Poniedziałek, 28 listopad 2022
¨Czy nasz kraj polegnie w walce ze smogiem¨
¨Kopcą, więc muszą płacić kary¨
¨Mrożenie cen nie skłania do instalacji pieców gazowych¨
¨Mieszkania tańsze już nie będą¨
¨Jeden budynek, dwie różne stawki VAT na sprzątanie¨
¨Obrót węglem przez gminy na preferencyjnych zasadach¨
¨Samorządy
kroczą ścieżką zrównoważonego rozwoju¨
¨Kto zapłaci za niską cenę gazu¨
¨Gazowa tarcza dla najuboższych¨
¨Rząd chce ustawy wiatrakowej przed końcem roku¨
¨Jest już dużo nowych wzorów formularzy podatkowych¨
¨Wniosek o użytkowanie wieczyste wyklucza zasiedzenie gruntu¨
¨Wymogi dla operatora za niskie¨
Więcej poniżej.
¨Prawo co dnia¨ w poniedziałkowej ¨Rzeczpospolitej¨ odnotowuje: ¨Dodatkowe 870 mln na gminne pustostany w BGK¨. Samorządy mogą jeszcze aplikować do Funduszu Dopłat o bezzwrotne wsparcie, m.in. na remonty. Roczny limit środków z budżetu państwa na remonty pustostanów, ale także na TBS czy Społeczne Inicjatywy Mieszkaniowe wynosi 1 mld zł. W tym i następnym roku będzie zasilony dodatkową kwotą 870 mln zł. Do tej pory w ramach funduszu powstało 28 tys. lokali, w tym mieszkań chronionych, miejsc w noclegowniach i domach dla bezdomnych, a kolejne 12 tys. jest w trakcie realizacji. Przyznano bezzwrotnie 3,4 mld zł, co pozwoliło na współfinansowanie ponad 2 tys. przedsięwzięć wartych 7 mld zł. W samej Warszawie w tym roku wyremontowano ok. 1800 lokali. W roku przyszłym stolica chciałaby dostosować do mieszkaniowych standardów kolejnych 1600 lokali. Zastrzega jednak, że z powodu wysokich cen usług i materiałów budowlanych nie wiadomo, ile z planu uda się zrealizować. Gminy mogą prowadzić inwestycje dostosowując swój zasób mieszkaniowy z własnych środków lub starać się o dofinansowanie z BGK. Z danych resortu rozwoju i technologii wynika, że w 2022 r. zakwalifikowano do programu 347 wniosków, 195 dotyczyło remontów pustostanów. Wśród 146 wniosków oczekujących na kwalifikację 72 to też pustostany. W przestrzeni publicznej pojawiają się również inne pomysły na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych rodzin. Wśród nich m.in. nałożenie dodatkowego podatku od niewykorzystanych zasobów mieszkaniowych na ich właścicieli, co miałoby zmusić ich do wstawiania mieszkań na rynek, czy tzw. PRS- y, budowane przez fundusze inwestycyjne. Niedawno PiS zaproponowało możliwość taniego wykupu mieszkań komunalnych przez ich najemców. Samorządy rozważają własne projekty budowy mieszkań, w tym pod wynajem. Więcej szczegółów- na 13 stronie głównego wydania.
(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 28.11.2022.).
¨Prawo co dnia¨ zauważa też: ¨Tani prąd dla wszystkich firm z wynajętym lokalem¨. Nie każdy przedsiębiorca z sektora MŚP skorzysta z zamrożenia cen energii. Z interpretacją przepisów problem mają nawet kancelarie prawne. Do 30 listopada br. firmy z sektora MŚP i gospodarstwa domowe, które chcą skorzystać z zamrożonych cen energii, muszą złożyć stosowne oświadczenie u sprzedawców, z którymi mają podpisane umowy. Ale nie wszystkim będzie dane otrzymać takie upusty. Ustawa ma kilka niedopowiedzeń, które sprawiają trudności interpretacyjne. Przepisy nie precyzują m.in., czy najemca może skorzystać z uprawnienia do ceny maksymalnej (nie ma przecież umowy na dostawę energii), ani czy wynajmujący (zakładając, że jest małym/średnim przedsiębiorcą- a to wcale nie jest oczywiste) ma takie uprawnienia. W ustawie w ogóle nie występuje pojęcie najemcy- ani w przypadku najemcy mieszkania, ani lokalu do prowadzenia w nim działalności gospodarczej. Występuje jedynie określenie odbiorca uprawniony- ten, kto jest odbiorcą końcowym kupującym energię. Więcej- także na 13 stronie głównego wydania.
(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 28.11.2022.).
¨Rz¨ odnotowuje również: ¨Sezon skrytego zabójcy¨. Jakość powietrza w Polsce należy do najgorszych w Europie. Wiele wskazuje na to, że w tym sezonie grzewczym będziemy bić kolejne niechlubne rekordy. Jest ryzyko, że walka ze smogiem wyhamuje. Pierwsze w tym sezonie zimne dni z bezwietrzną i mglistą aurą dały przedsmak tego, co pod względem jakości powietrza czeka nas w najbliższych miesiącach. Polskie miasta trafiły do pierwszej setki najbardziej zanieczyszczonych miast świata: według Air Quality Index, w niedzielę Warszawa była na miejscu 13., a Wrocław na 18. Tydzień temu Kraków był piąty, a Warszawa dziewiąta. Eksperci prognozują, że w porównaniu z poprzednimi sezonami grozi nam wzrost zanieczyszczeń. To fatalna wiadomość i dla naszego zdrowia, i dla portfeli. Zwłaszcza że już w poprzednich latach poziom smogu w kraju należał do najwyższych w Europie. Jak wskazuje rzecznik Polskiego Alarmu Smogowego, pierwszym przejawem polityki prosmogowej rządu jest zawieszenie norm jakości węgla kamiennego. Drugim złym posunięciem jest zezwolenie na spalanie węgla brunatnego w gospodarstwach domowych- do niedawna zakazane. Kolejnym elementem, który zdaniem ekspertów i aktywistów może sprawić, że powietrze w Polsce nie tylko nie będzie się poprawiać, ale może się jeszcze pogorszyć, są próby rozmontowania uchwał antysmogowych w regionach. Walka ze smogiem idzie u nas jak po grudzie, a obecna sytuacja gospodarcza i klimat polityczny nie ułatwiają obywatelom podjęcia decyzji o wymianie pieca. Wystarczy wspomnieć np. ostatnie posunięcia rządu wokół mrożenia ceny gazu (netto) i ewentualnych dopłat rekompensujących powrót do standardowej stawki VAT. Mają zależeć od kryterium dochodowego, którego nie ma przy wypłacie 3 tys. zł dodatku węglowego- czytamy na pierwszej stronie głównego wydania. ¨Rz¨ wraca do sprawy w kolejnym tekście: ¨Czy nasz kraj polegnie w walce ze smogiem¨. Powietrze w Polsce należy do najbardziej zanieczyszczonych w Europie, zwłaszcza jeśli chodzi o pyły zawieszone (PM 10 i PM 2,5) oraz benzo(a)piren, czyli powstającą m.in. przy spalaniu węgla substancję o udowodnionym działaniu kancerogennym. Z najnowszej edycji raportu ¨Jakość powietrza w Europie¨ opublikowanego 24 listopada br. przez Europejską Agencję Środowiska, wynika, że pod względem przekroczenia norm dla tych zanieczyszczeń zajmujemy czołową pozycję zarówno w Unii, jak i w całej Europie. Więcej szczegółów- na 16 stronie części ekonomicznej głównego wydania.
(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 28.11.2022.).
¨Rz¨ zauważa w innym miejscu: ¨Kopcą, więc muszą płacić kary¨. Straż miejska nie zaniechała kontroli pieców. Przez problemy z opałem w tym roku kar może być więcej niż dotąd. Mimo kłopotów z węglem trzeba pilnować, czym palimy w piecach. Straż miejska nie odpuszcza. Z sondy ¨Rz¨ po różnych miejscach w kraju wynika, że ruszyły wzmożone kontrole. Są mandaty i wnioski do sądu. Jedna kara nie wyklucza kolejnych, jeśli w piecu pojawią się śmieci lub niedozwolone materiały. Więcej- na 17 stronie części ekonomicznej głównego wydania.
(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 28.11.2022.).
Niżej w ¨Rz¨ czytamy: ¨Mrożenie cen nie skłania do instalacji pieców gazowych¨. Polacy coraz częściej wybierają pompy ciepła zamiast pieców gazowych przy wymianie źródeł ciepła w ramach programu ¨Czyste powietrze¨. Mrożenie cen gazu nie zmienia tej tendencji. W obliczu rosnących kosztów gazu ziemnego Polacy zdecydowanie częściej wybierają pompy ciepła. Taki wniosek nasuwa się po analizie danych dotyczących programu ¨Czyste powietrze¨, przewidującego dotacje do zamiany tzw. kopciuchów na ekologiczne źródła ciepła. Zainteresowanie pompami ciepła wzrosło mimo mrożenia cen gazu w tym roku. Rząd chce wydłużyć tę decyzję także na 2023 r. W ramach tzw. tarczy energetycznej rząd przedłuży mrożenie cen netto gazu dla najbardziej wrażliwych odbiorców, w tym gospodarstw domowych. Oznacza to, że ceny netto gazu i usług dystrybucji nie wzrosną w 2023 r. w porównaniu z rokiem poprzednim. Założono, że w przyszłym roku wprowadzona zostanie maksymalna cena za paliwa gazowe na poziomie ok. 200 zł/MWh. Wzrośnie jednak stawka podatku VAT, obniżona najpierw do 8 proc., a następnie do 0 proc. Najbardziej wrażliwym odbiorcom zużywającym paliwa gazowe do celów grzewczych przysługiwać ma refundacja zapłaconego VAT. Zwrot dotyczyć ma osób, które spełniają kryterium dochodowe dodatku osłonowego. Więcej szczegółów- również na 17 stronie części ekonomicznej głównego wydania.
(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 28.11.2022.).
¨Rz¨ informuje też: ¨Mieszkania tańsze już nie będą¨. Ceny lokali zaczną znów wyraźnie rosnąć w 2024 i 2025 roku- prognozują ekonomiści Credit Agricole Bank Polska. Do końca 2023 r. przewidują stabilizację. Średnia cena transakcyjna nowych mieszkań w siedmiu miastach kraju (Warszawa, Gdańsk, Gdynia, Łódź, Kraków, Poznań, Wrocław) do końca 2023 r. pozostanie na poziomie z III kw. br. (ponad 11,3 tys. zł za mkw.). Ceny zaczną znów rosnąć w 2024 r. (do 5,5 proc. r./r., średnia 11,9 tys. zł r./r. I w 2025 r. (8,4 proc.- 12,9 tys. zł)- prognozują. Autorzy prognozy podają, powołując się na dane NBP, że od IV kw. 2021 r. do III kw. br. przeciętna cena transakcyjna lokali w siedmiu miastach wzrosła o 10,9 proc., w tym o 4,5 proc. w I kw. 2022 r. Jak dalej czytamy, zaktualizowana prognoza jest warunkowa. Zależy m.in. od stopy bezrobocia czy kosztów budowy osiedli. Według prognoz na przełomie 2022 i 2023 r. ceny materiałów przestaną rosnąć r./r., a w 2023 r. spadną średniorocznie o ok. 5 proc. W latach 2023- 2025 wrócą lekkie wzrosty (ok. 2 proc. rocznie). Niewykluczone jest zmniejszenie liczby zatrudnionych pracowników budowlanych. Niektórzy deweloperzy ¨skapitulują¨ zadowalając się niższymi marżami. Niewykluczone są obniżki cen w celu utrzymania rentowności i płynności. Cytowany w tekście założyciel serwisu tabelaofert.pl zwraca uwagę na spadek popytu i jeszcze większy spadek nowej podaży. W najbliższym kwartale ceny nie będą rosły ze względu na niesprzedane mieszkania wprowadzone do obrotu w ubiegłych latach. Te nieliczne nowe osiedla, które wchodzą na rynek, mają już wyższe ceny. W miarę zastępowania ¨starych¨ projektów nowymi ceny będą rosnąć. Deweloperzy nie są w stanie dostarczyć nowych lokali po obecnych cenach. Więcej szczegółów- na 18 stronie części ekonomicznej głównego wydania.
(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 28.11.2022.).
Kolejny dodatek ¨Rz¨– ¨Podatki i Księgowość¨ zamieszcza tekst: ¨Jeden budynek, dwie różne stawki VAT na sprzątanie¨. Kompleksowe utrzymanie czystości w pomieszczeniach wraz z myciem okien i sprzątaniem posesji przed budynkiem nie jest opodatkowane w sposób jednolity. Część czynności jest obciążona 23- proc. podatkiem, inne korzystają z preferencji. Wiele firm ogłasza przetarg na kompleksowe utrzymanie czystości w swoich pomieszczeniach, wraz z myciem okien i sprzątaniem posesji przed budynkiem. Zdarza się, że oferenci przedstawiają wobec tych czynności bardzo zróżnicowane stawki VAT, co ma wpływ na wycenę łączną kosztów, jakie musi ponieść firma. Warto się zatem zastanowić, jakie stawki VAT należy zastosować do danej czynności- czytamy w ramach wstępu. Więcej- na pierwszej stronie dodatku.
(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 28.11.2022.).
¨Podatki i księgowość¨ zamieszczają również obszerny tekst pod hasłem: ¨Obrót węglem przez gminy na preferencyjnych zasadach¨. Niezależnie od tego, czy gmina będzie prowadzić dystrybucję paliwa stałego samodzielnie czy za pośrednictwem swojej jednostki organizacyjnej (tj. zakładu budżetowego), rozliczy VAT od tej dostawy. Szczegóły dla zainteresowanych- na szóstej i siódmej stronie dodatku.
(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 28.11.2022.).
¨Życie Regionów¨ zamieszcza z kolei tegoroczną, XVIII już edycję ¨Rankingu Samorządów¨. W tekście wprowadzającym- ¨Samorządy kroczą ścieżką zrównoważonego rozwoju¨ czytamy: Mimo ubytków w dochodach własnych i obniżeniu potencjału inwestycyjnego te miasta i gminy, które przygotowały się na gorsze czasy, są w stanie kontynuować swoje strategie rozwojowe. Rok 2021, który jest podstawą tegorocznej edycji Rankingu Samorządów ¨Rz¨ miał słodko- gorzki charakter. Z jednej strony stanowił chwilę oddechu po kryzysie pandemicznym, z drugiej- samorządowe budżety w coraz większym stopniu odczuwały negatywny wpływ rządowych reform w podatku PIT, przede wszystkim w ramach Polskiego Ładu. Dobrze, że nawet w takich warunkach idea zrównoważonego rozwoju nabiera w samorządach coraz większego znaczenia. W Rankingu Samorządów oceniono bowiem dokonania miast i gmin właśnie pod kątem zrównoważonego rozwoju, czyli działań, które są wyrazem dbałości o lokalną społeczność i środowisko przy zachowaniu stabilności finansowej i wysokiej jakości zarządzania- co podkreślono w ramach wstępu na drugiej stronie dodatku. W kategorii miast na prawach powiatu pierwsze miejsce w rankingu zajął Poznań. Tuż za nim uplasował się Kraków, natomiast miejsca ma podium zamykają Gliwice. W kategoriach gmin miejskich i miejsko- wiejskich prym wiodą Starachowice, drugie miejsce zajął Halinów zaś trzecie- Mszczonów. W grupie gmin wiejskich pierwsza lokata przypadła Wielkiej Wsi. Kolejne miejsca na podium zajmują Zielonki i Zabierzów. Więcej szczegółów- na kolejnych stronach dodatku.
(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 28.11.2022.).
¨Dziennik Gazeta Prawna¨ zastanawia się natomiast: ¨Kto zapłaci za niską cenę gazu¨. Rząd liczy, że większość kosztów systemu osłon gazowych wezmą na siebie firmy, a nie budżet państwa. Projekt ustawy o ochronie odbiorców gazu zakłada, że firmy dostarczające paliwo dostaną rekompensatę. Będzie ona uzależniona od tego, o ile zatwierdzona taryfa będzie wyższa niż ustalona cena maksymalna. Ta ? netto ? ma zostać zamrożona na tegorocznym poziomie ? 200,17 zł za MWh. Ale jednocześnie przedsiębiorstwa oferujące gaz będą wpłacały na Fundusz Wypłaty Różnicy Ceny rodzaj opłaty od ponadnormatywnych zysków nazywanej odpisem. W efekcie rekompensaty dla firm za cenę maksymalną w dużej mierze pokrywają one same. Rząd wylicza koszt osłon na ponad 29 mld zł. Wstępne szacunki pokazują, że około dwóch trzecich wezmą na siebie przedsiębiorstwa. To znaczy, że wsad budżetowy byłby poniżej 10 mld zł. Rząd liczy, że ostateczne koszty pomocy będą jeszcze niższe. Z jednej strony wpływ na to może mieć spadek cen gazu na rynku europejskim, z drugiej ? limit cenowy, nad którym pracuje Komisja Europejska. W tej sprawie na razie trwa jednak impas. Zaproponowany przez Komisję cenowy sufit obowiązywałby dopiero w momencie, w którym stawki w kontraktach miesięcznych utrzymywałyby się powyżej 275 euro za MWh przez minimum dwa tygodnie. Zdaniem oponentów pomysłu KE ? wśród których jest m.in. Polska ? taki mechanizm byłby w zasadzie bezzębny. W ciągu ostatniego roku pułap 275 euro za MWh został sforsowany tylko raz, w sierpniu. Ceny utrzymały się wówczas powyżej zaproponowanego poziomu przez tydzień- czytamy na pierwszej stronie głównego wydania.
(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 28.11.2022.).
¨DGP¨ informuje też: ¨Gazowa tarcza dla najuboższych¨. PiS, szykując ustawę o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r., zdecydował się na najmniej kłopotliwy wariant osłon. Cena netto zostanie zamrożona na poziomie z tego roku, dojdzie jednak 23-proc. VAT. Do tego części odbiorców będzie przysługiwał zwrot tego podatku. Przyjęto niekontrowersyjne rozwiązanie, jeśli chodzi o próg dochodowy do zwrotu podatku, znany już z dodatków osłonowych. Na zwrot VAT od gazu mogą liczyć konsumenci, którzy spełnią dwa warunki ? po pierwsze, zgodnie z deklaracją w Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB) gaz to ich źródło ogrzewania; po drugie, spełnią kryterium dochodowe 2,1 tys. zł w gospodarstwie jednoosobowym i 1,5 tys. zł na osobę w wieloosobowym. Rząd szacuje, ze na tym rozwiązaniu skorzysta co najmniej 300 tys. osób. Dla reszty rządowe rozwiązanie oznacza dużo mniejszą od cen rynkowych, ale jednak nadal sporą podwyżkę błękitnego paliwa. Rozliczeniem zwrotu VAT mają się zająć samorządy; projekt ustawy przewiduje, że w ciągu miesiąca od otrzymania faktury za gaz uprawnieni mają się zgłosić do gminy po zwrot podatku. Więcej szczegółów- na drugiej i trzeciej stronie głównego wydania.
(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 28.11.2022.).
¨DGP¨ zauważa w innym miejscu: ¨Rząd chce ustawy wiatrakowej przed końcem roku¨. Ceną za szybkie uchwalenie przepisów znoszących zasadę 10H może być zwiększenie minimalnej odległości od domów nowych instalacji. Nowelizacja tzw. ustawy odległościowej przewiduje skrócenie odległości, w jakiej można stawiać wiatraki, z 10-krotności wysokości instalacji do 500 m od domów. Branża szacuje, że pozwoli to ponad 25-krotnie zwiększyć dostępność terenów pod inwestycje wiatrowe. Zgodnie z projektem nowe elektrownie mają być stawiane na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Projekt zakłada udział społeczności lokalnych w decydowaniu o zasadach ich lokalizowania. Z kolei inwestorów zobowiązuje do wykorzystywania najnowszych technologii, co jest odpowiedzią na antywiatrakową propagandę, zgodnie z którą do Polski są ściągane używane urządzenia, np. z Niemiec. Rada Ministrów przyjęła propozycję zmiany przepisów na początku lipca. 14 lipca trafiła ona do Sejmu, do dziś nie dostała jednak nawet numeru druku. Powód: postawa marszałek Sejmu Elżbiety Witek, blisko związanej z promotorką ustawy antywiatrakowej z 2016 r., obecną europosłanką PiS Anną zalewską. A także opór Solidarnej Polski. Jednak, jak przekonują przedstawiciele rządu, przełom w tej sprawie jest bliski. Szczegóły- na ósmej i dziewiątej stronie głównego wydania.
(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 28.11.2022.).
¨DGP¨ zamieszcza również tekst pod hasłem: ¨Jest już dużo nowych wzorów formularzy podatkowych¨. Ministerstwo Finansów opracowało w tym roku kilkadziesiąt nowych wzorów zeznań, informacji i oświadczeń podatkowych. To konsekwencja licznych zmian wprowadzonych najpierw Polskim Ładem, potem jego korektami. W tabeli ¨DGP¨ zebrał informacje o najważniejszych nowych formularzach dotyczących PIT i CIT. Wskazuje, która wersja jest najnowsza, jakiego okresu rozliczeń dotyczy i jakie zmiany zostały w niej uwzględnione. Przypomnijmy, że od 2022 r. na skutek nowelizacji zwanej Polskim Ładem wzory druków dotyczących podatków dochodowych nie są już ogłaszane w rozporządzeniach ministra finansów. Nie można więc już znaleźć ich w Dzienniku Ustaw. Są one publikowane bezpośrednio w Biuletynie Informacji Publicznej (www.mf.gov.pl zakładka: Co robimy/Podatki/Formularze podatkowe). W związku z tym również projekty nowych druków pojawiają się na stronie resortu (zakładka: Co robimy/Konsul#tacje podatkowe). Aby być na bieżąco, trzeba nieustannie śledzić stronę Ministerstwa Finansów. ¨DGP¨ robi to za swoich czytelników, aby ułatwić im zadanie. Całość- na drugiej i trzeciej stronie głównej wkładki prawnej.
(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 28.11.2022.).
¨DGP¨ informuje też: ¨Wniosek o użytkowanie wieczyste wyklucza zasiedzenie gruntu¨. Skutecznie zawarta wiele lat temu z miastem umowa dzierżawy nie daje możliwości zasiedzenia wydzierżawionego gruntu, jeżeli posiadacz złożył wniosek o ustanowienie użytkowania wieczystego. Tak wynika z wyroku Sądu Najwyższego. Sprawa dotyczyła wniosku o stwierdzenie nabycia nieruchomości przez zasiedzenie. Złożył go Bogusław S., posiadacz działki na warszawskim Mokotowie, na której prowadził działalność gospodarczą. Nieruchomość tę otrzymał po swoim ojcu, który z kolei uzyskał ją w drodze dzierżawy w 1968 r. Jak twierdził przed sądem, działka ta miała być rekompensatą za znacjonalizowane po II wojnie światowej nieruchomości na podstawie dekretu Bieruta. Wniosek o nabycie nieruchomości w drodze zasiedzenia był zaś pokłosiem wcześniejszej sprawy o zwrot działki, którą rozpoczęło miasto Warszawa prawie 15 lat temu. Domagało się wówczas zwrotu tej nieruchomości, żądając zapłaty za bezumowne z niej korzystanie. Sprawa ta została jednak prawomocnie umorzona. Tym razem jednak posiadacz nie uzyskał korzystnego rozstrzygnięcia. Już w sądzie I instancji wniosek został oddalony. Więcej szczegółów- na 10 stronie głównej wkładki prawnej.
(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 28.11.2022.).
W ¨DGP¨ czytamy również: ¨Wymogi dla operatora za niskie¨. Resort rozwoju chce ułatwić nabywanie uprawnień do obsługi maszyn budowlanych, by wypełnić luki kadrowe. Zdaniem firm projekt nowych regulacji nie daje jednak gwarancji odpowiedniej jakości szkoleń. Projektowana ustawa o zasadach nabywania uprawnień do obsługi maszyn i urządzeń technicznych do robót ziemnych, budowlanych i drogowych ma zastąpić tę część rozporządzenia Ministra Gospodarki z 20 września 2001 r. zm.), która dotyczy zdobywania uprawnień przez operatorów sprzętu budowlanego. Jak wskazano w uzasadnieniu projektu, nowa ustawa pozwoli na uzupełnienie dotychczasowych regulacji, a także będzie dla nich właściwą podstawą prawną. Wskazane rozporządzenie powinno bowiem zawierać wyłącznie przepisy dotyczące bhp (bo tylko na taki jego zakres pozwala upoważnienie ustawowe z kodeksu pracy). Firmy z branż, których dotyczy projekt, pozytywnie oceniają przeniesienie regulacji do ustawy i zachowanie dotychczasowej ścieżki nabywania kwalifikacji obejmującej szkolenie i egzamin. Chwalą utrzymanie ważności dotychczasowych dokumentów potwierdzających uprawnienia (obecnie to książka operatora, którą ma zastąpić karta operatora), a także podział uprawnień ze względu na wysokość rusztowań (do 9 m i wyższe). Ich zdaniem słuszny jest też podział maszyn i urządzeń według kryterium masy eksploatacyjnej, a nie, jak dotychczas, wielkości łyżki urządzenia. Pracodawcy uważają jednak, że projektowane regulacje nie dają gwarancji, iż osoba, która ukończy szkolenie i zda egzamin, rzeczywiście nabędzie umiejętności niezbędne do obsługi sprzętu. Mają obawy, czy nowe przepisy zapewnią odpowiednią jakość nadawania uprawnień. A trzeba mieć na uwadze, że problem nie dotyczy samego tylko bezpieczeństwa pracy na budowach, ale przekłada się na bezpieczeństwo osób postronnych. Więcej- na 11 stronie głównej wkładki prawnej.
(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 28.11.2022.).