Poniedziałek, 22 sierpień 2022
¨Zarząd odpowie za niezgłoszenie upadłości¨
¨Ulga pałacyk+ także na ekologiczne ogrzewanie¨
¨Wzbiera fala pozwów o franki¨
¨Jeden dodatek ruszył, rząd wykuwa kolejne¨
¨Polskie przepisy są niezgodne z dyrektywą, ale praktyczniejsze¨
¨Sąd skontrolował treść gwarancji wadialnych¨
¨Od września zaostrzona odpowiedzialność za szkodzenie środowisku¨
¨Dużo chętnych na dodatek węglowy¨
¨Co koniecznie trzeba wiedzieć o opodatkowaniu najmu w 2022 i 2023 r.¨
Więcej poniżej.
¨Prawo co dnia¨ we wtorkowej ¨Rzeczpospolitej¨ odnotowuje: ¨Zarząd odpowie za niezgłoszenie upadłości¨. Kryzys na rynku usług deweloperskich powoli staje się faktem. Niektórzy staną przed zagrożeniem niewypłacalnością. Deweloperom, jak szacują biura maklerskie, w obecnym roku pozostaje do wykupu 629,6 mln zł tytułem obligacji. Natomiast według danych KRD na koniec lipca 2022 r. ich łączne zadłużenie wynosiło 169,1 mln zł. Średni dług jednej firmy deweloperskiej to 38 246 zł. Rekordzistą jest spółka z Mazowsza, która ma 98 przeterminowanych zobowiązań finansowych wobec 23 wierzycieli, na łączną kwotę 11,7 mln zł. Największe długi- 67,5 mln zł- deweloperzy mają wobec instytucji finansowych (banków, firm windykacyjnych i towarzystw ubezpieczeniowych). Następne w kolejce po pieniądze czekają firmy budowlane- 30,9 mln zł, firmy handlowe- 24,2 mln zł oraz produkcyjne- 12,3 mln zł. Niewypłacalność jest przesłanką zarówno do złożenia wniosku o otwarcie restrukturyzacji dłużnika, jak również wniosku o ogłoszenie jego upadłości. Brak terminowego złożenia wniosku o upadłość dłużnika przez obowiązanego do tego reprezentanta może być zakwalifikowany jako delikt w oparciu o ogólne przepisy kodeksu cywilnego. Nie ma znaczenia, kto i jakie funkcje pełni w zarządzie spółki. Zarząd odpowiada prawnie za wszystkie niespłacone długi firmy. Odpowiedzialność nie ma ograniczenia kwotowego, nie zależy od wysokości wynagrodzenia ani możliwości uzyskania wynagrodzenia. Jedyną czynnością, którą może wykonać zarząd, a która go ratuje przed odpowiedzialnością, jest zawarcie porozumienia przesuwającego termin płatności, tzw. rolowanie obligacji, wydłużenie zapłaty kredytu- o ile zarząd osiągnie porozumienie ze wszystkimi wierzycielami. Jak dalej czytamy, 85 proc. długu odsetkowego deweloperów pochodzi z obligacji. Z kolei 15 proc. długu odsetkowego firm deweloperskich pochodzi z kredytów. Więcej szczegółów- na 10 stronie głównego wydania.
(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 22.08.2022.).
¨Prawo co dnia¨ informuje też: ¨Ulga pałacyk+ także na ekologiczne ogrzewanie¨. Właściciel zabytkowego młyna odliczy od dochodu połowę wydatków na instalację paneli fotowoltaicznych. Miłośnicy zabytkowych nieruchomości mogą korzystać z wprowadzonej przez Polski Ład podatkowej ulgi. Także wtedy, gdy zainwestują w ekologiczne ogrzewanie. Potwierdza to interpretacja dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Wystąpił o nią właściciel starego młyna wpisanego do rejestru zabytków. Rozpoczął jego kompleksową rozbudowę. M.in. założył na dachu instalację fotowoltaiczną. Czy może skorzystać z ulgi pałacyk+? Skarbówka nie miała nic przeciwko. Potwierdza, że przysługuje mu odliczenie połowy wydatków. Ulgę wykaże w zeznaniu rocznym. Obowiązuje ona od 1 stycznia 2022 r. Nowelizacja Polskiego Ładu likwiduje odpis na nabycie zabytków. Odliczyć będzie można tylko wydatki na ich konserwację, restaurację bądź roboty budowlane. Zmiany wejdą w życie 1 stycznia 2023 r.- czytamy na 11 stronie głównego wydania.
(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 22.08.2022.).
¨Rz¨ informuje również: ¨Wzbiera fala pozwów o franki¨. Bankowcy oczekują wzmożonej liczby spraw sądowych w sprawie kredytów walutowych zarówno w tym, jak i przyszłym roku. Jednym z powodów jest drożejący frank. Liczba pozwów składanych przez tzw. frankowiczów dynamicznie rośnie. Na koniec pierwszej połowy 2022 r. mogło być ich ogółem (jak podaje BOŚ Bank) ok. 95 tys. wobec ok. 80 tys. na koniec 2021 r. Podobną dynamikę widać w sprawozdaniach poszczególnych banków. PKO BP, instytucja, która udzieliła najwięcej kredytów we frankach, podaje, że na koniec czerwca tego roku przeciwko niej toczyło się 15,87 tys. postępowań sądowych (o łącznej wartości sporu 5,5 mld zł). To o 29 proc. więcej niż na koniec 2021 r. i o 77 proc. niż rok wcześniej. Z kolei mBank informuje o 15,7 tys. pozwów indywidualnych, co oznacza wzrost odpowiednio o 20 i 56 proc. W sumie siedem banków, które wzięto pod uwagę, musi obecnie procesować się w 61,5 tys. sprawach frankowych. Tymczasem na koniec grudnia 2021 r. takich spraw w toku było 49,4 tys. (+24 proc.), a na koniec czerwca- 36,6 tys. (niemal +70 proc.). Co więcej, bankowcy spodziewają się, że fala pozwów od frankowiczów będzie utrzymywać się na podwyższonym poziomie przez najbliższych kilka kwartałów. Ilość wyroków w sprawach frankowych w ostatnich miesiącach stale rośnie, a co istotne, sąd przeważnie przyznaje rację frankowiczom. Potwierdzają to dane banków. Tu wskaźnik rozstrzygnięć korzystnych dla kredytobiorców sięga od 70 proc. w przypadku BNP Paribas do ok. 90 proc. w przypadku mBanku. Duży wpływ na decyzje frankowiczów może mieć też fakt, że kredyty w tej walucie stają się coraz większym obciążeniem dla budżetów domowych. Więcej szczegółów- na 17 stronie części ekonomicznej głównego wydania.
(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 22.08.2022.).
¨Dziennik Gazeta Prawna¨ odnotowuje z kolei: ¨Jeden dodatek ruszył, rząd wykuwa kolejne¨. W rządzie wciąż są dyskutowane pomysły na zmiany w szykowanej ustawie o dodatkach paliwowych. Opozycja nie zamierza tym razem stawać okoniem. Samorządy już przyjmują wnioski o dodatek węglowy i narzekają na niejasności w procedurach. Propozycje, by do ustawy dołączyć kolejny dodatek ? dla osób kupujących butle z gazem ? uzasadniany jest przez jego zwolenników tym, że ten rodzaj paliwa również zdrożał. Jeszcze w 2020 r. zakup butli i 11 kg propanu-butanu oznaczał wydatek do ok. 100 zł. Dziś to nierzadko ponad 200 zł. Sama wymiana butli to dziś połowa tej kwoty. Ale nie wszyscy w rządzie są przekonani do tego pomysłu. Możliwe, że projektem ustawy wprowadzającym nowe dodatki paliwowe rząd zajmie się na jutrzejszym posiedzeniu. Projekt był w porządku obrad rządu w zeszłym tygodniu. Projekt ustawy ma być przyjęty na wrześniowym posiedzeniu Sejmu. To planowane jest na 14?16 września. Ale, jak słyszymy, ¨na 99,9 proc.¨ zwołane będzie dodatkowe posiedzenie. Wstępnie mówi się o 2 września. W samorządach od kilku dni trwa akcja przyjmowania wniosków o dodatek węglowy. W zeszłym tygodniu rząd przyjął wzór wniosku, jednolity dla całego kraju. I tu nie obyło się bez zamieszania. ? Dochodziły do nas sygnały, że w niektórych gminach ludzie składali wnioski już wcześniej, bo pojawił się tzw. poglądowy wniosek. Część gmin przyjmowała te wnioski do weryfikacji, a część mówiła, by poczekać na właściwy wniosek ? przyznaje osoba z rządu. Samorządy wciąż skarżą się, że wiele spraw związanych z ustawą o dodatku węglowym jest dla nich niejasnych. Wątpliwości najczęściej dotyczą tego, kto ma prawo do tego dodatku, a kto nie, zwłaszcza gdy informacje z wniosku nie pokrywają się z danymi z Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. Samorządowcy mówią, że kłopoty są związane także z tytułami własności lokalu czy budynków wielorodzinnych. Więcej szczegółów- na drugiej i trzeciej stronie głównego wydania.
(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 22.08.2022.).
¨DGP¨ zamieszcza również tekst pod hasłem: ¨Polskie przepisy są niezgodne z dyrektywą, ale praktyczniejsze¨. Jeżeli podatnik jest w stanie udowodnić, że użytkowanie nieruchomości rozpoczęło się w innym momencie niż jej nabycie, to dyrektywa i wyrok WSA w Warszawie otwierają pole do wygranej w ewentualnym sporze z fiskusem- twierdzi Andrzej Nikończyk, doradca podatkowy, partner w KNDP. Pierwszym zasiedleniem jest rozpoczęcie właściwego używania, czyli ¨konsumpcji¨ budynku lub jego części (lokalu) ? orzekł WSA w Warszawie 5 sierpnia 2022 r. Wyjaśnił (na razie w ustnym uzasadnieniu), że obecne przepisy ustawy o VAT dotyczące pierwszego zasiedlenia nie odzwierciedlają prawidłowo regulacji zawartej w unijnej dyrektywie i trzeba sięgać bezpośrednio do niej oraz do orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE. W ocenie rozmówcy ¨DGP¨ to pierwsze orzeczenie, w którym sąd zwrócił uwagę na niezgodność polskich przepisów o pierwszym zasiedleniu z dyrektywą VAT. Nie ma wątpliwości, że taka niezgodność faktycznie występuje. Dotychczas niewiele osób zwracało na to uwagę, ponieważ nasza krajowa konstrukcja zawiera pewne domniemania, które de facto ułatwiają życie fiskusowi (łatwiej jest kontrolować transakcje sprzedaży nieruchomości), ale i dają większą pewność samym podatnikom. Odpowiadając na pytanie, w jaki sposób podatnik może udowodnić, w którym momencie doszło do użytkowania, czyli ¨konsumpcji¨ nieruchomości wskazuje: Przykładowo, jeśli podatnik rozpoczyna użytkowanie we własnym zakresie, to dowodem mogą być np. faktury dotyczące remontu albo umowa o wykończenie. Można uzyskać oświadczenia członków rodziny i sąsiadów stwierdzające, kiedy podatnik wprowadził się do mieszkania, czyli kiedy doszło do zasiedlenia. Dowodem może być również moment zameldowania lub pierwsza umowa najmu. Są sytuacje, w których pierwsze użytkowanie będzie łatwo udowodnić, ale niewątpliwie są również takie, kiedy będzie to utrudnione. Pełny tekst rozmowy- na czwartej stronie głównej wkładki prawnej.
(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 22.08.2022.).
W ¨DGP¨ również czytamy: ¨Sąd skontrolował treść gwarancji wadialnych¨. Gwarancje zastrzegające, że żądanie zapłaty musi zostać złożone w terminie, nie dyskwalifikują oferty ? uznał Sąd Zamówień Publicznych w dwóch najnowszych wyrokach. To kolejna odsłona opisywanego przez ¨DGP¨ sporu interpretacyjnego sprawiającego, że firmy tracą szanse na wygrywanie wielomilionowych przetargów z powodu treści dokumentów, na których wystawienie nie mają wpływu. Chodzi o gwarancje wadialne. Część banków i ubezpieczycieli zaznacza w nich, że żądanie zapłaty z gwarancji musi zostać zgłoszone w terminie jej ważności. To zaś jest kwestionowane przed Krajową Izbą Odwoławczą, która w części wyroków (orzecznictwo nie jest tu jednolite) uznaje, że taka treść niewystarczająco zabezpiecza interes zamawiających. W praktyce skraca bowiem termin obowiązywania gwarancji. Zanim zamawiający wystąpi do gwaranta i prześle pismo, może upłynąć kilka dni. Tymczasem przesłanki do zatrzymania wadium mogą się ziścić nawet w ostatniej chwili. W ostatnim czasie w tej kwestii dwukrotnie wypowiedział się Sąd Zamówień Publicznych, w obydwu wyrokach uznając, że taka klauzula nie dyskwalifikuje oferty. Najnowszy wyrok zapadł w miniony czwartek. Jeśli weźmiemy pod uwagę specjalistyczny charakter Sądu Zamówień Publicznych i jego niewielki skład, można spodziewać się, że jest to początek linii orzeczniczej. Gdyby tak się stało, to prawdopodobnie z czasem musiałaby się do niego również dostosować KIO. Problemowi rozbieżnych interpretacji w zakresie tych samych treści gwarancji wadialnych przygląda się również Urząd Zamówień Publicznych, który zapowiedział analizę najnowszego orzecznictwa, a także przygotowanie własnej opinii prawnej w tej sprawie. Więcej szczegółów- na szóstej stronie głównej wkładki prawnej.
(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 22.08.2022.).
¨DGP¨ zapowiada też: ¨Od września zaostrzona odpowiedzialność za szkodzenie środowisku¨. W Dzienniku ustaw została już opublikowana ustawa o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania przestępczości środowiskowej. Po 14-dniowym okresie vacatio legis nowe przepisy wejdą w życie 1 września. Przygotowane w Ministerstwie Klimatu i Środowiska regulacje mają w większym stopniu odstraszać od popełnienia przestępstw na szkodę środowiska naturalnego i ułatwić wyciąganie konsekwencji wobec firm winnych zniszczeniom w świecie przyrody. Z pięciu do ośmiu lat wzrośnie maksymalna kara pozbawienia wolności za spowodowanie zniszczenia w świecie roślinnym lub zwierzęcym w znacznych rozmiarach. Taka sama zmiana dotyczy sankcji za zanieczyszczenie wody lub powietrza w sposób istotnie obniżający ich jakość bądź zagrażający ludzkiemu życiu lub zdrowiu. Ostrzej mają też być karane czyny związane z gospodarką odpadami ? za ich nielegalny przywóz z zagranicy sądy będą mogły teraz wymierzyć od 2 do 12 lat pozbawienia wolności, a za składowanie i przetwarzanie odpadów w sposób zagrażający ludziom lub środowisku ? od roku do 10 lat. Szczegóły- na ósmej stronie głównej wkładki prawnej.
(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 22.08.2022.).
¨DGP¨ odnotowuje również: ¨Dużo chętnych na dodatek węglowy¨. Masowo rośnie liczba osób składających w gminach wnioski o 3 tys. zł na zakup opału. Na wypłatę świadczenia muszą jednak poczekać, aż samorządy otrzymają na ten cel pieniądze od wojewodów. Osoby, które ogrzewają swoje domy i mieszkania węglem, nie zwlekają ze składaniem wniosków o wypłatę dodatku węglowego. Tak wynika z informacji przekazanych ¨DGP¨ przez samorządy, które zaczęły w ubiegłym tygodniu je przyjmować. Ich rozpatrywanie w dużej części gmin rusza dzisiaj. Nie mają na to dużo czasu, bo wypłata świadczenia ma być zrealizowana w ciągu miesiąca od złożenia wniosku. Co istotne, chociaż ustawa o dodatku węglowym weszła w życie 12 sierpnia, to rozporządzenie określające wzór wniosku, który trzeba w tym celu złożyć, zostało ogłoszone dopiero 16 sierpnia i zaczęło obowiązywać od następnego dnia. Mimo to niektóre osoby nie czekały na przepisy wykonawcze i zrobiły to, korzystając z druku, który był załączony do projektu rozporządzenia. Urzędnicy starali się je przekonywać, aby wstrzymali się chwilę, ale formalnie nie mieli podstaw do odmowy przyjęcia wniosku. Tyle że, jak się spodziewano, ostateczna wersja druku, która znalazła się w opublikowanym rozporządzeniu, została zmodyfikowana w porównaniu do tej pierwotnej. Ponadto, aby gminy mogły wypłacić dodatki, potrzebują do tego pieniędzy od wojewodów. Ci zaś nie wysłali im jeszcze druków służących do złożenia zapotrzebowania na środki. Urzędnicy zwracają też uwagę, że w niektórych przypadkach problematyczne może być ustalenie prawa do dodatku. Chodzi tutaj przede wszystkim o sytuacje, gdy w jednym budynku jest kilka gospodarstw domowych, które korzystają z jednego pieca i każde z nich wnioskuje o dodatek. Problematyczna jest również kwestia przyznania dodatku mieszkańcom bloków i kamienic. Te wątpliwości stara się wyjaśnić Ministerstwo Klimatu i Środowiska, które przygotowało odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania. Przy czym wygląda na to, że sam resort nie jest do końca pewny, jak interpretować przepisy. Początkowo wskazywał bowiem, że jeśli w budynku są dwa gospodarstwa domowe i jeden kocioł węglowy, to wtedy przysługuje tylko jeden dodatek węglowy. Potem jednak resort zmienił swoje stanowisko i teraz podaje, że świadczenie może otrzymać każde z nich- czytamy na dziewiątej stronie głównej wkładki prawnej.
(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 22.08.2022.).
Kolejny dodatek ¨DGP¨– ¨Podatki i Księgowość¨ radzi obszernie: ¨Co koniecznie trzeba wiedzieć o opodatkowaniu najmu w 2022 i 2023 r.¨. Obecny rok to dla wynajmujących mieszkania prawdziwy rollercoaster. A ostatnie zmiany, wprowadzone od 1 lipca br., to tylko kolejny element zamieszania. Od początku roku obowiązuje przecież Polski Ład 1.0, który wykluczył możliwość amortyzacji mieszkań zakupionych w 2022 r. Amortyzować można ? i to jedynie do końca 2022 r. ? nieruchomości mieszkalne nabyte przed 2022 r. Od 1 lipca zaś mamy już Polski Ład 2.0, który przewiduje możliwość zmiany formy opodatkowania najmu nieruchomości z ryczałtu na skalę PIT. Przy czym z takiej opcji mogą skorzystać jedynie właściciele, którzy na początku 2022 r. wybrali ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Ustawodawca daje im możliwość przemyślenia swojego wyboru i zmiany na skalę PIT niezależnie od tego, czy wynajmują mieszkania prywatnie, czy robią to w ramach działalności gospodarczej. Ale co ważne ? tylko jednorazowo. Od 1 stycznia 2023 r. jedyną formą opodatkowania najmu prywatnego będzie ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. To oznacza, że nie będzie można uwzględniać kosztów uzyskania przychodów, w tym amortyzować mieszkań. Ograniczenie to wzbudza kontrowersje i niewykluczone, że jeśli sprawy dotyczące amortyzacji lokali trafią do sądów, to podatnicy zaczną wygrywać spory o amortyzację z fiskusem. Podkreślmy też, że likwidacja rozliczenia najmu prywatnego według skali PIT i obowiązek opodatkowania ryczałtem dotyczy najmu wszystkich nieruchomości, a nie tylko mieszkalnych. A zatem jeśli podatnik wynajmuje lokale użytkowe w ramach najmu prywatnego (poza działalnością gospodarczą), to przychód z nich również będzie musiał opodatkować ryczałtem. Więcej szczegółów- na pierwszej stronie dodatku.
(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 22.08.2022.).