Strona główna | Przegląd prasy | Poniedziałek, 20 czerwiec 2022

Poniedziałek, 20 czerwiec 2022

¨Zalicz składkę do kosztów, następna będzie niższa¨
¨Zgoda Brukseli na e-faktury¨
¨20 najważniejszych zmian w Polskim Ładzie po 1 stycznia 2022 r.¨
¨Miejskie pustostany to towar deficytowy¨
¨Obowiązkowe e- faktury dopiero w 2024 r.¨
¨Rekompensata za kłopotliwą inwestycję jest opodatkowana¨
¨Spółdzielnie mieszkaniowe zaoszczędzą na karuzelach¨
¨Trzy oferty na trzy turzyńskie oficyny¨

Więcej poniżej.

¨Prawo co dnia¨ w poniedziałkowej ¨Rzeczpospolitej¨ radzi: ¨Zalicz składkę do kosztów, następna będzie niższa¨. Przedsiębiorcy na liniówce dostaną sporą ulgę. Za jednym zamachem zmniejszą PIT i wpłatę do ZUS. Zgodnie z nowelizacją Polskiego Ładu przedsiębiorcy na liniowym PIT będą mogli zaliczyć składki zdrowotne do kosztów albo odliczyć od dochodu. Co jest lepsze? To pierwsze, bo jeśli zaliczą składkę do kosztów, następna będzie niższa. Ministerstwo Finansów to potwierdza. Obowiązujący od 1 stycznia Polski Ład zlikwidował ulgę na składki zdrowotne. Jego nowelizacja, która wejdzie w życie 1 lipca przywraca ulgę, jednak w innej formie. Skorzystają z niej m. in. przedsiębiorcy na liniowym PIT (jest ich ok. 700 tys.)- czytamy w ramach wstępu. Więcej szczegółów- na dziewiątej stronie głównego wydania.

(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 20.06.2022.).

¨Prawo co dnia¨ także krótko: ¨Zgoda Brukseli na e-faktury¨. Komisja Europejska akceptuje obligatoryjny system e-faktur. Ma ułatwić rozliczenia między firmami, uszczelnić system, zwalczać karuzele VAT. Można go używać od 1 stycznia br. Faktury są sporządzane zgodnie z opracowanym przez MF wzorem, w lokalnych programach finansowo- księgowych przedsiębiorców.

(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 20.06.2022.).

Kolejny dodatek ¨Rz¨¨Podatki i Księgowość¨ zamieszcza tekst: ¨20 najważniejszych zmian w Polskim Ładzie po 1 stycznia 2022 r.¨. Dobiega końca pierwsze półrocze obowiązywania Polskiego Ładu. W tym czasie doczekał się on już kilku nowelizacji. Część zmian weszła w życie, nad innymi trwają prace legislacyjne, pojawiają się też zapowiedzi kolejnych. Pierwsze pół roku obowiązywania Polskiego Ładu pokazało, że reforma w wielu kwestiach wymaga doprecyzowania. Dlatego dobrze, że weszły w życie pierwsze nowelizacje oczekiwane przez podatników i że od  lipca wejdą w życie kolejne. By uporządkować wiedzę w tym zakresie, wybrano 20 najważniejszych nowelizacji Polskiego Ładu. Lektura dla zainteresowanych- na piątej stronie dodatku.

(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 20.06.2022.).

¨Rz¨ w dodatku ¨Życie Regionów¨ odnotowuje natomiast: ¨Miejskie pustostany to towar deficytowy¨. Niezamieszkane lokale komunalne raczej nie będą nowym domem uchodźców. Trudno je odzyskać do użytku, poza tym kolejka chętnych jest długa. Zachęcamy samorządy również do remontów pustostanów gminnych w ramach wsparcia z rządowego Funduszu Dopłat- przekonywał ostatnio w mediach Piotr Uściński, wiceminister rozwoju i technologii. Podkreślał, że dofinansowanie z Funduszu Dopłat pokrywa do 80 proc. wartości inwestycji, a budżet tego funduszu ma się zwiększyć o dodatkowe 1,2 mld zł. W całym kraju, jak wynika z danych GUS, w gminnych zasobach mieszkaniowych jest ok. 63 tys. pustostanów, (z czego najwięcej w Warszawie i Łodzi: po ok. 8- 10 tys.). Teoretycznie jest to więc pewien potencjał. Ale proszeni o komentarz w tej sprawie samorządowcy zauważają, że w zasadzie nie ma możliwości, by pustostany stały się szybko dostępnym zasobem mieszkaniowym  dla Ukraińców. Ich ¨odzyskanie¨ do użytku nie jest proste ze względów technicznych i prawnych. Poza tym takich lokali jest relatywnie mało, lista oczekujących jest długa. Jak skomplikowany to problem, dobrze pokazują przykłady z kilku miast. W Lublinie są obecnie 222 pustostany, jednak do remontu i zasiedlenia nadaje się tylko 70 z nich. Część nie nadaje się do zamieszkania ze względu na ich stan techniczny. Część pustostanów ma z kolei nieuregulowany stan prawny. W Krakowie na koniec 2021 r.  było 1479 pustostanów mieszkaniowych. Znaczna część z nich jest w trakcie remontów (ok. 60 proc.). Udaje się tu odzyskiwać 300- 500 pustostanów mieszkaniowych rocznie, głównie przez sądową lub administracyjną procedurę odzysku. Jednocześnie remontuje się ok. 350- 400 lokali, na co miasto przeznacza 10- 13 mln zł rocznie, ze swojego budżetu i Funduszu Dopłat BGK. Więcej szczegółów- na czwartej stronie dodatku.

(Źródło: ¨Rzeczpospolita¨– 20.06.2022.).

¨Dziennik Gazeta Prawna¨ informuje natomiast: ¨Obowiązkowe e- faktury dopiero w 2024 r.¨. Przedsiębiorcy będą musieli wystawiać faktury ustrukturyzowane za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur dopiero od 1 stycznia 2024 r. Tak wynika z ubiegłotygodniowej decyzji unijnej Rady do Spraw Gospodarczych i Finansowych (ECOFIN). Eksperci nie kryją zadowolenia z tego, że termin wdrożenia obowiązkowej e-faktury został przesunięty. Do tej pory bowiem wydawało się, że nowy obowiązek wejdzie w życie już w przyszłym roku. Najpierw mówiło się o 1 stycznia 2023 r., potem o 1 kwietnia przyszłego roku, a następnie pojawiały się głosy o drugiej połowie 2023 r. Nie zmieniło się tylko jedno ? niewielki stopień przygotowania zainteresowanych do zmian w prawie. Mimo upływu czasu wciąż sporo dużych podmiotów nie zebrało nawet jeszcze ofert dostawców na dostosowanie swoich systemów informatycznych do obowiązkowego e-fakturowania. Cytowany w tekście doradca podatkowy ocenia, że  zarówno branża informatyczna, jak i przedsiębiorcy przyjmą z ulgą przesunięcie terminu. Więcej- na trzeciej stronie głównej wkładki prawnej.

(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 20.06.2022.).

¨DGP¨ przypomina w innym miejscu: ¨Rekompensata za kłopotliwą inwestycję jest opodatkowana¨. Spółdzielnia mieszkaniowa zapłaci PIT od pieniędzy przekazanych jej przez dewelopera realizującego uciążliwą inwestycję na sąsiadujących ze spółdzielnią terenach ? wyjaśnił dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji. Chodziło o kwoty wypłacone przez dewelopera na podstawie porozumienia ze spółdzielnią zawartego w lutym 2020 r. Obie strony zgodziły się w nim, że inwestycja, którą realizował deweloper na terenach sąsiadujących ze spółdzielnią, stworzy niedogodności dla mieszkańców zarządzanych przez nią nieruchomości. Deweloper, chcąc uniknąć związanych z tym ewentualnych problemów sądowych, zobowiązał się do wypłaty 1 mln zł. Pieniądze miały zostać przeznaczone na sfinansowanie części kosztów remontu elewacji jednego z budynków mieszkalnych należących do spółdzielni. We wniosku o interpretację spółdzielnia twierdziła, że dochód, który w ten sposób uzyska, będzie wolny od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT. Przyznaje on preferencję dla dochodów spółdzielni mieszkaniowych uzyskanych z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w części przeznaczonej na utrzymanie tych zasobów. Innego zdania był jednak dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Zwrócił uwagę, że dochód otrzymany przez spółdzielnię nie będzie związany z zarządzanymi przez nią zasobami zasobami mieszkaniowymi. Nie będzie też pozostawać w związku z jej podstawowym celem, którym jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych       członków spółdzielni oraz ich rodzin- czytamy na czwartej stronie głównej wkładki prawnej.

(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 20.06.2022.).

¨DGP¨ informuje też: ¨Spółdzielnie mieszkaniowe zaoszczędzą na karuzelach¨. Place zabaw i siłownie plenerowe mogą być otwarte i nie muszą już być regularnie dezynfekowane. Uznała tak Państwowa Inspekcja Sanitarna w odpowiedzi na pytanie jednej ze spółdzielni mieszkaniowych. W połowie 2020 r. sanepid przygotował spis wytycznych dla podmiotów zarządzających placami zabaw oraz opiekunów bawiących się dzieci. Z punktu widzenia spółdzielni mieszkaniowych i wspólnot, które zarządzają wieloma placami, wytyczne te były kosztowne. Należało bowiem regularnie dezynfekować teren zabawy. Inspekcja sanitarna uznała jednak, że najwyższy czas zmienić zasady. Wytyczne dotyczące placów zostały usunięte ze strony internetowej sanepidu. Więcej- na siódmej stronie głównej wkładki prawnej.

(Źródło: ¨Dziennik Gazeta Prawna¨– 20.06.2022.).       

¨Kurier Szczeciński¨ odnotowuje: ¨Trzy oferty na trzy turzyńskie oficyny¨. Od połowy lutego tego roku Szczecińskie TBS szuka chętnych do przebudowy zespołu trzech turzyńskich oficyn przy ul. Bolesława Śmiałego 34, 35 i 36. Częścią przedsięwzięcia ma być zagospodarowanie ich otoczenia, w tym podwórka studni między nimi i przyległymi kamienicami frontowymi oraz wewnętrznego placu w kwartale zabudowy znajdującej się wzdłuż sąsiednich ulic Jana Karola Chodkiewicza i Bolesława Krzywoustego oraz al. Piastów. Po wielokrotnym przekładaniu terminów znani są wreszcie potencjalni wykonawcy inwestycji. To już drugie do niej podejście po fiasku poprzedniego. Trwa analiza trzech ofert, z których każda przewyższa i tym razem zakładany nań wydatek. W poprzednim przetargu, który odbył się wiosną minionego roku, zainteresowany zleceniem był tylko jeden. Wówczas STBS skalkulował łączny koszt zadania na kwotę 12 907 425 zł brutto. Tymczasem spółka HD Construction ze Szczecina oczekiwała wynagrodzenia w wysokości 17 428 000 zł, deklarując 5-letnią gwarancję i realizację projektu w terminie 660 dni od przekazania placu budowy. STBS zabezpieczył wtedy na inwestycję środki m.in. z Funduszu Dopłat (dotacja dla Gminy Miasta Szczecin z Banku Gospodarstwa Krajowego) i pożyczki finansowej z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Teraz STBS podał, że dysponuje na realizację budżetem na poziomie 18 618 473,96 zł brutto. Najtańsza z ofert przekracza zakładany limit wydatku znacznie mniej, bo o niespełna trzy miliony złotych. Dokumentacja projektowa, którą sporządziła dla STBS szczecińska Pracownia Projektowa ¨Atrium¨, przewiduje przeznaczenie oficyny o numerze 34 na mieszkania o podwyższonym standardzie i dostosowane do potrzeb osób starszych, w tym niepełnosprawnych. Na każdym z trzech pięter zaplanowane zostały w niej małe jedno- i dwupokojowe mieszkania, w pełni wykończone, z łazienkami z toaletami. Łącznie powstać ma w niej 18 lokali. W budynku zaprojektowano też windę umożliwiającą nie tylko wjazd na poszczególne piętra, ale i na dach z zielonym ogrodem wyposażonym w drewnianą pergolę. W dwóch budynkach o numerach 35 i 36 z 23 mieszkaniami też wbudowane byłyby windy. W większości w wyniku modernizacji powstałyby tam nowe lokale dwu- lub trzypokojowe z pełnymi węzłami sanitarnymi.  Na realizację całego przedsięwzięcia, o ile obecne postępowanie zakończy się wyłonieniem wykonawcy, założono prawie dwa lata- czytamy na łamach ¨Kuriera¨.

(¨Kurier Szczeciński¨– 17.06.2022.).

x

Sprawdź również

Wtorek, 26 lipiec 2022

¨Jak przygotować się do zmian dla najmu¨¨Wynajmujący też mogą zaoszczędzi樨Prąd jest potrzebny w biznesie, fiskus ...