Poniedziałek, 19 grudzień 2022

¨Prąd droższy mimo mrożenia stawek?¨
¨Chwilówki mają już nie straszyć¨
¨Taryfy w górę, rachunki (na razie) bez zmian¨
¨Duże zmiany na giełdzie i w rachunkach gospodarstw domowych¨
¨Superurząd zwalczy zatory¨
¨UOKiK ma się stać superurzędem do walki z dłużnikami¨
¨Fiskus nie może zawyżać podatku od budynków¨
¨Konsument może część kredytu wykorzystać na cele firmowe¨
¨Dopłaty za nocleg i wyżywienie niezgodne z unijną dyrektywą¨
¨Wnioskujący o dodatek elektryczny otrzyma zaświadczenie o zużyciu prądu¨

Więcej poniżej.

Poniedziałkowa ¨Rzeczpospolita¨ zamieszcza tekst pod hasłem: ¨Prąd droższy mimo mrożenia stawek?¨. Niezależnie od zamrożenia cen energii rachunki za prąd mogą wzrosnąć o kilkanaście procent. Wszystko przez skok ceny energii powyżej limitu zużycia ustalonego przez rząd. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki zatwierdził 17 grudnia br. nowe taryfy na sprzedaż energii dla gospodarstw domowych czterem tzw. sprzedawcom z urzędu (PGE Obrót, Tauron Sprzedaż, Enea i Energa Obrót). Patrząc na same taryfy, tylko za energię elektryczną na 2023 r. największą stawkę za energię otrzymała Energa (1131,8 zł/ MWh), dalej Tauron (1121,9 zł), PGE (1054,4 zł), Enea (1056,7 zł). Taryfy na 2022 r. były znacznie niższe- odpowiednio: 413,1 zł /MWh, 414,7 zł i 414,2 zł. W efekcie przyjętej w październiku ustawy o mrożeniu cen energii odbiorcy indywidualni nie odczują  takich podwyżek i będą płacić tyle, ile w 2022 r. Różnica między zamrożoną ceną a taryfą będzie pokryta przez rekompensaty wypłacone z Funduszu Wypłaty Różnicy Ceny, na który złożą się wytwórcy energii ograniczając swoje marże. W efekcie ustawy o mrożeniu cen energii, w nadchodzącym roku jej ceny dla odbiorców do określonych limitów zużycia (2 MWh. 2,6 MWh/ 3MWh) zostały zamrożone na poziomie taryf dla spółek obrotu ze stycznia 2022 r. Jeśli jednak zużyjemy więcej niż podane wcześniej limity dla poszczególnych grup odbiorców, to będziemy płacić za każdą KWh więcej. Łączna zmiana rachunku za energię elektryczną w tych miesiącach, kiedy przekroczymy wspomniany próg, w przypadku Enei będzie wynosić 60 proc. więcej (84,6 zł/mies.), Energi 56,7 proc. (88,3 zł/mies.), PGE 60,5- 61 proc. (90,8 zł/mies.), Tauronu 59- 61 proc. (83,1- 85,4 zł/mies.). Oznacza to, że wielkość zużycia zdecyduje o tym, czy i o ile zapłacimy więcej za prąd w 2023 r. Może to być od kilku do kilkunastu procent w skali roku- czytamy na 20 stronie części ekonomicznej głównego wydania.

(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 19.12.2022.).

¨Prawo co dnia¨ zauważa z kolei: ¨Chwilówki mają już nie straszyć¨. Udzielający pożyczki ma wyraźnie informować przed zawarciem umowy o łącznej wysokości kosztów oraz odsetek. W niedzielę formalnie, a praktycznie w ten poniedziałek, zaczynają obowiązywać ograniczenia antylichwiarskie. Pytanie, czy firmy pożyczkowe przestawią się organizacyjnie wytrzymując obniżki ich wynagrodzenia, by przetrwać na rynku. Podczas prac legislacyjnych emocje budził przede wszystkim wprowadzony limit tzw. pozaodsetkowych kosztów pożyczki, takich jak: marże, prowizje, opłaty za przygotowanie umowy i jej obsługę, ubezpieczenie, które w całym okresie spłaty nie mogą być według nowej ustawy wyższe od 5 proc. całkowitej kwoty pożyczki w przypadku tzw. chwilówek, czyli pożyczek zaciąganych do 30 dni. A w przypadku dłuższych pożyczek koszty pozaodsetkowe nie mogą przekroczyć 10 proc. za udzielenie pożyczki, plus dodatkowe 10 proc. za każdy rok pożyczki, nie więcej jednak niż 45 proc. od całej transakcji. Więcej szczegółów- na 10 stronie głównego wydania.

(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 19.12.2022.).

¨Dziennik Gazeta Prawna¨ odnotowuje równie obszernie: ¨Taryfy w górę, rachunki (na razie) bez zmian¨. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki podał w sobotę taryfy, po jakich gospodarstwa domowe kupować będą energię elektryczną i gaz. Rafał Gawin postanowił, że ceny energii elektrycznej wzrosną w styczniu średnio o ok. 45 proc. Podobna będzie skala podwyżek taryf dystrybucyjnych. Jednak na mocy przyjętych niedawno przepisów odbiorcy indywidualni, dopóki nie przekroczą ustawowych limitów rocznego zużycia (od 2 do 3 tys. kWh), zapłacą rachunki według dotychczasowych stawek. Należąca do Orlenu firma PGNiG Obrót Detaliczny dostarczy do naszych domów gaz po cenie 200,17 zł/MWh. To taka sama stawka jak w 2022 r. Taryfa pomocna w ustalaniu rekompensaty dla PGNiG OD wzrosła do 650 zł/MWh. Będzie obowiązywała do końca marca 2023 r. Na Towarowej Giełdzie Energii, po gwałtownym wzroście w listopadzie, ceny prądu z dostawą w 2023 r. ostatnio stopniowo się obniżały. Eksperci zwracają uwagę na duży spadek obrotów po zniesieniu obliga giełdowego. Mniejsza płynność przyczynia się do większych wahań cen i utrudnia wykorzystywanie rynku do zabezpieczania się przed niekorzystnymi zmianami kursów- czytamy na pierwszej stronie głównego wydania. ¨DGP¨ wraca do sprawy w kolejnym tekście: ¨Duże zmiany na giełdzie i w rachunkach gospodarstw domowych¨. Wzrost cen prądu z dostawą w przyszłym roku o 55 proc. i ich spadek o 30 proc. w notowaniach na TGE w ciągu mniej więcej miesiąca. Prezes URE zatwierdził w sobotę ceny na 2023 r. dla odbiorców wrażliwych- zarówno taryfy za dystrybucję, jak i za samą energię wzrosną od stycznia średnio o ok. 45 proc. Więcej szczegółów- na drugiej stronie głównego wydania.

(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 19.12.2022.).

¨DGP¨ informuje również: ¨Superurząd zwalczy zatory¨. Od 1 stycznia 2024 r. prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów otrzyma dostęp do każdej faktury ustrukturyzowanej w celu m.in. walki z zatorami płatniczymi. Podobne uprawnienia zyskają też inne organy państwowe. To jedna ze zmian przewidzianych w grudniowym projekcie nowelizacji ustawy o VAT, który wdraża obowiązkowe e-fakturowanie. Zdaniem ekspertów na największego wygranego nowych rozwiązań wyrasta UOKiK, którego kompetencje zostaną znacząco rozszerzone. Także dzięki temu, że projekt zakłada, iż od 1 lipca 2024 r. każdy przedsiębiorca opłacający fakturę ustrukturyzowaną musiałby podawać jej numer w Krajowym Systemie e-Faktur. Takie faktury mogą być wystawiane za pomocą KSeF już od początku br., ale od 1 stycznia 2024 r. staną się obowiązkowe dla polskich przedsiębiorców. Wejście w życie projektu oznaczałoby, że urzędnikom UOKiK łatwiej niż obecnie byłoby sprawdzić, czy faktura została opłacona w przewidzianym na to terminie. To zaś budzi zarówno nadzieje, jak i obawy. Zarazem jednak dzięki nowym rozwiązaniom UOKiK będzie sprawniej zwalczał zatory płatnicze, czyli jeden z największych koszmarów polskich przedsiębiorców. Po wejściu w życie nowych przepisów wykrywanie niesolidnych kontrahentów stałoby się prostsze niż obecnie. Prezes UOKiK mógłby łatwiej identyfikować przedsiębiorców, którzy przez trzy kolejne miesiące nie zapłacili (bądź spóźniali się z zapłatą) sumy wymagalnych świadczeń pieniężnych na kwotę co najmniej 2 mln zł. Takim dłużnikom grożą surowe kary, których wysokość wyliczana jest zgodnie ze specjalnym algorytmem. Od 8 grudnia br. został on znowelizowany w ten sposób, że im dłużej przedsiębiorca zalega z płatnościami na rzecz kontrahenta, tym dotkliwsza może być nałożona na niego kara- czytamy na pierwszej stronie głównego wydania. ¨DGP¨ kontynuuje wątek w obszernym tekście: ¨UOKiK ma się stać superurzędem do walki z dłużnikami¨. Od początku 2024 r. szef Krajowej Administracji Skarbowej ma udostępniać faktury ustrukturyzowane prezesowi UOKiK. Od 1 lipca 2024 r. każdy przedsiębiorca opłacający taką fakturę będzie musiał podać jej numer w Krajowym Systemie e- Faktur. Największym wygranym okazuje się prezes UOKiK, który dostanie superbroń w walce z zatorami płatniczymi. Szczegóły- na pierwszej stronie głównej wkładki prawnej.

(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 19.12.2022.).

¨DGP¨ zauważa w inny miejscu: ¨Fiskus nie może zawyżać podatku od budynków¨. Spółka z grupy kapitałowej ma prawo odliczyć całą kwotę 10 mln zł przy zapłacie podatku od przychodów z budynków, jeżeli nie ma udziałów w podmiotach będących właścicielami budynków ? orzekł Naczelny Sąd Administracyjny. Chodziło o daninę od przychodów z budynków będących przedmiotem umowy najmu lub podobnej (art. 24b ustawy o CIT). Podstawą opodatkowania jest tu wartość początkowa brutto budynków pomniejszona o 10 mln zł. Spór z fiskusem toczył się o to, jak liczyć kwotę 10 mln zł (zmniejszającą podstawę opodatkowania) w sytuacji, gdy podatnik należy do grupy kapitałowej. Z art. 24b ust. 10 ustawy o CIT wynika, że jeśli podatnik posiada co najmniej 25 proc. udziałów w kapitale innego podmiotu powiązanego, to kwotę 10 mln zł ustala się w takiej proporcji, w jakiej przychód z budynków pozostaje do ogólnej kwoty takich przychodów oraz podmiotów z nim powiązanych. WSA we Wrocławiu uchylając interpretację fiskusa  zgodził się ze spółką, że jeśli posiada ona udziały wyłącznie w podmiotach, które nie są właścicielami budynków, to nie stosuje się tu proporcji określonej we wspomnianym artykule ustawy o CIT. Przyznał jej rację, że przepis ten odnosi się wyłącznie do podmiotów, w których kapitale spółka ma udziały. Nie odnosi się natomiast do podmiotów, które mają udziały w kapitale spółki. Sąd wyjaśnił, że wskazuje na to wykładnia literalna. Z rozstrzygnięciem tym zgodził się NSA. Orzekł, że aby zastosować proporcję, spółka musiałaby posiadać udziały w innych podmiotach będących właścicielami budynków. Więcej szczegółów- na trzeciej stronie głównej wkładki prawnej.

(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 19.12.2022.).

¨DGP¨ zauważa w innym miejscu: ¨Konsument może część kredytu wykorzystać na cele firmowe¨. Przeznaczenie części kwoty kredytu, nawet więcej niż znikomej, na cele związane z działalnością gospodarczą nie pozbawia kredytobiorcy statusu konsumenta ? stwierdził rzecznik generalny Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Jego zdaniem do zastosowania ochrony przyznawanej przez unijne dyrektywy konsumenckie wystarczy, by cel gospodarczy nie był w kontekście umowy kredytowej dominujący. Pytania prejudycjalne w tej sprawie skierował do Luksemburga Sąd Rejonowy dla Warszawy Woli rozpatrujący jedną ze spraw frankowych. Postępowanie przeciwko bankowi zainicjowało małżeństwo, które w 2006 r. zaciągnęło kredyt hipoteczny indeksowany do kursu franka szwajcarskiego. Łączna kwota wyniosła niemal 200 tys. zł. Z tej sumy 70 tys. zł zostało przeznaczone na spłatę zadłużenia wynikłego z działalności gospodarczej kredytobiorczyni. Pozostałą część małżeństwo wykorzystało na zakup nieruchomości na własne potrzeby. W 2018 r. złożyli oni pozew przeciwko bankowi, podważając część klauzul i domagając się zwrotu niesłusznie pobranych pieniędzy. Bank bronił się, twierdząc, że przyznana konsumentom ochrona przed nieuczciwymi warunkami umownymi nie może objąć tych kredytobiorców, bo znacząca część otrzymanej przez nich kwoty została przeznaczona na cele związane z działalnością gospodarczą. W swojej opinii rzecznik TSUE przyznał rację kredytobiorcom. Podkreślił, że pojęcie konsumenta na potrzeby stosowania dyrektywy 93/13 w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich należy interpretować szeroko, także w odniesieniu do umów o podwójnym celu ? konsumenckim i związanym z działalnością gospodarczą. Więcej szczegółów- na szóstej stronie głównej wkładki prawnej.

(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 19.12.2022.).

¨DGP¨ informuje w innym miejscu: ¨Dopłaty za nocleg i wyżywienie niezgodne z unijną dyrektywą¨. Nawet 1,8 tys. zł miesięcznie będzie musiał dopłacić ukraiński uchodźca do kosztów utrzymania w Polsce. Eksperci ostrzegają, że przyjęte przepisy są niezgodne z unijną dyrektywą o ochronie tymczasowej. Stowarzyszenie Interwencji Prawnej (SIP) skierowało skargę do Komisji Europejskiej w sprawie m.in. uchwalonych właśnie przez Sejm przepisów zobowiązujących uchodźców, którzy mieszkają w miejscach zbiorowego zakwaterowania, do partycypowania w kosztach utrzymania. Eksperci wyjaśniają, że takie miejsca to schronienia na czas kryzysu, które zazwyczaj zapewniają bardzo niski standard życia. ? Jest to podstawowa pomoc humanitarna, która nie może być odpłatna ani ograniczona czasowo ? tłumaczy adw. Małgorzata Jaźwińska z SIP. Na ostatnim posiedzeniu Sejm uchwalił nowelizację ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw (dalej: specustawa ukraińska), która wprowadzi wymóg pokrycia części kosztów utrzymania przez Ukraińców przebywających w miejscach zbiorowego zakwaterowania. Po 120 dniach pobytu w naszym kraju będą musieli dopłacić maksymalnie 40 zł dziennie, a po 180 dniach od przyjazdu ? do 60 zł za dzień. Jak na kieszeń uciekiniera wojennego to całkiem sporo ? w skali miesiąca nawet 1,8 tys. zł. Rząd chce w ten sposób zaktywizować ukraińskich uchodźców, ale także zaoszczędzić ? do tej pory na samo zakwaterowanie i wyżywienie Ukraińców przeznaczył już ok. 5 mld zł. Więcej szczegółów- na dziewiątej stronie głównej wkładki prawnej.

(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 19.12.2022.).

Niżej w ¨DGP¨ czytamy: ¨Wnioskujący o dodatek elektryczny otrzyma zaświadczenie o zużyciu prądu¨. Osoba, która ma trudności z ustaleniem, czy zużycie energii elektrycznej w jej domu lub mieszkaniu przekroczyło 5 MWh, będzie mogła wystąpić do swojego dostawcy prądu o wystawienie dokumentu w tej sprawie, a ten będzie miał 10 dni na jego wydanie. Taka zmiana w przepisach ustawy z 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej  znalazła się w uchwalonej przez Sejm ustawie z 15 grudnia 2022 r. o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w  2023 r. w  związku z  sytuacją na rynku gazu. Umożliwia ona gospodarstwom domowym których źródło ogrzewania jest zasilane prądem, uzyskanie dodatku elektrycznego. To świadczenie wynosi 1000 zł lub 1500 zł, jeśli zużycie prądu w domu lub mieszkaniu przekroczyło w 2021 r. 5 MWh. Ustawa zawiera też ważną zmianę dotyczącą przyznawania dodatku węglowego, która wydłuża czas na jego wypłacenie do dwóch miesięcy od dnia złożenia wniosku, a nie do 30 grudnia br., jak obecnie wskazują przepisy. Wprowadza też dla gmin nowe zadanie polegające na wypłacie osobom, które ogrzewają domy lub mieszkania gazem, refundacji podatku VAT od paliwa kupionego w 2023 r. Zwrot pieniędzy będzie przysługiwał pod warunkiem, że źródło ciepła jest zgłoszone do CEEB oraz dochody nie przekraczają 2100 zł w przypadku osoby samotnej lub 1500 zł na osobę w rodzinie. Wprawdzie Senat przyjął poprawkę, która wykreślała uzależnienie refundacji od kryterium dochodowego, ale została odrzucona przez posłów. Więcej szczegółów- także na dziewiątej stronie głównej wkładki prawnej.

(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 19.12.2022.).

Zobacz również