmian czasu zabraknie¨. Sejm odrzucił weto Senatu dotyczące obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur. Zaakceptował też poprawki do nowelizacji, która przewiduje m.in. zmiany w rozliczaniu ZUS i PIT kierowców w transporcie międzynarodowym. Od 1 lipca 2024 r. korzystanie z KSeF stanie się więc obowiązkowe dla czynnych podatników VAT. Natomiast podatnicy zwolnieni z VAT podmiotowo (ze względu na wielkość sprzedaży do 200 tys. zł) lub przedmiotowo (ze względu na rodzaj wykonywanych czynności) będą musieli wystawiać elektroniczne faktury od 1 stycznia 2025 r. Przy tym faktury ustrukturyzowane będą wystawiane tylko między firmami. Nie będzie możliwości wystawiania ich konsumentom ? im faktury będzie wolno wystawiać tylko poza KSeF. Przez pierwsze pół roku funkcjonowania obowiązkowego KSeF przedsiębiorcy nie będą musieli się obawiać kar. Fiskus będzie mógł je nakładać dopiero od 1 stycznia 2025 r.- czytamy na pierwszej stronie głównej wkładki prawnej. ¨DGP¨ wraca do sprawy w obszernej rozmowie z Anną Mytyk, zastępcą dyrektora departamentu podatku od towarów i usług w Ministerstwie Finansów i Przemysławem Krawczykiem, dyrektorem departamentu analiz Krajowej Administracji Skarbowej w Ministerstwie Finansów, w tekście pod hasłem: ¨Szczegóły funkcjonowania KSeF zostaną podane jesienią¨. Więcej- na drugiej stronie głównej wkładki prawnej.

(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 31.07.2023.).

¨DGP¨ odnotowuje równie obszernie: ¨Kto planuje budowę, niech się spieszy¨. Prezydent podpisał nowelizację ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. To rewolucja w wydawaniu decyzji o warunkach zabudowy To najważniejszy od 20 lat akt prawny, wiele zmieniający w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Wprowadza nowe narzędzie planistyczne ? plan ogólny. Ma on podzielić gminę na strefy planistyczne i określić dla nich katalog dopuszczalnych funkcji, maksymalną nadziemną intensywność zabudowy i jej wysokość oraz udział powierzchni biologicznie czynnej. Gminy otrzymają możliwość wyznaczenia obszarów uzupełniania zabudowy i tylko na tych terenach będzie możliwe wydawanie decyzji o warunkach zabudowy. Na pozostałym obszarze nowe obiekty będą mogły być lokalizowane niemal wyłącznie na podstawie planów miejscowych. Ustawa wejdzie w życie 30 dni po opublikowaniu w Dzienniku Ustaw, ale na przyjęcie planów ogólnych, które mają zastąpić studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, gminy mają czas do 1 stycznia 2026 r. Jakie będą zasady realizacji inwestycji między wejściem w życie ustawy a przyjęciem planów ogólnych?  Nadal będą obowiązywały miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego oraz decyzje o warunkach zabudowy wydane przed wejściem w życie nowelizacji. Decyzje WZ, które staną się prawomocne przed 1 stycznia 2026 r., będą obowiązywały bezterminowo. Radykalne zmiany dotyczące decyzji o warunkach zabudowy wejdą w życie od tego dnia, czyli od daty, w której gminy powinny mieć przyjęte plany ogólne. Od 1 stycznia 2026 r. decyzje o warunkach zabudowy będą ważne przez pięć lat od dnia, w którym staną się prawomocne. Jeżeli w powyższym terminie gmina nie przyjmie planu ogólnego, to na jej terenie w ogóle nie będzie możliwe wydanie decyzji WZ. Jeśli gmina nie będzie miała planu ogólnego 1 stycznia 2026 r., to inwestycje można będzie tam prowadzić niemal tylko na terenach, które są objęte miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego. Obecnie obejmują one ok. 30 proc. powierzchni gmin. To oznacza, że na 70 proc. powierzchni Polski brak planów ogólnych może utrudnić budowanie. Zwłaszcza że decyzje o warunkach zabudowy będą wydawane tylko dla nieruchomości położonych na obszarach uzupełnienia zabudowy określanych fakultatywnie w planach ogólnych. Nowe prawo daje narzędzie, które może być alternatywą dla decyzji o warunkach zabudowy. To zintegrowany plan inwestycyjny (ZPI).  Będzie on szczególnym rodzajem planu miejscowego, na podstawie którego będzie można realizować zarówno inwestycje mieszkaniowe, jak i usługowe czy produkcyjne. Jeśli ktoś planuje budowę domu lub inną inwestycję, to warto z podpowiedzi ekspertów skorzystać, z uwagi na zagrożenie nieprzygotowania przez gminy na czas planów ogólnych. Pieniądze na to miały być z KPO. Problemem jest też brak odpowiedniej liczby urbanistów. Waldemar Buda, minister rozwoju i technologii, z którego resortu wyszła nowelizacja, przewidywał, że przyczyni się ona do zwiększenia ilości gruntów pod zabudowę mieszkaniową i zahamowania wzrostu ich cen. Natomiast mocne ograniczenie wydawania WZ powinno skończyć z chaotycznym budowaniem w szczerym polu. W tekście przypomniano o realnych kosztach rozlewającej się zabudowy: 7820 zł kosztuje dodatkowo inwestora budowa domu w odległości powyżej 280 m od istniejącej zwartej zabudowy. Natomiast 231 tys. zł jednorazowo i dodatkowo kolejne 23 tys. zł rocznie to koszt, który budowa takiego domu wywołuje po stronie gminy. Więcej szczegółów- na szóstej stronie głównej wkładki prawnej.

(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 31.07.2023.).

¨DGP¨ także krótko: ¨Mieszkania treningowe zamiast chronionych¨. Funkcjonujące obecnie mieszkania chronione zostaną zastąpione przez lokale treningowe oraz wspomagane. Treningowe będą przeznaczone dla osób, które potrzebują przede wszystkim pomocy w rozwijaniu i utrwalaniu niezależności oraz sprawności w samoobsłudze. Z kolei w mieszkaniach wspomaganych mają przebywać w szczególności osoby niepełnosprawne i w podeszłym wieku, które wymagają pomocy w wykonywaniu czynności niezbędnych w codziennym funkcjonowaniu. Tak wynika z nowelizacji ustawy o pomocy społecznej. Na ostatnim posiedzeniu Sejm poparł poprawkę doprecyzowującą zaproponowaną przez Senat, a pozostałe trzy odrzucił. Teraz nowelizacja trafi do podpisu prezydenta. Nowelizacja doprecyzowuje również kwestie świadczenia usług sąsiedzkich. Dotyczą one głównie osób starszych, które nie wymagają jeszcze stałej opieki. Usługi sąsiedzkie będą obejmować proste zaspokajanie codziennych potrzeb osób wymagających wsparcia, jak zrobienie zakupów czy przygotowywanie posiłków, które nie muszą być realizowane przez kadrę specjalistyczną- czytamy na dziewiątej stronie głównej wkładki prawnej.

(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 31.07.2023.).

¨DGP¨ kolejny dodatek- ¨Rachunkowość i Audyt¨ poświęca jednej kwestii: ¨Nieruchomości nie muszą być środkami trwałymi w księgach rachunkowych¨. Jednostki powinny prezentować sprawozdania finansowe wiernie i rzetelnie, oddając istotę zdarzeń gospodarczych oraz cele i zasady zarządzania swoimi aktywami i pasywami. Kiedy zmianie ulegają modele prowadzenia biznesu, powinno to mieć odzwierciedlenie w księgach i sprawozdaniach. Zagadnienie to dotyczy szczególnie nieruchomości. Z jednej strony coraz więcej jednostek traktuje posiadanie i czerpanie korzyści z nieruchomości jak ważne źródło korzyści ekonomicznych, z drugiej strony zmiany w przepisach nie ułatwiają księgowym i menedżerom decyzji, jak ujmować i wyceniać te ważne aktywa, czytamy w ramach wstępu- na pierwszej stronie dodatku. Lektura dla zainteresowanych- na kolejnych stronach ¨Rachunkowości…¨ w ¨DGP¨.

(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 31.07.2023.).

Zobacz również