Poniedziałek, 16 sierpnia 2021
¨Frankowicze pytają TSUE o rozliczenia¨
¨Przymus miasta był niezasadny¨
¨Skandaliczna i cyniczna nowelizacja k.p.a.¨
¨Kredytodawcy utrzymają dobrą passę?¨
¨Jak parlament skończył z reprywatyzacją¨
¨Klauzula także przy optymalizacji w podatku od nieruchomości¨
¨Wyższe kary za przestępstwa środowiskowe¨
¨Kolejne <> pytania do TSUE¨
¨Zakaz palenia węglem w Warszawie- spór o daty¨
Więcej poniżej.
¨Prawo co dnia¨ w poniedziałkowej ¨Rzeczpospolitej¨ odnotowuje: ¨Frankowicze pytają TSUE o rozliczenia¨. Czy bankom należy się więcej niż zwrot kredytu- pyta Luksemburg warszawski sąd. Nie czekając na uchwałę Izby Cywilnej SN, warszawski sąd cywilny, rozpatrując sprawę frankową Arkadiusza Szcześniaka, prezesa Stowarzyszenia Stop Frankowemu Bezprawiu, skierował do TSUE pytanie prejudycjalne, czy w razie uznania umowy frankowej za nieważną jej strony mogą żądać od drugiej więcej niż zwrotu tego, co sobie świadczyły. Orzeczenie TSUE może mieć ogromne znaczenie dla tysięcy frankowiczów, gdyż banki zapowiadają, że oprócz zwrotu kredytu mogą żądać dodatkowych wysokich często kwot. Sąd Rejonowy dla Warszawy- Śródmieścia pyta TSUE, czy przepisy dyrektywy 93/13/EWG w sprawie nieuczciwych warunków w przepisach konsumenckich (art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1) można tak interpretować, że stoją na przeszkodzie wykładni przepisów krajowych, która pozwalałaby stronom umowy kredytu uznanej za nieważną od początku z powodu abuzywnych klauzul, domagać się zwrotu ponad pieniądze zapłacone w wykonaniu tej umowy. Po stronie banku- ponad kredyt, a po stronie konsumenta- ponad raty, opłaty, prowizje i składki ubezpieczeniowe. Warszawski sąd sugeruje TSUE odpowiedź, że zasady unijne stoją na przeszkodzie domagania się takich dodatkowych świadczeń. Więcej szczegółów- na 11 stronie głównego wydania.
(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 16.08.2021.).
¨Prawo co dnia¨ zauważa też: ¨Przymus miasta był niezasadny¨. Opłata za korzystanie z miejskiego systemu kanalizacji deszczowej miała cechy daniny publicznej. Uchwała podjęta 29 października 2020 r. przez Radę Miasta Opola w sprawie ustalenia ceny za usługę odprowadzania wód opadowych i roztopowych w mieście ma zaledwie cztery paragrafy. Ale już w pierwszym ustalała, że opłata ma wynosić 0,29 zł miesięcznie za każdy m. sześc. opadu rocznego. Wykonanie uchwały, która po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego weszła w życie 1 stycznia 2021 r., powierzono przedsiębiorstwu Wodociągi i Kanalizacja Sp. z o.o. Uchwałę zaskarżył do WSA w Opolu właściciel dwóch nieruchomości. Jego zdaniem uchwała wprowadza nową daninę publiczną. Zmusza właścicieli nieruchomości do zawarcia ze spółką Wodociągi i Kanalizacja umowy dotyczącej odprowadzania wód opadowych i roztopowych do gminnej kanalizacji deszczowej. W opinii WSA wprowadzenie elementu przymusu uczyniło z opłaty daninę publiczną, jednostronnie narzuconą właścicielom nieruchomości. W konsekwencji należy przyjąć, że uchwała została wydana bez podstawy prawnej- czytamy na 12 stronie części ekonomicznej głównego wydania.
(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 16.08.2021.).
¨Prawo co dnia¨ zamieszcza również tekst pod hasłem: ¨Skandaliczna i cyniczna nowelizacja k.p.a.¨. Państwo komunistyczne bezprawnie zabierało, a demokratyczne to legalizuje. Sądy zaleją pozwy z tytułu bezprawia legislacyjnego i pozbawienia ludzi prawa do dochodzenia odszkodowań- mówi Krzysztof Wiktor, radca prawny z kancelarii Wardyński i Wspólnicy. Pełny tekst rozmowy- na 13 stronie głównego wydania.
(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 16.08.2021.).
¨Rz¨ zastanawia się w innym miejscu: ¨Kredytodawcy utrzymają dobrą passę?¨. Jeśli banki chcą zwiększać zyski, muszą podnosić wynik odsetkowy. Samo utrzymanie niskich kosztów działania i ryzyka może nie wystarczyć. ¨Rz¨ podsumowała wyniki największych uniwersalnych banków z GPW: PKO BP, Pekao, Santandera, mBanku, ING Banku Śląskiego, BNP Paribas, Millenium i Aliora. Wypracowały one w II kw. łącznie 2,84 mld zł zysku netto, czyli o 9,5 proc. więcej, niż zakładana średnia prognoz. Zysk urósł rok do roku o 83 proc., co w dużej mierze jest zasługą niższych odpisów kredytowych. Łącznie wyniosły w II kw. 2,38 mld zł, co oznacza spadek o 40 proc. Rok temu banki zawiązywały rezerwy na skutki gospodarcze pandemii, tym razem je rozwiązują. Odpisy spadły mimo wzrostu rezerw na franki: wspomniana kwota zawiera bowiem niemal 1,5 mld zł rezerw na ryzyko prawne tych hipotek. Zawiązały je w II kw.: Santander, Millenium, mBank i BNP Paribas. Więcej szczegółów- na 17 stronie części ekonomicznej głównego wydania.
(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 16.08.2021.).
¨Dziennik Gazeta Prawna¨ odnotowuje: ¨Jak parlament skończył z reprywatyzacją¨. Nie będzie można podważać decyzji rażąco sprzecznych z prawem po 30 latach od ich doręczenia, a na walkę o stwierdzenie nieważności będzie tylko 10 lat. Jedyna wprowadzona na finiszu prac poprawka ma nie pozostawić sądom zbyt szerokiego pola do interpretacji. Ustawa nowelizująca kodeks postępowania administracyjnego, podpisana w sobotę przez prezydenta, zakłada też, że sprawy wszczęte zbyt późno, a wciąż niezakończone, zostają umorzone z mocy prawa. Wielu prawników takie zamknięcie sprawy uważa za niedopuszczalne. Jeden z nich, cytowany w tekście przypomina, że ustawa uniemożliwia dochodzenie swoich praw nie tylko w sprawach reprywatyzacyjnych, ale dotyczących wszystkich rozstrzygnięć. Podkreśla też, że umorzenie postępowań w toku realnie dotyka poszkodowanych nacjonalizacją majątków. Więcej szczegółów- na drugiej stronie głównego wydania.
(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 16.08.2021.).
¨DGP¨ zauważa w innym miejscu: ¨Klauzula także przy optymalizacji w podatku od nieruchomości¨. Sprzedaż budowli, a następnie jej leasing zwrotny, pozwalający dalej użytkować tę samą budowlę, dają podstawę do zastosowania klauzuli generalnej, nawet jeśli czynności te były podjęte przed jej wejściem w życie, ale korzyści są osiągane po wejściu w życie. Tak stwierdziła w sześciu swoich opiniach Rada do spraw Przeciwdziałania Unikaniu Opodatkowania. Wszystkie dotyczą tej samej spółki i tego samego stanu faktycznego oraz prawnego. W sumie chodziło o infrastrukturę położoną na terenie wielu gmin w całym kraju, ale tylko sześciu prezydentów miast (działających jako organy podatkowe) podważyło skutki podatkowe transakcji. Złożyli oni w sumie sześć wniosków do szefa Krajowej Administracji Skarbowej o wszczęcie postępowania ¨klauzulowego¨. Chodziło o spółkę telekomunikacyjną, która w 2009 r. sprzedała za kilka miliardów złotych infrastrukturę telekomunikacyjną (budowlę), a następnie wzięła ją od nabywcy w leasing zwrotny. Sprzedaż miała wymierne skutki w podatku od nieruchomości. Spółka przestała bowiem być właścicielem, a więc również podatnikiem. W efekcie doszło do obniżenia podstawy opodatkowania tej budowli, bo nabywca zaczął płacić o ponad połowę mniej podatku niż sprzedawca. Na terenie sześciu miast było to kilkadziesiąt milionów złotych rocznie mniej. W skali kraju (spółka działa na terenie całej Polski) oszczędność sięgała kilku miliardów złotych. Więcej szczegółów- na piątej stronie głównej wkładki prawnej.
(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 16.08.2021.).
¨DGP¨ informuje również: ¨Wyższe kary za przestępstwa środowiskowe¨. Za wykroczenia i przestępstwa przeciwko środowisku grozić będą wyższe kary- m.in. w przypadku skazania w takich sprawach sądy mają obligatoryjnie orzekać nawiązki na rzecz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości od 10 tys. zł do 10 mln zł. Pieniądze te mają wesprzeć samorządy, które obecnie płacą za utylizację porzuconych odpadów. Takie są m.in. założenia przygotowanego przez wiceministra klimatu Jacka Ozdobę projektu ustawy, który właśnie trafił do konsultacji. Resort wyjaśnia, że powodem tej inicjatywy jest widoczny w ostatnich latach wzrost liczby przestępstw przeciwko środowisku. Samych nielegalnych składowisk odpadów jest ok. 400, a liczba pożarów w tego typu miejscach podskoczyła z 75 w 2012 r. do 177 w 2019 r. Więcej- na ósmej stronie głównej wkładki prawnej.
(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 16.08.2021.).
¨DGP¨ zauważa też: ¨Kolejne <<frankowe>> pytania do TSUE¨. Sąd Rejonowy dla Warszawy- Śródmieścia to kolejny polski sąd, który poprosił luksemburski trybunał o wskazówki dotyczące interpretacji przepisów dyrektywy 93/13/EWG w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich. Prezes Stowarzyszenia Stop Bankowemu Bezprawiu skierował pozew m.in. o wynagrodzenie za korzystanie przez bank z kwot wpłacanych przez niego jako konsumenta na rzecz banku w trakcie wykonania umowy kredytu. I to on zwrócił się do sądu z wnioskiem o zadanie pytań prejudycjalnych do TSUE dotyczących roszczeń banków i kredytobiorców. Sąd zapytał, czy w przypadku uznania umowy od początku za nieważną (z powodu zawarcia w niej nieuczciwych klauzul) którakolwiek ze stron może żądać od drugiej więcej niż zwrotu tego, co sobie świadczyły- czytamy także na ósmej stronie głównej wkładki prawnej.
(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 16.08.2021.).
¨DGP¨ informuje również: ¨Zakaz palenia węglem w Warszawie- spór o daty¨. Dziś kończą się konsultacje mazowieckiej uchwały antysmogowej. Organizacje pozarządowe chcą, aby zakaz palenia węglem na Mazowszu obowiązywał już od października 2023 r. Sejmik województwa mazowieckiego proponuje datę 1 lipca 2024 r. Zgoda jest co do diagnozy: przepisy obowiązującej uchwały antysmogowej z października 2017 r. okazały się za mało efektywne, co w uzasadnieniu przyznają autorzy projektu zaostrzającego przepisy. Różnice w stanowiskach pojawiają się, gdy mowa o terminach wejścia w życie rozwiązań proponowanych w uchwale, które mają zlikwidować smog. Projekt zakłada wprowadzenie zakazu spalania węgla na terenie Warszawy od 1 lipca 2024 r. Organizacje ClientEarth oraz Miasto Jest Nasze postulują, aby zakaz spalania węgla i drewna obowiązywał już w sezonie grzewczym rozpoczynającym się w 2023 r. Zakaz palenia węglem i drewnem obowiązuje od sezonu grzewczego 2019 r. w Krakowie. Do wprowadzenia zakazów od 2030 r. przygotowuje się obecnie siedem kolejnych gmin w woj. małopolskim. Wpływ na działania podejmowane przez gminy ma Polityka energetyczna Polski do 2040 r., która zakłada odejście od palenia węglem w gospodarstwach domowych do 2030 r. w miastach, a do 2040 r. na obszarach wiejskich- odnotowano na dziewiątej stronie głównej wkładki prawnej.
(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 16.08.2021.).